dc.contributor.advisor | Yazıcı, Nermin | |
dc.contributor.author | Kökcü, Şeyma | |
dc.date.accessioned | 2023-07-25T10:43:24Z | |
dc.date.issued | 2023-07-25 | |
dc.date.submitted | 2023-07-07 | |
dc.identifier.citation | KÖKCÜ, Şeyma. İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrencilerinin Aradilde Edimbilimsel
Gelişimi, Doktora Tezi, Ankara, 2023. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33745 | |
dc.description.abstract | Ordering food or booking a table are some communicative tasks a student learning the
target language (TL) in the second language (L2) context need to perform in everyday
life by interacting with native speakers (NSs) of the TL and using speechs acts. To
achieve these tasks without any misunderstandings, learners need to know the
sociocultural features of the TL through L2 socialization. Thanks to exposure to
authentic input and interaction with NSs in natural communication contexts, L2 learners
go through L2 socializaiton, thus acquiring pragmatic knowledge of the TL. In this
respect, this study aims to investigate the roles of exposure to natural L2
communication contexts, interaction with NSs of the TL authenticity of teacher talk and
TL coursebooks in acquistion of TL sociocultual knowledge by L2 learners and their
interlanguage pragmatic development through their use of requests and refusals. To
achieve this, parallel-mixed method design was applied. Thus, both qualitative and
quantitative data was collected and analyzed separately, but both kinds of findings were
discussed in relation to each other.
The participants of the study consisted of B2 level L2 Turkish learners studying at
Turkish Language Teaching, Application and Research Center at four different
universities in Türkiye, L2 Turkish instructors at these universities and NSs of Turkish.
Data was collected through document analysis, Coursebook Authenticity Questionnaire,
Social Interaction Questionnaire, Questionnaire about Awareness of Teaching
Pragmatic Units, Discourse Completion Test (DCT) and recordings of online Turkish
courses. Qualitative data collection and analysis include document analysis and content
analysis of L2 Turkish coursebooks, analysis of request and refusal strategies used by
L2 learners and NSs of Turkish and discourse analysis of the natural speech in
recordings of the online courses. As to the quantitative part of the study, qualitatively
collected data was analyzed statistically through some tests. Findings indicated that L2
Turkish instructors do not draw attention to pragmatic units in class although they stated
in the questionnaire that these units should be covered in lessons. Furthermore, it was
seen that teacher talk and cursebooks are not rich enough to provide learners with authentic input. Lastly, L2 Turkish learners was seen to be lack of social interaction
with NSs of Turkish and exposure to natural communication contexts in the TL. As a
result of these, despite being in the L2 context, learners have not gone through L2
socialization and differed very much from NSs of Turkish in terms of applying
sociocultural norms of the TL in interaction. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yabancı/İkinci dil olarak Türkçe öğretimi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Filoloji. Dilbilim. | tr_TR |
dc.title | İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrencilerinin Aradilde Edimbilimsel Gelişimi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Hedef dilin anadili olarak konuşulduğu bir ülkede öğrenim gören bir öğrenci günlük
hayatında sipariş verme veya telefon hattına dakika yükleme gibi pek çok iletişimsel
görevi isteme ve reddetme gibi söz edimlerini kullanarak ve anadili konuşurlarıyla
etkileşime girerek gerçekleştirir. Bu iletişimsel görevlerin söz edimi stratejilerindeki
dolaylılık veya “siz” kullanımı gibi kültürden kültüre değişebilen edimbilimsel
özelliklerden dolayı yanlış anlamalar olmaksızın başarıyla gerçekleşebilmesi için
öğrencilerin hedef dile ilişkin sosyokültürel normları bilmesi gerekmektedir. Bu da
öğrencilerin hedef dilde doğal dilsel girdiye maruz kalması ve anadili konuşurlarıyla
etkileşim kurması sonucu ikinci dilde sosyalleşme sürecini geçirmesi ile gerçekleşir.
Böylelikle öğrenicilerin aradilde edimbilimsel yetileri gelişir ve dili bağlama uygun
şekilde nasıl kullanacaklarına dair bilgiyi edinirler. Bu doğrultuda bu çalışma,
yabancı/ikinci dil öğreniminde hedef dilin doğal iletişim ortamlarına maruz kalmanın,
anadili konuşurlarıyla iletişim kurmanın, öğretici konuşmasının ve öğretim
materyallerinin özgünlüğünün, öğrencilerin hedef dilin sosyokültürel bilgisini
edinmesine ve aradilde edimbilimsel yeti gelişimlerine olan etkisini söz edimleri
kullanımları üzerinden ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Çalışmada paralel karma desen kullanılarak nitel ve nicel veriler hemen hemen aynı
zamanda toplanmış analiz aşamasında birbirinden ayrı tutulmuş ve bulgular
yorumlanırken bir araya getirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları Türkiye’de dört farklı
üniversiteye bağlı Türkçe Öğrenim, Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde (TÖMER)
ikinci dil (D2) olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyi öğrenciler, bu TÖMER’lerde Türkçe
öğreten öğreticiler ve anadili (D1) Türkçe konuşurlarından oluşmaktadır. Araştırmada
veri, doküman incelemesi, Ders Kitabı Özgünlük Anketi, Toplumsal Etkileşim Anketi,
Edimbilimsel Unsurların Öğretilmesine İlişkin Farkındalık Anketi, Konuşma
Tamamlama Testi (KTT) ve çevrimiçi ders kayıtları ile toplanmıştır. Nitel boyutta
doküman incelemesi ve içerik çözümlemesi ikinci/yabancı dil olarak Türkçe ders
kitapları taranmış, D1 Türkçe konuşurları ve D2 öğrencilerinin kullandıkları istek ve ret stratejileri incelenmiş ve konuşma çözümlemesi ile çevrimiçi ders kayıtlarındaki
öğretici konuşması ve öğrencilerin ders esnasında kullandıkları söz edimleri analiz
edilmiştir. Nicel boyutta ise nitel boyutta elde edilen verinin betimsel analizi ve
anketlerden elde edilen nicel veri istatistiksel analizlerle incelenmiştir.
Elde edilen bulgular, öğreticilerin anket sonuçlarında edimbilimsel unsurlara ilişkin
farkındalıkları yüksek çıkmasına rağmen sınıf içi uygulamaların bunun aksini
gösterdiğini, öğretici konuşmasının ve ders kitaplarının doğal dilsel girdi sağlama
yönünden yetersiz kalabildiğini, öğrencilerin sınıf dışı Türkçe iletişim ortamlarına yeteri
kadar katılmadığını ve tüm bunların sonucu olarak ikinci dil bağlamında hedef dili
öğrenmelerine rağmen aradilde edimbilimsel yetilerinde hedef dilin sosyokültürel
normlarını bazı yönlerden edinemediklerini göstermiştir. Bu bulgular ve alanyazın
ışığında öğreticilerin edimbilimsel unsurların öğretimine ilişkin sınıf içi uygulamalara
ilişkin bilgi yönünden desteklenmesi, ders kitabı yazarlarının sözlü derlem gibi doğal dil
verisinden yararlanmaları ve edimbilimsel unsurlara kitaplarda daha fazla ve açık bir
şekilde yer vermeleri, öğreticilerin sınıf içi konuşmalarında daha az değiştirim
yapmaları ve öğrencilerin sınıf dışı iletişim ortamlarına daha fazla katılım konusunda
teşvik edilmeleri gerektiği tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türkiyat Araştırmaları | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-25T10:43:24Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |