Show simple item record

dc.contributor.advisorOktay, Emel Gülden
dc.contributor.authorAktay, Ahmet
dc.date.accessioned2023-07-17T08:20:37Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-13
dc.identifier.citationAKTAY, A. (2023). : A Comparative Analysis of the Three Dimensions of China’s Belt and Road Initiative through Classical Geopolitical Theories [Master's Thesis, Hacettepe University]tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33632
dc.description.abstractThe Belt Road Initiative (BRI) is an infrastructure project launched by the People’s Republic of China (PRC) designed to increase connectivity across the world through the construction of ports, airports, railways, highways, and industrial and technological hubs. Although they are absent in its official documents and statements, Beijing has certain geopolitical expectations from the efficient execution of the project. Beijing expects that the BRI will promote the current status of the PRC in global politics and the national security of China through securing China’s international trade and energy transportation lines. Additionally, the massive amount of Chinese investment, which is estimated to reach 4 trillion RMB in the final stage of BRI, is expected to create asymmetric relations between Beijing and receiving countries, and those relations will provide leverage for the PRC in its forward policy. This thesis argues that classical geopolitics provides a well-founded instrument for analysing the three dimensions of the BRI, namely the maritime Silk Road, the Polar Silk Road, and the Silk Road Economic Belt, in a comparative manner. In doing so, the thesis attempts to provide useful insights in terms of assessing whether BRI will yield the desired geopolitical consequences for the PRC.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectChinatr_TR
dc.subjectForeign Policytr_TR
dc.subjectThe Belt and Road Initiativetr_TR
dc.subjectSilk Road Economic Belttr_TR
dc.subjectMaritime Silk Roadtr_TR
dc.subjectPolar Silk Roadtr_TR
dc.subjectClassical Geopoliticstr_TR
dc.subject.lcshUluslararası ilişkilertr_TR
dc.titleA Comparative Analysis of the Three Dimensions Of China’s Belt and Road Initiative Through Classical Geopolitical Theoriestr_TR
dc.title.alternativeÇin’in Kuşak Ve Yol Girişiminin Üç Boyutunun Klasik Jeopolitik Kuramlar Perspektifinden Karşılaştırmalı Bir Analizitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKuşak Yol Girişimi (KYG), Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) tarafından başlatılan ve limanların, havaalanlarının, demiryollarının, otoyolların ve endüstriyel ve teknolojik merkezlerin inşası yoluyla dünya çapında bağlantıyı artırmak için tasarlanmış bir altyapı projesidir. Resmi belgelerinde ve açıklamalarında bulunmamakla birlikte, Pekin'in projenin etkili bir şekilde yürütülmesinden bazı jeopolitik beklentileri bulunmaktadır. Pekin, Kuşak ve Yol Girişimi'nin Çin'in uluslararası ticaret ve enerji taşıma hatlarını güvence altına alarak ÇHC'nin küresel siyasetteki mevcut durumuna ve Çin'in ulusal güvenliğine katkıda bulunmasını beklemektedir. Ek olarak, KYG'nin son aşamasında 4 trilyon yuan’e ulaşacağı tahmin edilen büyük miktardaki Çin yatırımının, Pekin ile alıcı ülkeler arasında asimetrik ilişkiler yaratması ve bu ilişkilerin ileriye dönük politikasında Çin’e önemli bir kaldıraç sağlaması öngörülmektedir. Bu tez, klasik jeopolitiğin, KYG'nin üç boyutunun, yani Deniz İpek Yolu, Kutup İpek Yolu ve İpek Yolu Ekonomik Kuşağı'nın analizinde iyi tanımlanmış bir araç sağladığını savunmaktadır. Bunu yaparken, tez, KYG'nin ÇHC için istenen jeopolitik sonuçları verip vermeyeceğini değerlendirmek açısından yararlı bilgiler sağlamaya çalışacaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentUluslararası İlişkilertr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-17T08:20:37Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record