dc.contributor.advisor | Dede, Kadir | |
dc.contributor.author | Aydeniz, Sema | |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T10:13:11Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-12 | |
dc.identifier.citation | Aydeniz, S. (2023), Yeni Medya Çağında Nostalji: Bir Bellek Mekanı Olarak Old Laik Days, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 2023. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33613 | |
dc.description.abstract | The key concept in explaining Turkey's social and political transformation in the 2000s
is the "old Turkey." The discourse of the old Turkey brings a comparison between the
past and the present. This comparison becomes frequently used both in everyday life
and in politics. While the problems of the past serve a function in idealizing the present,
there are also those who yearn for the past. This situation indicates the coexistence of
different images of the past. This coexistence implies a social aspect of remembering.
Testimonies and narratives influence individuals' perspectives on the past. Thus, the
group to which an individual belongs shapes their way of remembering. What is
remembered, forgotten, and ignored will influence individuals' and groups' perspectives
on the past.
The subject of the thesis is the Old Laik Days account on the social media platform
Instagram, which generates nostalgia by invoking the past in a positive tone. In this
sense, the account is considered as a memory place. With the opportunities brought by
new media technologies, nostalgia finds a wide dissemination space and becomes
popularized. On the other hand, the possibility of mutual interaction in the new media
environment allows nostalgia to stay alive. Therefore, the aim of the thesis is to reflect
on the relationship between new media and nostalgia.
The aim of the thesis is to approach the nostalgia emerging from the Old Laik Days
account as a reflection of today's crises. In this sense, nostalgia is seen as a product of
the present, rather than the past. Nostalgia is based on the idea that the golden age has
been lost. Thus, the study aims to reach the traces of the golden age(s) and losses of Old
Laik Days. On the other hand, the study also involves reflecting on the impact of this
emerging nostalgia on the future. Is the nostalgia that emerges in a form of mourning, or
does it play a decisive role in constructing the future? | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Nostalji | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal bellek | tr_TR |
dc.subject | Laiklik | tr_TR |
dc.subject | Eski Türkiye | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Siyaset bilimi (Genel) | tr_TR |
dc.title | Yeni Medya Çağında Nostalji: Bir Bellek Mekanı Olarak Old Laik Days | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türkiye’nin 2000’li yıllarda geçirmiş olduğu toplumsal ve siyasal dönüşümü
açıklamada eski Türkiye anahtar kavramdır. Eski Türkiye söylemi geçmiş ve bugün
arasındaki kıyası beraberinde getirir. Bu kıyas hem gündelik hayatta hem de siyasette
sıklıkla kullanılır hale gelir. Geçmişin problemleri bugünün idealleştirilmesinde işlev
görürken geçmişe özlem duyanlar da görünürdür. Bu durum farklı geçmiş
görüntülerinin birlikteliğine işaret eder. Bu birliktelik, hatırlamanın toplumsal yönüne
dair imada bulunur. Tanıklıklar ve aktarılanlar, kişilerin geçmişe bakışını etkiler.
Böylece kişinin dahil olduğu grup, onun hatırlama biçimini şekillendirir. Hatırlananlar,
unutulanlar ve görmezden gelinenler kişi ve grupların geçmişe bakışlarını etkileyecektir.
Çalışmanın konusunu bir sosyal medya platformu olan Instagram’da, geçmişi olumlu
tonda çağırarak nostalji üreten Old Laik Days hesabı oluşturur. Bu anlamıyla hesap bir
hafıza mekânı olarak ele alınmıştır. Yeni medya teknolojilerinin getirmiş olduğu
olanaklarla, nostalji kendisine geniş bir yayılma alanı bulur ve kitleselleşir. Bir diğer
yandan yeni medya ortamında karşılıklı etkileşimin mümkün olması, nostaljinin canlı
kalmasını sağlar. Bu anlamıyla çalışmada, yeni medya ve nostalji arasındaki ilişkisi
üzerine düşünmeyi hedefler.
Çalışmada Old Laik Days hesabında ortaya çıkan nostaljinin, bugünün krizlerinin bir
yansıması olarak ele alınması hedeflenmiştir. Bu anlamıyla nostalji, geçmişin değil
bugünün ürünüdür. Nostalji, altın çağın kaybedildiği fikrine dayanır. Böylece çalışma
Old Laik Days’in altın çağı/çağlarının ve kayıplarının izlerini sürmeyi hedefler. Bir
diğer yandan çalışma, ortaya çıkan bu güncel nostaljinin gelecek üzerindeki etkisi
üzerine düşünmeyi içerir. Ortaya çıkan nostalji bir yas biçiminde midir yoksa geleceğin
inşa edilmesi fikrinde belirleyici midir? | tr_TR |
dc.contributor.department | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-12T10:13:11Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |