Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTaşdelen, Pınar
dc.contributor.authorArpaç, Barış
dc.date.accessioned2023-07-10T07:13:31Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-15
dc.identifier.citationARPAÇ, Barış. Evolvement of the Changeling Figure in the Selected Elizabethan and Jacobean Plays. Master’s Thesis, Ankara, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33578
dc.description.abstractChangelings are terrorising figures in the beliefs and superstitions of the medieval period. These awe-inspiring figures of the fairy lore were believed to be fairies or inanimate objects left behind after a healthy infant is stolen by troublesome fairies. This belief in changelings, the precaution taken against them, as well as the rituals to get rid of them persisted well into the nineteenth century. While this figure’s influence on English society is observable throughout the English history, its portrayals in the dramas of the Elizabethan and the Jacobean periods are worth attention as these representations display a shift from expressing the fears that had been persisting since the Middle Ages to presenting this figure as the embodiment of different ideas. The introduction chapter of this thesis examines the changeling figure in the context of the social history of the medieval and the early modern periods and its representations in literature to reveal its significance, and the fact that its representations were consistent with each other in the mentioned periods. In this context, the first chapter of this thesis analyses two plays from the Elizabethan period, the anonymous Misogonus (1560-77) and William Shakespeare’s (1564 – 1616) A Midsummer Night’s Dream (1595-96) and comes to the conclusion that the representations of the changeling figure in this period are consistent with folk narratives and legends that include this figure. To examine the differences between the representations of the changeling figure in two different periods, the second chapter conducts a comparative analysis of two Jacobean plays, The Changeling (1622) by Thomas Middleton (1580 – 1627) and William Rowley (1585 – 1626), and The Spanish Gypsy (1623) by Thomas Middleton, William Rowley, Thomas Dekker (1572 – 1632) and John Ford (1586 – 1639). As it is concluded in the second and Conclusion chapters of this study, the changeling figure is no longer represented in the context of fairy lore in the Jacobean period, instead, it evolves into the embodiment of different ideas such as change and transformation due to the influence of James I on the society and literature. Therefore, this study argues that the changeling figure experienced an evolvement in the Jacobean period, as it was separated from its roots in fairy lore, its connotations with the fear of losing an infant, and the superstitions accompanying the figure, and thereby presented as the embodiment of various ideas.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectChangelingtr_TR
dc.subjectSuperstitionstr_TR
dc.subjectFairy loretr_TR
dc.subjectThe Elizabethan Dramatr_TR
dc.subjectThe Jacobean Dramatr_TR
dc.subject.lcshİngiliz edebiyatıtr_TR
dc.titleEvolvement of the Changeling Figure in the Selected Elizabethan and Jacobean Playstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetPeriler tarafından kaçırılmış çocuklar orta çağ insanlarının inanç ve batıl inançlarından kaynaklanan korkunç figürlerdir. Peri inancının bu dehşet verici figürlerinin, perilerin ebeveynlerinin yanından sağlıklı bir çocuğu çaldıktan sonra geride bıraktığı bir peri veya obje olduğuna inanılıyordu. Kaçırılmış çocuklara olan bu inanç, bu kaçırılmalara karşı alınan önlemler ve geride bırakılan periden kurtulmak için geliştirilen yöntemler varlıklarını on dokuzuncu yüzyıla kadar sürdürmüştür. Bu figürün İngiliz toplumuna olan etkileri İngiliz tarihinin her noktasında görülebilirken, I. Elizabeth dönemi ve I. James dönemi tiyatro eserlerindeki temsili, bu figürün neden olduğu, orta çağdan beri süregelen korkunun temsilinden farklı fikirlerin vücut bulmasıyla öne çıkmaktadır. Bu tezin giriş kısmı, kaçırılmış çocuk figürünün önemini ortaya koyma ve temsillerinin bu dönemlerde uyuştuğunu gösterme amacıyla bu figürü orta çağ ve erken modernite dönemlerinin sosyal tarihi bağlamında değerlendirmekte ve figürün edebî temsillerini incelemektedir. Tezin birinci kısmı I. Elizabeth döneminden anonim Misogonus’u (1560-77) ve William Shakespeare’in (1564 – 1616) A Midsummer Night’s Dream’ini (1595-96) analiz etmiş ve kaçırılmış çocuk figürünün bu dönemde halk anlatı ve efsaneleriyle uyum içinde olduğu sonucuna ulaşmıştır. Bu araştırmanın ikinci kısmı ise I. James döneminden Thomas Middleton (1580 – 1627) ve William Rowley’nin (1585 – 1626) The Changeling (1622) oyununu ve Thomas Middleton, William Rowley, Thomas Dekker (1572 – 1632) ile John Ford’un (1586 – 1639) The Spanish Gypsy (1623) oyununu, bu figürün iki farklı dönemdeki temsilleri arasındaki farkı incelemek amacıyla karşılaştırmalı biçimde analiz etmektedir. İkinci kısımda ve sonuç bölümünde varılan sonuç, kaçırılmış çocuk figürünün I. James döneminin tiyatro oyunlarında artık peri inancı bağlamında temsil edilmediği, değişim ve dönüşüm fikirleri gibi çeşitli fikirlerin vücut bulması hâline geldiğidir. Bu nedenle bu çalışma, kaçırılmış çocuk figürünün I. James’in toplum ve edebiyat üzerindeki etkisinden dolayı I. James döneminde peri inancındaki kökenlerinden, sağlıklı bir çocuğu kaybetme korkusundan ve figürle bağlantılı batıl inançlardan koparıldığından dolayı bu figürün bir evrim geçirdiğini ve dolayısıyla çeşitli fikirlerin vücut buluşu olarak temsil edildiğini savunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-10T07:13:31Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster