dc.contributor.advisor | Çiçek Çınar, Betül | |
dc.contributor.author | Baran, Cennet | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T06:13:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-14 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33531 | |
dc.description.abstract | Teachers are exposed
to all noises inside and outside the classroom during the school time. This study aims
to compare the hearing, speech, and speech understanding in noise performances of
normal-hearing teachers with normal-hearing individuals without noise exposure. The
study included 16 teachers (14 females, 2 males) aged 25-45, with normal hearing and
active duty, and 16 individuals (13 females, 3 males) who without noise exposure. In
addition to the standard audiological test battery, high-frequency audiometry,
Distortion Product Otoacoustic Emission (DPOAE), TEN (Threshold Equalizing
Noise) test, Turkish Matrix test, the Tinnitus Handicap Inventory, the Speech, Spatial
and Qualities of Hearing Scale and the Weinstein Noise Sensitivity Scale was applied.
While the findings obtained from the tests in the standard test battery in all participants
were within normal limits, there was a significant difference between the groups in the
acoustic reflex threshold test at 500 and 2000 Hz frequencies in the left ear (p<0,05).
According to the findings obtained from other tests; 9 kHz and 11200 Hz frequencies
in both ears in intergroup high-frequency audiometry, all frequencies in both ears in
the TEN test, all frequencies in the left ear in the DPOAE test, SNR values in all
frequencies except 8000 Hz in the right ear, left ear, right ear in Turkish Matrix test a
significant difference was obtained in the ear and binaural SNR values (p<0,05). A
significant difference was found in all questionnaires and the correlations of the
questionnaires with each other (p<0,05). As a result, continuous and regular exposure
to noise causes cochlear synaptopathy or hidden hearing loss in teachers. It is thought
that the noise in the classroom and outside the classroom increases the auditory
symptoms of the teachers and negatively affects them psychologically. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | Gürültü maruziyeti | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Genel tıp. Sağlık mesleği | tr_TR |
dc.title | Normal İşitmeye Sahip Öğretmenlerin Gürültüde İşitme ve Konuşmayı Anlama Performanslarının Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Öğretmenler, okulda bulundukları süre boyunca sınıf içi ve sınıf dışı
tüm gürültülere maruz kalmaktadır. Bu çalışmanın amacı, normal işitmeye sahip
öğretmenlerin işitme, konuşma ve gürültüde konuşmayı anlama performanslarının
normal işitmeye sahip bireylerle karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya 25-45 yaş arası,
normal işitmeye sahip olan ve aktif olarak görev yapan 16 öğretmen (14 Kadın, 2
Erkek) ve gürültüye maruz kalmamış 16 birey (13 Kadın, 3 Erkek) dahil edilmiştir.
Katılımcılara standart odyolojik test bataryasına ek olarak yüksek frekans odyometri,
bozulma ürünü uyarılmış otoakustik emisyon (Distortion Product Otoacoustic
Emission- DPOAE), TEN (Threshold Equalizing Noise) testi, Türkçe Matrix test,
Tinnitus Engellilik Anketi, Konuşma, Uzaysal Algı ve İşitme Kalitesi Ölçeği ve
Weinstein Gürültü Hassasiyet Ölçeği uygulanmıştır. Tüm katılımcılarda standart test
bataryasındaki testlerden elde edilen bulgular normal sınırlarda elde edilirken, akustik
refleks eşiği testinde gruplar arası sol kulakta 500 ve 2000 Hz frekanslarda anlamlı
farklılık elde edilmiştir (p<0,05). Diğer testlerden elde edilen bulgulara göre; gruplar
arası yüksek frekans odyometride her iki kulakta 9 kHz ve 11200 Hz frekanslarda,
TEN testinde her iki kulakta tüm frekanslarda, DPOAE testinde sol kulakta tüm
frekanslarda, sağ kulakta ise 8000 Hz harici tüm frekanslarda S/G değerlerinde, Türkçe
Matrix testte sol kulak, sağ kulak ve binaural S/G değerlerinde anlamlı farklılık elde
edilmiştir (p<0,05). Yapılan tüm anketlerde ve anketlerin birbirleriyle olan
korelasyonlarında anlamlı fark elde edilmiştir (p<0,05). Sonuç olarak sürekli ve
düzenli olarak gürültüye maruz kalmak, öğretmenlerde koklear sinaptopatiye ve buna
bağlı olarak gizli işitme kaybına neden olmaktadır. Sınıf içi ve sınıf dışı gürültünün
öğretmenlerde işitsel semptomlarda artış ve psikolojik yönden olumsuz yönde
etkilediği düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Odyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-01-06T06:13:19Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | medicineThesis | tr_TR |