Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGörtan, Mehmet Okan
dc.contributor.authorKutlutürk, Ali Berkcan
dc.date.accessioned2023-06-05T13:26:14Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-01-09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33305
dc.description.abstractThe use of advanced high strength steels (AHSS) is becoming more dominant in the automotive industry due to the excellent balance of strength and lightness of these steels. Although the use of AHSS metals is increasing, there are not enough studies in the scientific literature on resistance spot welding, which is the basic joining method used in automobile production, of AHSS metals each other or to other metals. In this study, MS1500, an AHSS metal, dual-phase steel (DP800) and unalloyed mild steel (DD11) are used. The welding joints created with using single and double pulse resistance spot welding with variable electric currents, which are the results of joining the MS1500-DD11 and MS1500-DP800 metal pairs, respectively, have been investigated from many different aspects by experimental modeling. In resistance spot welding applications where AHSS metals are used, due to the high alloying contents of these metals, it has been observed that interfacial failure occurs, which is absolutely undesirable in the automotive industry, as a failure mode up to the critical current value that will cause expulsion as a result of single pulse. While the first pulse increases the contact area between metals, the second pulse ensures that the weld nugget area of the joint, which is formed after the first pulse, is re-melted. By this way, it is observed that, metals in the nugget zone becomes annealed and nugget size increases, it enables to change the failure modes to the desired mode, pullout failure. When the experimental results such as tensile-shear strength, failure energy, and failure mode analysis obtained after the tensile-shear tests are examined, both the strength of the joints increased and the deviations in the results decreased with the second current, which was gradually increased, following a first current applied just below the expulsion limit in the first pulse. This trend continues until appearance of expulsion because of the second pulse electric current. The optimum welding parameters are determined by evaluating the strength values corresponding to different welding parameters obtained as a result of the experiments, the change of failure modes, the geometric measurements of the weld nugget area and the hardness measurements along the nugget.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectResistance Spot Weldingtr_TR
dc.subjectDouble Pulsetr_TR
dc.subjectNugget Formationtr_TR
dc.subjectAdvanced High Strength Steeltr_TR
dc.subjectDual-phase Steeltr_TR
dc.subjectUnalloyed Mild Steeltr_TR
dc.subjectFailure Modestr_TR
dc.titleExperimental Modelling of Resistance Spot Welding of Advanced High Strength Steelstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetGelişmiş yüksek dayanımlı çeliklerin kullanımı, bu çeliklerin mükemmel bir dayanım ve hafiflik dengeleri nedeniyle otomotiv endüstrisinde giderek daha baskın hale gelmektedir. Gelişmiş yüksek dayanımlı çeliklerin kullanımları giderek artmakta olmasına rağmen, bilimsel literatürde otomobil üretiminde kullanılan temel montaj metodu olan direnç punta kaynağı ile birbirlerine ya da başka metallere montajlanması ile ilgili yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada, bir gelişmiş yüksek dayanımlı çelik olan MS1500, çift fazlı çelik (DP800) ve alaşımsız yumuşak çelik (DD11) kullanılmıştır. Sırasıyla MS1500-DD11 ve MS1500-DP800 metal çiftlerinin, değişken elektrik akımları ile tek ve çift adımlı direnç punta kaynağı kullanarak montajlanması sonucunda ortaya çıkan bağlantılar deneysel modelleme ile, birçok açıdan incelenmiştir. Gelişmiş yüksek dayanımlı çeliklerin kullanıldığı direnç punta kaynağı uygulamalarında, bu metallerin yüksek alaşım içerikleri sebebiyle, tek adım sonucu fışkırmaya neden olacak akım değerine kadar kırılma modu olarak otomotiv sanayisinde istenmeyen arayüz kırılması oluştuğu gözlemlenmiştir. İlk adım metaller arası temas alanını arttırırken, ikinci adım ile birlikte, ilk adım sonrası ortaya çıkan bağlantının kaynak dolgusu bölgesinde tekrardan bir ergime gerçekleşerek alanın tavlanması sonucunda kırılma modlarının istenen mod olan düğmelenmeye çevrilmesi sağlanır. Çekme-makaslama testi sonrası elde edilen çekme-makaslama dayanımı, kırılma enerjisi, kırılma modu analizi gibi deney sonuçları incelendiğinde, ilk adımda fışkırma limitinin hemen altında uygulanan bir ilk adım akımını takiben, giderek arttırılan ikinci adım akımı ile bağlayıcının hem dayanımı artmış hem de sonuçlardaki sapma giderek azalmıştır. Bu trend ikincil akımda fışkırma yaşanan değere gelinene kadar devam etmiştir. Deneylerin sonucunda elde edilen değişik kaynak parametrelerine karşılık gelen dayanım değerleri, kırım modlarının değişimi, kaynak dolgusu bölgesinin geometrik ölçümleri ve kaynak dolgusu boyunca sertlik ölçümleri değerlendirilerek optimum kaynak parametresi tespiti yapılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-06-05T13:26:14Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster