dc.contributor.advisor | Yıldırım, Bora | |
dc.contributor.author | Sarıten, Alper | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T11:40:48Z | |
dc.date.issued | 2022-12-15 | |
dc.date.submitted | 2022-12-09 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33290 | |
dc.description.abstract | The rotating parts in gas turbines are expected to operate safely under different loads, such as
high centrifugation, temperature, and pressure. Due to the high centrifugal forces generated
at high rotational speeds, there is a risk of the parts losing their structural integrity and burst,
then damaging both the engine and the aircraft. For this reason, it is vital to calculate the
burst speed of related parts accurately. In this study, burst speeds are calculated for two
different impeller geometries using different damage criteria. The finite element study is
performed with ANSYS Workbench 2020 R2 software. Finally, the manufactured parts are
tested, and the actual burst speeds are found and compared with the values obtained by
numerical methods. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Impeller | tr_TR |
dc.subject | Burst | tr_TR |
dc.subject | Finite element method | tr_TR |
dc.subject | Fracture | tr_TR |
dc.subject | Test | tr_TR |
dc.subject | Compressor | tr_TR |
dc.subject | Plasticity | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Makina mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Impeller Burst Analysis and Validation | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Gaz türbinleri içerisindeki dönen parçaların yüksek santrifüj, sıcaklık ve basınç gibi farklı yükler altında güvenli bir şekilde çalışması beklenir. Yüksek dönme hızlarında oluşan yüksek santrifüj kuvvetler nedeniyle parçaların yapısal bütünlüğünü kaybederek infilak edip motora ve hava aracına zarar verme riski vardır. Bu nedenle infilak olayının gerçekleşeceği hızın isabetli bir şekilde hesaplanması oldukça önemlidir. Bu çalışmada, iki farklı çark geometrisi için, farklı hasar kriterleri kullanılarak, infilak hızları hesaplanmıştır.
Hesaplar için gereken sonlu elemanlar analizleri ANSYS Workbench 2020 R2 kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Daha sonra imal edilen parçalar test edilerek gerçek infilak hızları bulunmuş ve numerik yöntemlerle elde edilen değerlerle karşılaştırılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-08T11:40:48Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | project | tr_TR |