dc.contributor.advisor | Tezcaner Öztürk, Diclehan | |
dc.contributor.author | Atak, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T11:33:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-04-14 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33286 | |
dc.description.abstract | Important actions such as reconnaissance and surveillance, land and border security, search and rescue operations are carried out with manned and unmanned aerial vehicle systems. Thanks to these actions, the speed of obtaining information and intervention in civilian life increases. In military life, risky or dangerous areas can be easily reached, reconnaissance and surveillance can be done. For these activities, good task planning is of great importance. In this thesis, a study has been carried out on the planning of a mission for aerial reconnaissance vehicles. An aircraft, starting from a take-off point, returns to the take-off point by observing the target areas it needs to go to. It acquires information about the target by scanning the targets to which it will go in rectangular strips. In the study, two conflicting goals are considered. The first objective is maximizing the total information, and the second is minimizing the distance traveled during the task. To find the efficient solutions, a biobjective mixed integer programming model is developed and solved using the ε-constraint method. A heuristic solution method is also proposed for larger problem instances. Both solution methods are tested on different-sized problems. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çok amaçlı optimizasyon | tr_TR |
dc.subject | Görev planlama | tr_TR |
dc.subject | Hava araçları | tr_TR |
dc.subject | Oryantiring problemi | tr_TR |
dc.title | Havadan Keşif Yapan Araçlar İçin Çok Amaçlı Görev Planlaması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İnsanlı veya insansız hava araç sistemleri ile birlikte keşif ve gözetleme, kara ve sınır güvenliği, arama ve kurtarma operasyonları gibi önemli faaliyetler yürütülür. Bu faaliyetler sayesinde, sivil yaşamda bilgi edinilmesi ve müdahele etme hızı artmaktadır. Askeri yaşamda ise, riskli veya tehlikeli bölgelere rahatlıkla ulaşılabilmekte, keşif ve gözetleme yapılabilmektedir. Bu faaliyetler için iyi bir görev planlama yapılması büyük önem arz etmektedir. Bu tezde ise havadan keşif yapan araçlar için bir görev planlaması yapılmasına dair bir çalışma yürütülmüştür. Bir hava aracı, bir kalkış noktasından göreve başlayarak, gitmesi gereken hedef bölgelerini gözetleyerek, kalkış noktasına dönmektedir. Gideceği hedefleri dikdörtgen şeritler halinde kapsayacak şekilde tarayarak, hedefle ilgili bilgi edinmektedir. Çalışmada birbiri ile çelişen iki amaç üzerinde durulmuştur. Birincisi, toplam bilgiyi maksimize etmek, ikincisi ise görev boyunca kat edilen mesafeyi minimize etmektir. Etkin çözümlerin bulunması için iki amaçlı karma tam sayılı programlama modeli geliştirilmiş ve epsilon kısıt yöntemi ile çözülmüştür. Büyük boyutlu problemler için de bir sezgisel çözüm yöntemi önerilmiştir. Tüm çözüm yöntemleri farklı boyutlardaki problemlerde karşılaştırılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Endüstri Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-06-05T11:33:02Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |