dc.contributor.advisor | Yıldırım, Bora | |
dc.contributor.author | Çiçek, Hasan | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T11:32:32Z | |
dc.date.issued | 2023-04 | |
dc.date.submitted | 2023-04-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33285 | |
dc.description.abstract | Under a specific loading condition, the canister front cover must fracture in a predetermined direction upon impact from the missile radome. To prevent the broken pieces from come into contact with on the missile body, wing or tail again, the fragments should move away from the missile trajectory. In addition, a crucial consideration in the design of the canister front cover is ensuring that the load transferred from the missile radome to the seeker after the collision is less than the load it will experience during mission execution.
This thesis investigates the loads acting on the front cover of the canister and outlines the design steps taken to address them. A material characterization study was conducted on the foam material employed in the cover's production. The outcomes of this study were employed to establish the essential material library for finite element analysis. The dimensions of the notches present on the canister front cover, which cause stress concentration, were identified via explicit analyses. Subsequently, canister front covers, produced according to the notch dimensions determined, were successfully tested in a test setup. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Cover | |
dc.subject | Canister | |
dc.subject | Sabot | |
dc.subject | Explicit Methods | |
dc.subject | Finite Element Methods | |
dc.subject | Notch | |
dc.title | Determining Critical Notch Size in Missile Launch Tube Front Cover for Separation in Specified Direction | tr_TR |
dc.title.alternative | 2023-YL-69923 | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Belirli yük koşulu ile önceden belirlenmiş doğrultuda, füze radomunun çarpması sonucunda kanister ön kapağın kırılırak açılması gerekmektedir. Kırılan parçaların tekrar füze gövdesine, kanat veya kuyruğuna temas etmemesi için füze yörüngesinden uzaklaşmalıdır. Tüm bunlara ek olarak, kanister ön kapak tasarımında en önemli parametre çarpışma sonrasında füze radomundan arayıcı başlığa aktarılan yükün, görev icrasında maruz kalacağı yükten az olmasıdır.
Tez kapsamında tasarım basamakları açıklanan kanister ön kapağa etki eden yükler belirlenmiştir. Kapağın üretiminde kullanılan köpük malzeme için malzeme karakterizasyon çalışması yürütülmüştür. Malzeme karakterizasyon çalışması çıktıları sonlu elemanlar analizi için gerekli malzeme kütüphanesinin oluşturulmasında kullanılmıştır. Açık çözücü methodu ile gerçekleştirilen dinamik analizler ile kanister ön kapak üzerinde yer alan ve gerilim yığılmasına sebep olan çentiklerin boyutları belirlenmiştir. Belirlenen çentik boyutlarına göre üretimi gerçekleştirilen kanister ön kapakları test düzeneğinde başarılı bir şekilde test edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-06-05T11:32:32Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |