Show simple item record

dc.contributor.advisorÜstün, Koray
dc.contributor.authorÖzbek, Devrim
dc.date.accessioned2023-05-10T08:02:25Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-04-11
dc.identifier.citationAğaoğlu, A. (1985). Göç Temizliği. İstanbul: Remzi Kitabevi. Aktulum, K (2000) Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınları. Aktulum, K. (2004) Parçalılık/Metinlerarasılık. Ankara: Öteki Yayınları. And, M. (1968, 23 Mayıs). Üç Yerli Oyun. Sahne Dergisi, s.6-7. And, M. (1983). Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. And, M. (1983). Türk Tiyatrosunun Evreleri. Ankara: Turhan Kitabevi. And, M. (2014). Başlangıçtan 1983’e Türk Tiyatro Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları. Aristoteles. (2018). Poetika –Şiir Sanatı Üzerine- (çev. Ari Çokona ve Ömer Aygün). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Armutlu, A. (2019). Günümüz Sahnelemelerinde Çehov ve Oyunlarının Postmodern İzdüşümü. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi. İstanbul. Ay, L. (1972, 11 Ekim). Mutemet Ali Rıza Bey’in Yaşanmış Hayat Hikâyesi. 7 Gün, s. 31. Bachelard, G. (2018) Mekânın Poetikası, (çev. Alp Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları. Batur, M. (2016). Huzurun Rengi Mavi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, S. 6, s. 279-292. Brecht, B. (1964). Bay Puntila ile Uşağı Matti. (çev. Adalet Cimcoz). İstanbul: İzlem Yayınları. Brecht, B. (1981) Epik Tiyatro (çev. Kâmuran Şipal). İstanbul: Say Yayınları. Booth, W. C. (2016). İroninin Retoriği, (çev. Suzan Sarı) Ankara: HECE Yayınları. Büyükkol S., Öztütüncü S. (2021). Türk Mitolojisindeki Karga/Kuzgun İmgesinin Çağdaş Türk Resim Sanatına Yansımaları. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. C. 14, S. 33, s. 131-145. Çalışlar, A. (1994) Shakespeare Sözlüğü. İstanbul: Mitos Boyut. Çavdar, T. (1971). Başar Sabuncu’nun Kişilerinde Bilinçlenme Çizgisi. Dost Dergisi. S. 75 s. 5-6. Çehov, A. (2006) Büyük Oyunlar: İvanov, Orman Cini, Vanya Dayı, Martı, Üç Kız Kardeş, Vişne Bahçesi. (çev. Ataol Behramoğlu). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Çınar, E. (2021). 1980-2000 arası Türk Tiyatrosunda Biyografik Oyunlar. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Demir, F. (2016). 1980 Sonrası Türk Tiyatro Edebiyatı. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları. Demir, Y. (2008). Hece Düşüncede, Edebiyatta, Sanatta Modernizmden Postmodernizme Özel Sayısı: Üst(ü) Kurmaca A(n)L(a)Tı Roman. S. 138/139/140. s. 358. Ankara: Hece Yayınları. De Man, P. (2008). Körlük ve İçgörü. İstanbul: Metis Yayınları. Doğan, A. (2009). Türk Tiyatrosunda Brecht Etkisi. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 4 /1-I Winter. s. 409-422. Eagleton, T. (2011). William Shakespeare. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Eagleton, T. (2019). Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi. İstanbul: İletişim Yayınları. Enginün, İ. (2016). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları. Freud, S. (2011). Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd. İstanbul: Metis Yayınları. Foucault, M. (2019). Hapishanenin Doğuşu. (çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi. Geçtan, E. (1997). Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar. İstanbul: Remzi Kitabevi. Geçtan, E. (2020). Psikanaliz ve Sonrası. İstanbul: Metis Yayınları. Gökalp Alpaslan, G. (2006). Metinlerarası İlişkiler Bağlamında Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirine Genel Bir Bakış. I. Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu. H. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara. Hekimoğlu, M. (1970). Başar Sabuncunun Çark’ı çok alkışlandı. Akşam Gazetesi. Huyugüzel, Ö. F. (2018). Eleştiri Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Dergâh Yayınları. Işık, İ. (2006). “Başar Sabuncu”, Türkiye Yazarlar Ansiklopedisi. C. 3. Ankara: Elvan Yayınları. s. 1532. Işık, İ. (2007). “Başar Sabuncu”, Türkiye Edebiyat ve Kültür Adamları Ansiklopedisi. C.7. Ankara: Elvan Yayınları. s. 3061. Kaplan, M., Enginün, İ., Emin, B. (1993). Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi II. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Kurdakul, Ş. (1999). Şairler ve Yazarlar Sözlüğü. İstanbul: İnkılap Yayınları. Lucy, N. (2017). Postmodern Edebiyat Kuramı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Necatigil, B. (2016). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Nutku, Ö. (1962, 4 Kasım). Oda Tiyatrosundaki Oyunlar. Öncü Gazetesi. Okur, İ. (2022). Tiyatroda Kötülük Estetiği ve Shakespeare’in Kötüleri. (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir. Orhan Kemal (2016). Bereketli Topraklar Üzerinde. İstanbul: Everest Yayınları. Ortaylı, İ. (1970). Çark. Devrim, s. 6-9. Özkırımlı, A. (2004). “Başar Sabuncu”, Türk Edebiyatı Tarihi 2. İstanbul: İnkılap Yayınları. Sabuncu, B. (1976).Tiyatronun Çağdaş İşlevi: Tiyatronun İdeolojik Eleştirisine Giriş. Türk Tiyatrosu Dergisi. S. 422 s. 18-22. Sabuncu, B. (1977). Tiyatronun Çağdaş İşlevi 2: Tiyatronun İdeolojik Eleştirisine Giriş. Türk Tiyatrosu Dergisi. S. 423 s. 8-10. Sabuncu, B. (2009). Toplu Oyunları 1 (Şerefiye-Zemberek-Çark). İstanbul: Mitos Boyut. Sabuncu, B. (2010). Toplu Oyunları 2 (Mutemet Ali Rıza Bey’in Yaşanmış Hayat Hikâyesi-“Sayın Muhbir Vatandaşlar”-Memurlar-Lades ya da Aile Ocağı-Kargalar).İstanbul: Mitos Boyut. Sabuncu, B. (2010). Kaldırım Serçesi. İstanbul: Mitos Boyut. Sabuncu, B. (2014). ‘İşçi Babası’ Ömer Ağa ile ‘Küçükhanımın Şoförü’ Recep. İstanbul: Mitos Boyut. Sabuncu, B. (2014). Toplu Oyunları 3 (Bir Ata Krallığım-Herkes Aynı Bahçede). İstanbul: Mitos Boyut. Sav, E. (1970). Çark, Hisar Dergisi. S. 83, Sayfa: 20-21. Seçkin, B. (1997). William Shakespeare’in “III. Richard” Oyununun İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi. İstanbul. Shakespeare, W. (1993). Troilos ile Kressida. (çev. Sabahattin Eyüboğlu, Mina Urgan). İstanbul: Adam Yayınları. Shakespeare, W. (1994). Antonius ve Kleopatra. (çev. Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Remzi Kitabevi Shakespeare, W. (1994). Coriolanus. (çev. Bülent Bozkurt). İstanbul: Remzi Kitabevi. Shakespeare, W. (1995). Kral Lear. (çev. Özdemir Nutku). İstanbul: Remzi Kitabevi. Shakespeare, W. (1998). Julius Caesar. (çev. Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Remzi Kitabevi. Shakespeare, W. (1999). Atinalı Timon. (çev. Özdemir Nutku). İstanbul: Remzi Kitabevi. Shakespeare, W. (2002). V. Henry. (çev. Ali H. Neyzi). İstanbul: Mitos Boyut. Shakespeare, W. (2003). Macbeth. (çev. Bülent Bozkurt). İstanbul: Remzi Kitabevi. Shakespeare, W. (2007). III. Richard. (çev. Bülent Bozkurt). İstanbul Remzi Kitabevi. Shakespeare, W. (2007). Hamlet. (çev. Bülent Bozkurt). İstanbul: Remzi Kitabevi. Sururi, G. (2003). Bir An Gelir. İstanbul: Doğan Kitap. Şahin, K. (2011). Kültürel Yozlaşmaya Neden Olan Bir Unsur Olarak Televizyon. Sosyal Bilimler Dergisi. C. 1 S. 1. s. 243-277. Şener, S. (1972). Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan (1923-1972). Ankara: DTCF Yayınları. Şener, S. (1998). Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Şener, S. (2008). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi. Taşkent A. (2010). Alkol ve/veya Madde Bağımlıları ile Bağımlılığı Olmayan Bireylerin Savunma Mekanizmaları Açısından Karşılaştırılması, Çocukluk Çağı Travmaları, Disosiyatif Yaşantılar ve Bağımlılık Şiddetinin Savunma Mekanizmaları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi. İstanbul. Tekerek, N. (2007). Köy Seyirlik Oyunları, Seyirlik Uygulamalarıyla 51 Yıllık Bir Amatör Topluluk: Ankara Deneme Sahnesi ve Uygulamalarından İki Örnek: Bozkır Dirliği Ve Gerçek Kavga. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. S. 24. s. 67-124. Uçan, B. (2016). Kedi Fritz Çizgi Karakteri Üzerinden 1960’lar Amerika Birleşik Devletleri Sanat Ortamında Hippi Hareketi ve Günümüze Yansımaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research. C. 9 S. 42. s. 2059-2066. Uraz, S. (1968). Şerefiye. Adalet Dergisi, s. 10-14. Urgan, M. (2010). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ünlü, A. (2011). Değişen Tarih Ve Metin Anlayışı İçinde Biyografik Dram –I: Kuramsal Bir Çerçeve. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. s. 9-17. Waugh, P. (2016). Üstkurgu/Üstkurmaca Üzerine: Üstkurgu Nedir? Neden İnsanlar Üstkurgu Hakkında Böyle Kötü Şeyler Söylüyorlar? (der. Aytaç Ören). Ankara: Hece Yayınları. Yaşar Kemal (2020), Binbir Çiçekli Bahçe, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Yaşar Kemal (2011), Ağacın Çürüğü, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Yüce, S. (2007). Sevgi Soysal’ın Hayatı ve Edebi Eserleri. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. http://www.kameraarkasi.org/yonetmenler/basarsabuncu.html Erişim tarihi: 27.11.2022. https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sabuncu-basar Erişim tarihi: 14.01.2023.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33160
dc.description.abstractThe aim of this master's thesis titled "Başar Sabuncu in Turkish Theater Literature" is to evaluate the literary contribution of the author to Turkish theater, based on the works of Başar Sabuncu, one of the important names of contemporary Turkish theater, who effectively continued his artistic life as a dramaturg, actor and writer between 1962-2001. For this purpose, the works of the author were examined and classified structurally and thematically, and then evaluations and determinations about the author's copywriting were reached by inductive method. The findings were compared with the trends in world theater and Turkish theater, so the theater circle that Başar Sabuncu adopted and was involved in was determined. Based on the analyzes made on the twelve works of Başar Sabuncu, the author's understanding of theater has been perceived. The author, who wrote both absurd theater texts and reflected the socialist realism movement with a Marxist aesthetic in the early periods of his literary life, wrote plays in the genre of epic theater, followed the contemporary theater movements and forms and showed his closeness to postmodern tendencies in his works written in the last period of his literary life. It is seen that he closely followed the Turkish theater’s common trends in his own period and produced works within these trends. His only biographical work is an example of this. Başar Sabuncu has been one of the authors who played an active role in the introduction of the socialist point of view in Turkish theater literature to our theater, closely followed the developing theater movements in world literature, and transferred important classics to our language and stage with postmodern editing techniques with his extensive knowledge of foreign theater literatures. In this sense, it has been determined that Başar Sabuncu is a versatile, intellectual and original artist in and for Turkish theater literature.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBaşar Sabuncu
dc.subjectÇağdaş türk tiyatrosu
dc.subjectTürk tiyatro edebiyatı
dc.subjectTürk tiyatro yazını
dc.subjectPostmodern tiyatro
dc.subjectEpik tiyatro
dc.subjectToplumcu tiyatro.
dc.subject.lcshYaşam öyküsütr_TR
dc.subject.lcshP- Dil ve edebiyattr_TR
dc.subject.lcshEdebiyat (Genel)tr_TR
dc.subject.lcshTürk dili ve edebiyatıtr_TR
dc.titleTürk Tiyatro Yazınında Başar Sabuncutr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozet“Türk Tiyatro Yazınında Başar Sabuncu” başlıklı bu yüksek lisans tezinin amacı, 1962-2001 yılları arasında dramaturg, oyuncu ve yazar olarak sanat hayatını etkin bir şekilde sürdüren, çağdaş Türk tiyatrosunun önemli isimlerinden Başar Sabuncu’nun eserlerinden hareketle yazarın, Türk tiyatrosuna sağladığı yazınsal katkıyı ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda yazarın eserleri yapısal ve tematik olarak incelenip tasnif edilmiş, ardından tümevarım yöntemiyle yazarın metin yazarlığına dair değerlendirme ve tespitlere ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, Dünya tiyatrosu ve Türk tiyatrosundaki eğilimlerle karşılaştırılmış, böylece Başar Sabuncu’nun benimseyip dâhil olduğu tiyatro dairesi belirlenmiştir. Başar Sabuncu’ya ait on iki eser üzerine yapılan incelemelerden hareketle yazarın tiyatro anlayışı açıklanmıştır. Yazın hayatının ilk dönemlerinde hem absürt tiyatro metinleri kaleme almış hem de toplumcu gerçekçilik akımını Marksist bir estetikle yansıtmış olan yazar, epik tiyatro türünde oyun yazmış, çağdaş tiyatro hareketlerini ve biçimlerini de takip ederek yazın hayatının son döneminde yazdığı eserlerinde postmodern eğilimlere yakınlığını göstermiştir. Türk tiyatrosunun kendi dönemi içerisinde gösterdiği yaygın eğilimleri de yakından takip ettiği ve bu eğilimler içerisinde eserler ürettiği görülmektedir. Biyografik türde kaleme aldığı tek eseri bunun bir örneğini teşkil etmektedir. Başar Sabuncu, Türk tiyatro yazını içerisinde toplumcu bakış açısının tiyatromuza girmesinde etkin rol oynayan yazarlardan biri olmuş, dünya edebiyatında gelişen tiyatro hareketlerini yakından takip etmiş, yabancı tiyatro edebiyatları hakkındaki geniş bilgisiyle önemli klasikleri postmodern kurgulama teknikleriyle dilimize ve sahnemize aktarmıştır. Bu anlamda Başar Sabuncu’nun, Türk tiyatro yazını içinde ve Türk tiyatro yazını için çok yönlü, aydın ve özgün bir sanatçı olduğu saptanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-05-10T08:02:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record