dc.contributor.advisor | Köse, Nezire | |
dc.contributor.author | Akgöl, Ahmet Cüneyt | |
dc.date.accessioned | 2017-01-19T13:45:20Z | |
dc.date.available | 2017-01-19T13:45:20Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2106-12-12 | |
dc.identifier.citation | Akgöl A.C. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3081 | |
dc.description.abstract | Handling workerks have musculoskeletal risks since they carry heavy objects and make repetitive moves with some parts of their bodies as a part of their jobs. This situation is not only an important health problem for the employees but also a global and serious burden for employers and national economies. Generally speaking ergonomic approaches, which are known to reduce musculoskeletal disorders, costs, loss of work and efficiency, work-related accidents basing on lack of attention and increase life quality of the employees, are being applied. Most of those approaches consists of trainings aiming increasing the level of knowledge of the employees on musculoskeletal disorders and methods for protection from them, and imposing safer behavioral habits. The purpose of this study is; to create an effective training method in order to reduce the ergonomic risks of handling workers and bringing them skills for taking measures for those risks. Thereof, a training method adopted as per experimental learning theory (TMAELT) is designed and compared with the traditional training models basing on seminars. As per the results of the follow up for one year, the trainings basing on TMAELT reduced musculoskeleton symptoms, musculoskeleton and ergonomic risks and risky working posture habits significantly(p<0,05). On the other hand, the trainings basing on seminar method did not create any difference (p<0,05). These results showed that the trainings basing on TMAELT can be used as an effective method for reducing the health and ergonomic risks of the handling workers and bringing ergonomic awareness for them to take measure for those risks. | en |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
Sayfa
ONAY SAYFASI
iii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI
iv
ETİK BEYAN
v
TEŞEKKÜR
vi
ÖZET
vii
ABSTRACT
viii
İÇİNDEKİLER
ix
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ
xii
ŞEKİLLER DİZİNİ
xiii
TABLOLAR DİZİNİ
xiv
1. GİRİŞ
1
2. GENEL BİLGİLER
5
2.1. El ile taşıma yapan İşçilerde Kas-İskelet Sistemi Rahatsızlıkları ve Nedenleri
5
2.2. El ile Taşıma Yapan İşçilerde Kas-İskelet Sistemi Rahatsızlıkları İçin Risk Oluşturan Durumlar
5
2.3. Kas-İskelet Sistemi Risklerini Önlemede Ergonomik Farkındalık Oluşturmanın Önemi
6
2.4. Kas-İskelet Sistemi Rahatsızlıkları ve Ergonomik Risklerin Değerlendirilmesi
8
2.4.1. Değerlendirme Yönteminin Seçilmesi
8
2.4.2. Değerlendirme Yöntemleri
9
2.5. Kas-İskelet Sistemi Rahatsızlıklarını Önlemede Eğitimlerin Etkinliği
10
2.6. Öğrenme Kuramları
12
2.6.1. Deneyimsel Öğrenme Kuramı
13
3. YÖNTEM
17
3.1. Etik Kurul Onayı
17
3.2. Çalışma Planının Genel Çerçevesi
17
3.3. Bireyler
17
x
İÇİNDEKİLER
Sayfa
3.4. Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi
18
3.5. Hazırlık Süreçleri
19
3.6. Çalışmaya Alınacak Kişilerin Belirlenmesi ve Ön Değerlendirme
20
3.7. Çalışmada Kullanılan Değerlendirme Araçları
22
3.7.1. Katılımcıların Kas-İskelet Sistemi ve Ergonomik Riskler Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi
22
3.7.2. Kas-iskelet Sistemi Rahatsızlıkları ve Ergonomik Risklerin Değerlendirilmesi
22
3.7.3. Çalışma Postürlerinin Değerlendirilmesi
24
3.7.4. Egzersiz Yapma Alışkanlığının Takibi
25
3.7.5. Çalışma Postürünü Etkileyebilecek Depresif Ruhsal Durumların Değerlendirilmesi
26
3.7.6. Çalışma Postürünü Etkileyebilecek Vücut Kompozisyonu Sorunlarının Değerlendirilmesi.
26
3.8. Çalışma Gruplarının Oluşturulması
27
3.9. Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi
27
3.10. Eğitim İçeriğinin Hazırlanması
27
3.10.1. Deneyimsel Öğrenme Grubuna Eğitimlerin Verilmesi
29
3.10.2. Seminer Gurubuna Eğitim Verilmesi
31
3.11. İstatistiksel İncelemelere Ait Özellikler
32
4. BULGULAR
34
4.1. Tanımlayıcı Özellikler
34
4.2. Değerlendirme Bulguları
35
5. TARTIŞMA
77
6. SONUÇ VE ÖNERİLER
88
7. KAYNAKLAR
91
xi
İÇİNDEKİLER
8. EKLER
EK 1: Tez Çalışmasıyla İlgili Etik Kurul İzinleri
EK 2: Araştırma Amaçlı Çalışma İçin Aydınlatılmış Onam Formu (Araştırmacının Açıklaması)
EK 3: Katılımcının Beyanı Formu
EK 4: Beck Depresyon Envanteri (Türkçe) Formu
EK 5: Gönüllüler İçin Ön Değerlendirme Formu
EK 6: Kas-İskelet Sistemi Bilgi Ölçme Anketi
EK 7: Hollanda Kas-iskelet Sistemi Anketi Kısa Sürümü Türkçe Uyarlaması
EK 8: Hızlı Tüm Vücut Değerlendirme Aracı
EK 9: Egzersiz Programı Tutum Ölçeği
9. ÖZGEÇMİŞ | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ergonomi eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Kas-iskelet sistemi hastalıkları | |
dc.subject | Deneyimsel öğrenme | |
dc.title | Elle Taşıma Yapan İşçilerde Ergonomik Farkındalık Oluşturma ve Kas İskelet Sistemi Rahatsızlıklarını Önlemeye Yönelik İki Farklı Eğitim Yönteminin Karşılaştırılması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Elle taşıma yapan işçiler, görevleri gereği ağır objeleri kaldırdıkları, taşıdıkları, bazı vücut bölgeleriyle çok tekrarlı hareketler yaptıkları için kas-iskelet sistemiyle ilgili riskler taşırlar. Bu durum çalışanlar için önemli bir sağlık sorunu olmasının yanı sıra, işverenler ve ülkelerin ekonomisi için küresel, ciddi bir malî yüktür. Bu sorunun çözümü için yaygın olarak ergonomik yaklaşımlar kullanılır. Bunlar; çalışmaya bağlı kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarını, sağlık giderlerini, iş ve verim kaybını, dikkat eksikliğine bağlı iş kazalarını azaltır ve çalışanların yaşam kalitesini arttırır. Bu yaklaşımların önemli kısmını, çalışanların kas-iskelet sistemi riskleri ve korunma yolları konularındaki bilgilerini artırma ve güvenli davranış alışkanlıkları kazandırma amaçlı eğitimler oluşturur. Bu çalışmanın amacı, elle taşıma yapan işçilerin kas-iskelet sistemi ve ergonomik risklerini azaltmak ve bu risklere karşı önlem alabilme becerisi kazandırmaya yönelik, etkin bir eğitim yöntemi oluşturmaktı. Bu nedenle deneyimsel öğrenme kuramına göre uyarlanmış eğitim modeliyle (DÖKUEM) bir eğitim tasarlandı ve ergonomi eğitimlerinde uygulanan seminer tarzı geleneksel eğitim modeliyle karşılaştırıldı. Bir yıllık takip sonuçlarına göre DÖKUEM’le verilen eğitimler, kas-iskelet sistemi semptomlarını, kas-iskelet sistemi ve ergonomik riskleri, riskli çalışma postürü alışkanlıklarını anlamlı ölçüde azalttı (p<0.05) Seminer yöntemiyle verilen eğitimlerin ise anlamlı bir değişim oluşturmadı (p>0.05). Bu sonuçlar, DÖKUEM ile verilen eğitimlerin, elle taşıma yapan işçilerin sağlık ve ergonomik risklerini azaltmada ve ergonomik farkındalık oluşturarak bu risklere karşı önlem alabilme becerisi kazandırmada etkin bir eğitim yöntemi olarak kullanılabileceğini gösterdi. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | tr_TR |