Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEzici, Türel
dc.contributor.authorÖzcan, Seçil
dc.date.accessioned2023-03-08T08:25:52Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-02-19
dc.identifier.citationÖzcan, Seçil.(2023). Yörük/ Türkmen Kültüründe Şamanizm Etkilerinin Sahne Göstergeleri Bağlamında Yorumu Ve Bir Uygulama.(Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu).Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Tiyatro Anasanat Dalı. Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29453
dc.description.abstractShamanism is an ancient form of belief that we can still find traces of in the nomadic Yuruk/Turkmen communities who came to Anatolia from Central Asia; and whose traces are still widely seen in many geographies and cultures outside of Anatolia. These traces show many similarities in the culture and daily life of nomadic communities today, from rituals, traditions to customs, legends, epics, music, handicrafts, natural remedies and healing methods. The main purpose of this art project to find shamanistic elements in the Yuruk/Turkmen communities of Balıkesir-Edremit Bay and Kazdağı (Mountain of Ida) regions, to discover their interaction points and to determine their similarities. It is the concretization of the original text titled "The Story of Sarıkız, the Saint of Ida..." written by Türel Ezici in parallel with the research-interpretation-implementation process, which is about the Sarıkız Legend of the region. In the stage application of the text, the environmental plan was established with the signifiers that correspond to the shaman ritual in the Yuruk-Turkmen culture and daily life. The dramaturgy and directorial method of the application was formed through the tectonic style and demonstrative acting style, considering the technical and aesthetic features of story/epic narration. The style of acting in staging was obtained by the individual and collective improvisations of the actors, and the equivalents of the Shaman's use of voice, word and movement in authentic story/epic narration were determined. In the light of these data, the possibilities of shamanic interpretation and expression in terms of word, voice, body, movement in the Yuruk-Turkmen culture were investigated, similarities were determined and a stage performance consisting of shamanic indicators was reached.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectYörük-Türkmentr_TR
dc.subjectKültürtr_TR
dc.subjectŞamanizmtr_TR
dc.subjectEfsanetr_TR
dc.subjectSarıkıztr_TR
dc.subjectPerformanstr_TR
dc.subject.lcshN- Güzel sanatlartr_TR
dc.titleYörük/ Türkmen Kültüründe Şamanizm Etkilerinin Sahne Göstergeleri Bağlamında Yorumu ve Bir Uygulamatr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetŞamanizm, Orta Asya’dan Anadolu’ya gelen konargöçer Yörük-Türkmen topluluklarda izlerine hala rastladığımız; Anadolu dışındaki birçok coğrafya ve kültürde de hala geniş ölçüde izleri görülen eski bir inanış biçimidir. Bu izler günümüzde konargöçer toplulukların kültüründe vegünlük yaşamında, ritüellerden, geleneklerden göreneklere, efsanelerden, destanlara, musikiye, el sanatlarına, doğal ilaçlardan şifalandırma yöntemlerine kadar ortak birçok benzerlik göstermektedir. Bu sanat çalışmasının temel amacı, Balıkesir-Edremit Körfez’i ve Kazdağı (İda Dağı) yöresi Yörük-Türkmen topluluklarda şamanist ögeleri bulmak, etkileşim noktalarını belirlemek ve benzerliklerini saptamaktır. Elde edilen göstergelerin yöreye ait Sarıkız Efsanesi’ni konu alan, araştırma-yorum-uygulama süreciyle paralel olarak Türel Ezici tarafından yazılan “İda’nın Azizesi Sarıkız’ın Hikayesi…” adlı orijinal metnin sahne performansıyla somutlanmasıdır. Metnin sahne uygulamasında çevre düzeni şaman ritüelinin Yörük-Türkmen kültüründe ve günlük yaşamında karşılığı olan gösterenler ile kurulmuştur. Uygulamanın dramaturgi ve reji yöntemi hikaye/destan anlatıcılığının teknik ve estetik özellikleri gözetilerek açık biçim, göstermeci üslup üzerinden oluşturulmuştur. Sahnelemede oyunculuk biçemi, oyuncuların bireysel ve toplu doğaçlamalarıyla elde edilerek, şamanın ses, söz, hareket kullanımının otantik hikaye/destan anlatıcılığındaki karşılıkları belirlenmiştir. Bu veriler ışığında Yörük-Türkmen kültüründe söz, ses, beden, hareket düzleminde şamanik yorum ve ifadenin olanakları araştırılmış, benzerlikler tespit edilerek şamanik göstergelerden oluşan bir sahne performansına ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentTiyatrotr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-03-08T08:25:52Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster