dc.contributor.advisor | Yılmaz, Şirin | |
dc.contributor.author | Akbas, Fatmagül | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T08:38:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-01-17 | |
dc.identifier.citation | AKBAŞ, Fatmagül (2023). "Trabzon’daki Geleneksel Oyuncakların Halkbilimi Açısından
İncelenmesi". Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/29322 | |
dc.description.abstract | Deciphering the creativity of children and adults in the context of traditional ecological
knowledge and identified with childhood, toys ensure the preservation of traditional
knowledge and the transmission of culture between generations. Toys produced by using
materials in the ecological environment serve the individual to recognize the environment
he belongs to and socialize with the games produced around toys within the scope of
cultural forms. In addition, the construction of toys and the establishment of games with
them support the cognitive and physical development of the individual.
Toys are the product of material culture, which has cultural, social, geographical and
economic features, and have entered the field of study of many social and human sciences.
At the same time, the fact that this study was carried out within the framework of the
discipline of folklore, which is at the crossroads of many sciences, led to the use of
different disciplines.
Trabzon was chosen as the sample area in this study. The toys compiled from here were
examined within the framework of the discipline of folklore. In the first part of the thesis,
the conceptual framework of game and toy was drawn, and the studies about toys were
introduced. In the second part, general information about the historical, geographical and
socio-economic characteristics of Trabzon is given. In the third part, the materials used
in the creation of the toys collected from the area, the stages of creation, the gender
difference in the choice of toys, and the information about the way of playing are
presented together with their photographs. The compiled toys were examined in terms of
being a part of the performance within the framework of the product, the product maker
and the product player. During the process from the procurement of raw materials to the
viii
construction of the toy, folkloric elements were identified and the traditional game variety
formed around it was determined. Thus, the birth and formation of these toys within
culture have been revealed, and the cultural elements formed around them have been
examined from the perspective of folklore. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Gelenek | tr_TR |
dc.subject | Maddî kültür | tr_TR |
dc.subject | Geleneksel oyuncak | tr_TR |
dc.subject | Geleneksel oyun | tr_TR |
dc.subject | Trabzon | tr_TR |
dc.title | Trabzon’daki Geleneksel Oyuncakların Halkbilimi Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çocuk ve yetişkinlerin geleneksel ekolojik bilgi bağlamındaki yaratıcılıklarını ortaya
koyan ve çocukluk çağıyla özdeşleşmiş olan oyuncaklar geleneksek bilginin korunmasını,
kültürün kuşaklar arasındaki aktarımını sağlamaktadır. Ekolojik çevredeki malzemeler
kullanılarak üretilen oyuncaklar bireyin ait olduğu çevreyi tanımasına ve kültürel formlar
kapsamında oyuncaklar etrafında üretilen oyunlarla toplumsallaşmasına hizmet
etmektedir. Bunun yanı sıra oyuncakların yapımı ve onlarla oyun kurulması bireyin
bilişsel ve fiziksel gelişimini desteklemektedir.
Oyuncaklar, bünyesinde kültürel, sosyal, coğrafî ve ekonomik özellikler taşıyan maddî
kültür ürünüdür ve sosyal, beşerî birçok bilimin inceleme alanına girmiştir. Aynı zamanda
bu çalışmanın, birçok bilimin kavşak noktasında yer alan halkbilimi disiplini
çerçevesinde yapılmış olması farklı disiplinlerden yararlanılmasını doğurmuştur.
Bu çalışmada Trabzon örneklem alan olarak seçilmiştir. Buradan derlenen oyuncaklar
halkbilimi çerçevesinde incelenmiştir. Tezin ilk bölümünde, oyun ve oyuncağa ilişkin
kavramsal çerçeve çizilmiş, oyuncak hakkında yapılmış çalışmalar tanıtılmıştır. İkinci
bölümde, Trabzon’un tarihi, coğrafî ve sosyo-ekonomik özellikleri hakkında genel
bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise sahadan derlenen oyuncakların yapımında
kullanılan malzemeler, yapım aşamaları, oyuncak tercihinde cinsiyet farklılığı, oynanış
şekline ait bilgiler fotoğraflarıyla birlikte göz önüne serilmiştir. Derlenen oyuncaklar
ürün, ürünü yapan ve ürünle oynayan çerçevesinde performansın parçası oluşu
bakımından incelenmiştir. Ham madde temininden oyuncağın yapımı aşamasına kadar
gerçekleşen süreç boyunca halkbilimsel unsurlar saptanmış ve etrafında şekillenen
geleneksel oyun çeşitliliği tespit edilmiştir. Böylece söz konusu oyuncakların kültür
vi
içinde doğuşu ve şekillenişi ortaya koyulmuş, etraflarında oluşan kültürel unsurlar
halkbilimi perspektifinden incelenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Halkbilimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-02-16T08:38:26Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |