dc.contributor.advisor | Ergün, Şule | tr_TR |
dc.contributor.author | Gökselkınav, Açelya Deniz | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-15T08:58:57Z | |
dc.date.available | 2015-10-15T08:58:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/2885 | |
dc.description.abstract | In this study, thermal analysis was performed for the TN-24P cask by using Computational Fluid Dynamics method. For the analysis, ANSYS Fluent as a CFD tool was selected since it has the proper finite volume methods to realistically simulate the thermal behavior of storage casks. The calculations performed with Fluent involve both steady state and transient (accident) simulations and the results of steady state calculations were compared with the data of the experiments related with the TN-24P storage casks.In this study, by taking the simulated experimental study into account, for the analysis, spent fuels discharged from pressurized water reactors (PWRs) were modeled. In the model, there are 24 PWR spent fuel assemblies loaded in the TN-24P cask. Spent nuclear fuels were lumped 3x3 on modeling. For the dry cask analysis, simulation of accident conditions is required. In this study, air blockage accident which causes increase in the temperatures in the cask is also simulated. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Tn-24p dry storage cask | tr_TR |
dc.title | Kullanılmış Nükleer Yakıt Depolama Kabının Isıl Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2015/1717 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Nükleer enerji Mühendisliği | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, TN-24P tipi kullanılmış nükleer yakıt depolama kabı için, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yöntemi kullanılarak ısıl analiz yapılmıştır. Bu analiz için, depolama kaplarının ısıl davranışlarının gerçekçi bir şekilde gösterilmesi amacıyla sonlu hacim çözüm metodu içeren ANSYS Fluent kullanılmıştır. Fluent ile yapılan hesaplamalar durağan ve zamana bağlı (kaza) durumların benzeşimi için yapılmış, durağan durum benzeşiminden elde edilen sonuçlar, TN-24P kabı için yapılan deneysel çalışmanın verileriyle karşılaştırılmıştır.Bu tezde modellenen deneysel çalışma göz önünde bulundurularak, analizler, Basınçlı Su Reaktörleri nden (PWR) çıkarılan kullanılmış yakıtlar modellenerek yapılmıştır. Modelde, TN-24P kabına yüklenmiş 24 tane PWR kullanılmış yakıt demeti bulunmaktadır. Kullanılmış nükleer yakıt depolama kap tasarımındaki yakıt çubukları 3x3 demetler haline getirilerek modellenmiştir.Kuru depolama kabı analizinde kaza olması durumu da modellenmiştir. | tr_TR |