dc.contributor.advisor | Atılgan, Nadire Şule | |
dc.contributor.author | Delil, Semih | |
dc.date.accessioned | 2022-11-29T12:23:17Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.citation | DELİL, Semih. 6-8 Yaş Çocuklarda Renk Görme Eksikliği Tanısına Yönelik Etkileşimli
Masal Tasarım ve Uygulaması, Sanatta Yeterlilik Tezi, Ankara, 2018 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27165 | |
dc.description.abstract | Seeing colors is and ability that we use in everyday life and that we don’t deliberate
unless we live a problem about it. But there is lots of people living color seeing problems
in their daily lives. Those people don’t recognize this problem unless they meet a
situation about the effect of this problem in their lives. Adult people can cope with this
color seeing problem generally. But if children are in question, this situation may turn into
a problem which is difficult to overcome for them. Besides, although the determination
of the test is not a problem for the adults, testing environment and testing tools can cause
to negative psychological effects during and after the determination of the diagnosis for
children.
There are nonclinical and theoretically correct tests about seeing colors. These tests are
prepared just for the determination of the defect but not for how the defect would be
determined. Problems that can be faced during and after the determination of the defect
may cause to self-respect and psychological problems in children. In this respect, an
application design for the color vision deficiency which would not cause negative
problems on children during the testing is prepared in this study.
In the first chapter of the study historical process of the studies on color vision deficiency
and studies on this area are examined. Process is limited as the discovery of the defect,
studies that were done for the determination of the defect and treatment processes. In
the second chapter, color seeing and childhood period is examined throughout
examples. Periods in which colors can be defined correctly by children and the
importance of colors for the development of children is analyzed. In the third chapter of
the study, tests which were developed for the determination of color blindness and
suitability of these tests for children is examined with examples. On the fourth and last
chapter the production process of a children’s tale book application which is prepared for
the determination of the color vision deficiency is explained in detail.
Application is prepared as an interactive mobile application which can work on Apple’s I
pad tablet computer. Application designed for this study is an original children’s story
and its aim is making the color vision deficiency test for the determination of children with color seeing problems. In the application, color vision deficiency test can be applied as
the children who are using the application would not recognize that they are making a
color blindness test. Processes are explained in detail and results of the application
design are narrated. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Renk görme eksikliği | tr_TR |
dc.subject | Masal | tr_TR |
dc.subject | Renk körlüğü | tr_TR |
dc.subject | Etkileşimli çocuk hikayesi tasarımı | tr_TR |
dc.subject | Grafik tasarım | tr_TR |
dc.subject | Çocuklarda benlik saygısı | tr_TR |
dc.subject | Görsel iletişim | tr_TR |
dc.subject | Color vision deficiency | tr_TR |
dc.subject | Color blindness | tr_TR |
dc.subject | Interactive children’s tale design | tr_TR |
dc.subject | Graphic design | tr_TR |
dc.subject | Self-respect in children | tr_TR |
dc.subject | Visual communication | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Görsel sanatlar | tr_TR |
dc.title | 6-8 Yaş Çocuklarda Renk Görme Eksikliği Tanısına Yönelik Etkileşimli Masal Tasarım ve Uygulaması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Renkli görme, günlük hayatta her gün kullandığımız ve sorun yaşamadığımız sürece
üzerinde durmadığımız bir yetimizdir. Fakat günlük hayatta renk görme üzerine sorun
yaşayan birçok insan vardır. Bu insanlar çoğu zaman hayatlarını etkileyen bir durumla
karşılaşmadıkları sürece, bu engelin farkında olmayabilirler. Yetişkin insanlar genel
olarak bu sorunla karşılaştıklarında üstesinden gelebilmektedir. Fakat, çocuklar söz
konusu olduğunda engel genellikle üstesinden gelemedikleri bir durum olarak karşılarına
çıkabilmektedir. Ayrıca sorunun tespiti yine yetişkinler için sorun olmazken, test ortamı
ve test gereçleri çocuklar üzerinde engelin tespiti sırasında ve sonrasında olumsuz
psikolojik etkiler bırakabilmektedir.
Renk görme eksikliğinin tespiti üzerine teoride doğru ve klinik olmayan yaygın testler
mevcuttur. Bu testler genellikle engelin nasıl tespit edileceğine değil, sadece engelin
tespitine yönelik hazırlanmıştır. Engelin tespiti sürecinde ve sonrasında karşılaşılan
sorunlar, sonradan çocuklar üzerinde “benlik saygısı eksikliği” gibi psikolojik sorunlara
neden olabilmektedir. Bu bağlamda, renk görme eksikliğine yönelik ve aynı zamanda
test esnasında çocuklar üzerinde psikolojik etkiler oluşturulmayacak bir uygulama
tasarımı hazırlanmıştır.
Çalışmanın birinci bölümünde, renk görme eksikliği üzerine yapılan çalışmaların tarihsel
süreci ve yapılan çalışmalar incelenmiştir. Süreç engelin keşfi, tespiti için yapılan
çalışmalar ve tedavi süreçleri ile sınırlandırılmıştır. İkinci bölümde renk görme ve
çocukluk dönemi örneklerle incelenmektedir. Ayrıca renklerin çocuklar tarafından doğru
olarak tanımlanabildiği dönemler ve renklerin çocuk gelişimindeki etkisi incelenmiştir.
Çalışmanın üçüncü bölümde ise renk görme eksikliğinin tanısı üzerine geliştirilen testler
ve bu testlerin çocuklara uygunluğu örneklerle sunulmaktadır. Dördüncü bölümde
çocuklar için hazırlanmış hikaye kitaplarının tarihi üzerinde durulup günümüz teknoloji ile
geldiği durum inelenecektir. Beşinci bölümde ise; özgün bir çocuk hikâye kitabı
(uygulama olduğu için kitap demek doğru mu? “özgün bir çocuk hikayesi olan” denilebilir)
olan ve renk görme eksikliğinin tespiti üzerine hazırlanan uygulamanın yapım süreçleri,
detaylı olarak anlatılmıştır. Altıncı bölümde ise çalışmanın sonuç kısmı yer almaktadır.
Yapılan uygulama çalışması, Apple’ın ipad isimli tablet bilgisayarında çalışabilen,
etkileşimli bir mobil uygulama olarak hazırlanmıştır. Hazırlanan uygulama özgün bir
çocuk hikâyesidir. Ayrıca uygulama, renk görme eksiliğine sahip çocukların tespitinde,
testin çocuklar tarafından fark edilemeyeceği bir oyun yönetimi ile hazırlanmıştır.
Hazırlama süreçleri detaylı olarak anlatılmış ve uygulama sonuçları aktarılmıştır | tr_TR |
dc.contributor.department | Grafik | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-11-29T12:23:17Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |