dc.contributor.advisor | Odacı, Serdar | |
dc.contributor.author | Doğan, Mine Nihan | |
dc.date.accessioned | 2022-08-05T08:10:03Z | |
dc.date.issued | 2022-08-04 | |
dc.date.submitted | 2022-06-09 | |
dc.identifier.citation | Doğan, Mine Nihan (2022). Türk Şiirinde Psikolojik Travmanın İzleri (Basılmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26680 | |
dc.description.abstract | In this study, the traces of psychological trauma that appeared in Turkish poetry between
1860 and 2020 are examined. The symptoms of the traumatic mental condition of the
poets were identified in the verses referred to as "post-traumatic" and composed during a
period that ensued their having experienced a trauma. Thus, the objective here is to
explore how the traumas experienced by the poets, induced mutations to their poetry.
The specifics of the poets' traumatic pasts were looked into; information from prior
sources underpinned by clinical conclusions, statements from others who knew them and
their own works were all taken into consideration. The verses of sixty-two poets who
germinated their work within the allotted time period spanning from 1860 to 2020 were
examined to evaluate the impact of psychological trauma on image, sign, subject, object,
person, time, space and narrator. This is illustrated by way of a figurative language. It has
been postulated that the epicede genre is an aesthetic form that feeds on trauma in addition
to the gothic and grotesque aesthetics, which have allegedly contributed to the
development of the phenomena of trauma.
Verses; of poets with traces of a traumatic past stemming from insecurities of belonging
or of the lack there off; of twelve poet's grappling with
"autonomy/identity/individualization,"; four poets steered by the problematiques of
"mutual commitment/separation" and of "success/self-actualization"; seven poets
aligning themselves to “survival” and lastly thirty struggling with “suicide" based on the
psychological damage they experienced. Based on the evidence gathered, and deploying
the literary trauma theory developed by Cathy Caruth, poems that displayed traumatic
symptoms were examined. Focus is aimed on how poets who previously have had
psychological problems and that are identified in relation to suicide, explore in their
poetry, these conditions in a traumatic dimension. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik travma | |
dc.subject | Türk şiiri | |
dc.subject | Psikolojik bozukluk | |
dc.subject | Edebi travma | |
dc.subject | Cathy Caruth | |
dc.subject.lcsh | Türk dili ve edebiyatı | tr_TR |
dc.title | Türk Şiirinde Psikolojik Travmanın İzleri (1860-2020) | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada 1860- 2020 yılları arasında gelişen Türk şiirindeki psikolojik travmanın
izleri konu edilmiştir. Şairlerinin travmalarının, şiirlerinde nasıl değişikliklere yol açtığı
araştırılarak “post-travmatik” olarak adlandırılan ve travmaya maruz kalındıktan sonraki
dönemi kapsayan zamanda kaleme alınan şiirlerde, şairlerinin travma kökenli ruhsal
durumuna dair semptomlar belirlenmeye çalışılmıştır.
Travmatik geçmişlerine dair ayrıntıların araştırıldığı şairlerin; klinik tespitlerle önceki
kaynaklarda belirtilmiş olan bilgileri, onları tanıyanların aktardıkları ve kendi
eserlerindeki beyanları incelenmiştir. Belirtilen zaman aralığında eser veren altmış iki
şairin şiirinde psikolojik travmanın imge, gösterge, özne, nesne, kişi, zaman, uzam ve
anlatıcı üzerindeki etkileri saptanmıştır. Figüratif dile nasıl yansıdığı örneklenmiştir.
Kökeninde travma olgusunun yattığı düşünülen gotik ve grotesk estetiklerin yanı sıra
mersiye türünün de travmadan beslenen bir estetik olduğu ortaya konmuştur.
Şiirler; şairlerinin travmatik geçmişleri üzerinden on şairin yer aldığı güvensiz bağlanma
olarak adlandırılan “bağlanma”, on iki şairin bulunduğu “özerklik/kimlik/bireyselleşme”,
dört şairin örneği olduğu “karşılıklı bağlılık/ayrılık” ile “başarı/kendini gerçekleştirme”,
yedi şairde görülen “yaşamda kalma” ve otuz şairin bulunduğu “intihar” olmak üzere
psikolojik travma türlerine göre ayrılmıştır. Elde edilen bilgiler doğrultusunda travmatik
semptomların yansıdığı şiirler psikolojik travma kuramlarından Cathy Caruth’un
temellendirdiği edebi travma kuramı çerçevesinde çözümlenmeye çalışılmıştır. İntihar
bağlamında psikolojik bozuklukları olduğu önceden teşhis edilmiş şairlerin şiirlerinde bu
bozuklukları nasıl travmatik boyutta inceledikleri üzerinde durulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-08-05T08:10:03Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |