Show simple item record

dc.contributor.advisorTanrısal, Meldan
dc.contributor.authorVarlı Karaarslan, Gül
dc.date.accessioned2022-07-22T08:03:13Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26521
dc.description.abstractThis dissertation analyzes Jeff Henderson’s Cooked: My Journey from Streets to the Stove (2008), Marcus Samuelsson’s Yes, Chef (2012), Michael Twitty’s The Cooking Gene: A Journey through African American Culinary History (2017), and Kwame Onwuachi’s Notes from a Young Black Chef (2019) and examines their portrayal of the black chef. Written by African American chefs in the twenty-first century, the works provide an alternative reading of the intersections of food, identity, and black masculinity while narrating the culinary journeys of African American chefs. In their food memoirs, chefs give details of how they have developed a culinary interest and built their culinary careers upon their connection with food. In their works, the chefs redefine African and African American food and foodways as a significant element of black cultural identity. The chefs underline the significance of food culture in African American culture and define black cooks and chefs as leading figures who contribute to community-building. The memoirs also expose the racial and gendered discrimination the chefs have struggled with throughout their life and culinary journeys. The chefs critique the white hegemonic masculinity that defines the boundaries of ideal manhood in the mainstream culture and culinary masculinity in the kitchen culture. By focusing on the intersections of food studies and masculinity studies, this dissertation analyzes how African American chefs reconstruct African American food and foodways and the black male chef image. This study also examines how the chefs adopt narrative structures of autobiographical tradition in their memoirs to address the current issues concerning black subjectivity, black culinary culture, and black masculinity. In the contemporary period, black chefs as impactful social figures offer a progressive understanding of black culinary culture and black manhood with the black chef image portrayed in their life narratives.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAfrikalı Amerikalı Şefler, Mutfaktaki Erkeklikler, Siyahi Erkeklik, Yemek, Yemek Kültürü, Siyahi Kültürel Kimliğitr_TR
dc.subjectAfrican American chefs
dc.subjectCulinary masculinity
dc.subjectBlack masculinity
dc.subjectFood
dc.subjectFoodways
dc.subjectBlack cultural identity
dc.subjectAfrikalı amerikalı şefler
dc.subjectMutfaktaki erkeklikler
dc.subjectSiyahi erkeklik
dc.subjectYemek
dc.subjectYemek kültürü
dc.subjectSiyahi Kültürel Kimliği
dc.subject.lcshYaşam öyküsütr_TR
dc.subject.lcshAmerikatr_TR
dc.subject.lcshAmerika edebiyatıtr_TR
dc.titleFood, Identity and Black Masculinity in African American Chef Memoirs Written in the Twenty-First Centurytr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu tez, Jeff Henderson’nın Cooked: My Journey from Streets to the Stove (2008), Marcus Samuelsson’ın Yes, Chef (2012), Michael Twitty’nin The Cooking Gene: A Journey through African American Culinary History (2017), ve Kwame Onwuachi’nin Notes from a Young Black Chef (2019) başlıklı eserlerinde siyahi şef kimliğinin tasvirini inceler. Yirmi birinci yüzyılda Afrikalı Amerikalı şeflerin eserleri, şeflerin mutfaktaki yolculuklarının yanı sıra, yemek, kimlik ve siyahi erkekliğin kesişme noktaları üzerine alternatif bir okuma sunar. Yemek anı kitaplarında, şefler yemekle olan bağları üzerinden yemek kültürüne ilgilerini ve mutfaktaki kariyerlerini nasıl geliştirdiklerini anlatırlar. Afrika ve Afrikalı Amerikalı yemek kültürü, siyahi kültürel kimliğinin önemli bir ögesidir. Şefler de yemek kültürünün Afrikalı Amerikalı kültüründeki öneminin altını çizer ve siyahi aşçıları ve şefleri topluma yön veren şahıslar olarak tarif eder. Anı kitapları aynı zamanda şeflerin bireysel hayatlarında ve mutfaktaki yolculuklarında karşılaştıkları ırka ve cinsiyete dayalı ayrımcılığı açığa çıkarır. Şefler toplumsal hayatta ve mutfakta ideal erkekliğin sınırlarını belirleyen hegemonik beyaz erkekliğin eleştirisini yaparlar. Bu çalışma, yemek çalışmaları ve erkeklik çalışmalarının kesişim noktalarına odaklanarak, Afrikalı Amerikalı şeflerin Afrikalı Amerikalı yemek kültürünü ve siyahi erkek şef kimliğini nasıl yeniden inşa ettiklerini inceler. Bu çalışma, aynı zamanda, şeflerin anı kitaplarında, siyahi kimliği, siyahi yemek kültürü ve siyahi erkeklik gibi güncel konuları ele alırken otobiyografi geleneğinden gelen yazma biçimlerini nasıl kullandıklarını inceler. Güncel dünyada, siyahi şefler etki sahibi toplumsal figürler olarak siyahi yemek kültürü ve siyahi erkekliği ilerici bir anlayışla yorumlamış ve bunu yaşam anlatılarında siyahi şef imgesiyle tasvir etmişlerdir.tr_TR
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-07-22T08:03:13Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record