dc.contributor.advisor | Reis, Huriye | |
dc.contributor.author | Özgün, Ulaş | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T08:29:31Z | |
dc.date.issued | 2022-07-07 | |
dc.date.submitted | 2022-06-10 | |
dc.identifier.citation | Özgün, Ulaş. "(De)monstrating the Other: Monstrosity as Performance in Middle English Romances." Diss. Hacettepe U, 2022. Print. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26495 | |
dc.description.abstract | This study argues that in the selected fourteenth and fifteenth-century Middle English romances, namely, Guy of Warwick (c. 1330), Richard Coer de Lyon (c. 1330), Sir Gowther (late 15th c.) Sir Gawain and the Green Knight (c. 1400), Sir Gawain and the Carl of Carlisle (c. 1400), The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle (c. 1500), the knights and their adversaries are not distinct from each other and the two are in fluid states of becoming monstrous or chivalrous at the moment of their encounters. In this study, monster is defined as a person who is the source of underserved harm to people around, the society and its institutions in general. The two sides’ consequential performances during their interactions are analysed to determine their proclivity to either side. It is claimed that analysing monstrosity through the performative framework that relies on harm provides a fluid understanding of monstrosity that is compatible with the romances’ larger concerns of segregation, violence, introspective criticism of knights. This study investigates romances that are set inside and outside England’s geographical borders; borders in East during the crusading campaign; the Scottish and Welsh borders in the North. The instantaneous performances of the knights and their adversaries are analysed to demonstrate this emergent fluidity at the borders. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Monstrosity | tr_TR |
dc.subject | Chivalry | |
dc.subject | Fluid Identities | |
dc.subject | Romances | |
dc.subject | Borders | |
dc.subject | Canavarlık | |
dc.subject | Şövalyelik | |
dc.subject | Akışkan kimlikler | |
dc.subject | Romans | |
dc.subject | Sınırlar | |
dc.subject.lcsh | İngiliz edebiyatı | tr_TR |
dc.title | (De)monstrating the Other: Monstrosity as Performance in Middle English Romances | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, seçili on dördüncü ve on beşinci yüzyıl Orta İngiliz romanslarında, Guy of Warwick (c. 1330), Richard Coer de Lyon (c. 1330), Sir Gowther (15. yüzyılın sonu), Sir Gawain and the Green Knight (c. 1400), Sir Gawain and the Carl of Carlisle (c. 1400), The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle (c. 1500), şövalyeler ve düşmanlarının birbirinden farklı olmadığını ve ikilinin karşılaşma anında canavar ya da şövalye olma konusunda akışkan bir hal içinde olduğunu iddia eder. Bu çalışmada canavar, genel olarak çevredeki insanlara, topluma ve sosyal kurumlara nedensiz zarar veren kişi olarak tanımlanmaktadır. İki tarafın etkileşimleri sırasındaki sonuçsal edimleri, her iki tarafa olan eğilimlerini belirlemek için analiz edilir. Canavarlığı, zarara dayanan edimsel çerçeve aracılığıyla analiz etmenin, romansların ayrımcılık, şiddet, şövalyelere yönelik eleştiri gibi daha önemli kaygılarıyla uyumlu, akışkan bir canavarlık anlayışı sağladığı iddia edilir. Buna göre, bu çalışma, Haçlı seferleri sırasında doğu sınırları ve kuzeyde İskoç ve Galler sınırları olmak üzere İngiltere’nin içinde ve dışındaki sınırlarda geçen romansları incelemektedir. Bu sınırlarda ortaya çıkan geçişgenliği göstermek için şövalyelerin ve rakiplerinin anlık edimleri analiz edilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-07T08:29:31Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |