dc.contributor.advisor | Yılmaz, Şirin | |
dc.contributor.author | Işıkelekoğlu, Emine | |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T11:26:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-06-02 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26449 | |
dc.description | Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yüksek Lisans Masal Bursu | tr_TR |
dc.description.abstract | Gender-based studies in Turkey have increased acceleration in the last decade. This
increase has led gender researchers to focus on women and femininity, and male studies
remain in the background. Today, masculinity studies have become a necessary research
area for both gender studies and examining the problems of hegemonic masculinities
and other masculinities. Gender studies are applied to provide perspective within the
discipline of folklore because it considers gender as a cultural construction process. The
tale provides the opportunity to evaluate gender studies on an effective basis because it
carries the execution of the context in an oral culture. Masculinity builds the dominant
understanding of masculinity in patriarchal cultures and looks at the masculinities that
are outside of it as the "other", destroys them, causes their visibility to weaken, and
removes them from the context related to "masculinity". In the study, tales were
examined in terms of masculinity and masculinity in the sample of "ElazigTales". As a
result, it has been determined that the dominant masculinity understanding in the tales is
built, especially in the area outside the home, male bodies are characterized according to
this construction, the male body is drawn with a healthy and strong image due to this
construction, and social acceptances do not approve the masculinity of the men left
outside. In addition, it has been observed that women outside the home have begun to
dress “like a man” and transform and become “masculinized” to create a space for
themselves. At the beginning of the tale, the "other" men, who were outside the
dominant masculinity perception, transformed in line with the dominant masculinity
understanding in the flow of the tale. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Erkek | tr_TR |
dc.subject | Erkeklik | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal cinsiyet | tr_TR |
dc.subject | Masal | tr_TR |
dc.subject | Erkekleşme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Halk bilim | tr_TR |
dc.title | Anadolu Türkleri’nin Halk Masallarında Erkek ve Erkekleşme | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eksenli çalışmalar, son on yılda ivme kazanarak artmıştır.
Bu artış, toplum cinsiyet araştırmacılarının kadın ve kadınlık üzerine yoğunlaşmasına ve
erkek çalışmalarının arka planda kalmasına yol açmıştır. Günümüzde erkeklik
çalışmaları hem toplumsal cinsiyet araştırmalarının hem de hâkim erkeklik ve öteki
erkekliklerin sorunlarının irdelenmesi için gerekli bir araştırma alanı haline gelmiştir.
Toplumsal cinsiyet araştırmaları, cinsiyeti kültürel bir inşa süreci olarak
değerlendirmesi nedeniyle halkbilimi disiplini içinde perspektif sağlamak amacıyla
uygulanmaktadır. Masal, sözlü kültürdeki bağlamın icrasını taşıdığı gerekçesiyle,
toplumsal cinsiyet araştırmalarını etkili bir zeminde değerlendirme imkânı
sağlamaktadır. Erkeklik, ataerkil kültürlerde hâkim erkeklik anlayışı inşa ederek bunun
dışında kalan erkekliklere “öteki” gözüyle bakar, yok soyar, görünürlüklerinin
zayıflamasına neden olur ve “erkeklik”le ilişkili bağlamdan çıkartır. Çalışmada “Elâzığ
Masalları” örnekleminde masallar, erkek ve erkeklik açısından incelenmiştir. Sonuç
olarak masallarda hâkim erkeklik anlayışının inşa edildiği özellikle ev dışı alanda erkek
bedenlerinin bu inşaya göre nitelendiği, erkek bedeninin bu inşa dolayısıyla sağlıklı ve
güçlü bir imajla çizildiği ve dışarıda kalan erkeklerin, erkekliğinin toplumsal kabullerce
onaylanmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra ev dışı alanda kadınlar, kendilerine bir
alan yaratmak için “erkek gibi” giyinmeye ve dönüşüm geçirmeye, “erkekleşme”ye
başladığı görülmüştür. Masalın başlangıcında, hâkim erkeklik algısının dışında kalan
“öteki” erkekler ise masal akışı içerisinde hâkim erkeklik anlayışına uyumlu bir
dönüşüm geçirmişlerdir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Halkbilimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-06-30T11:26:14Z | |
dc.funding | Diğer | tr_TR |
dc.subtype | editorial | tr_TR |