dc.contributor.advisor | Aslan, Filiz | |
dc.contributor.author | Elsharkawy, Ayşe gül | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T13:29:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-09-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25609 | |
dc.description.abstract | ELSHARKAWY, A. Examining the Effect of Noise Types on Cognitive Skills in
Young Adults, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences
Master's Thesis in Audiology Program, Ankara, 2021. Noise is usually mentioned
as any undesirable sound. It has been determined that noise affects cognitive skills,
although there are conflicting reports about the influence of noise on cognitive
performance in the literature. This study researched the effect of noise types on
cognitive skills in 47 young adults aged 18-39 years who have normal hearing and
normal general intelligence scores. The participants were first evaluated as
audiological. The participants with normal hearing were performed the Raven
Standard Progressive Matrices Test. Then, when the participants were brought in the
silent cabinet, The Serial Digit Learning Test, Stroop Test, and Verbal Fluency Test,
respectively, which were fundamental for the study, were performed in silence, white
noise, and speech noise conditions. After the tests, the participants were asked to fill
the Speech, Spatial Perception, and Qualities of Hearing Scale (SSQ). A statistically
significant difference was observed between silence and meaningless speech noise
conditions in the Serial Digit Learning Test, in which short-term memory skills are
evaluated (p<0.001). No significant difference was found in Stroop performance in all
three listening conditions in the Stroop Test, in which executive function performance
are evaluated (p<0.001). It was determined that there were statistically significant
differences in all conditions between each other in the Verbal Fluency Test in which
the ability to recall from long-term memory and verbal fluency was evaluated
(p<0.05). It was observed that the Stroop stimulus card correction in the speech noise
condition decreased when speech perception and the overall score increased in the
SSQ scale (p<0.001).
Keywords: White noise, speech noise, young adult, executive functions, verbal
fluency, short term memory. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | Beyaz gürültü | tr_TR |
dc.subject | Konuşma gürültüsü | |
dc.subject | Genç yetişkin | |
dc.subject | Yürütücü işlevler | |
dc.subject | Sözel akıcılık | |
dc.subject | Kısa süreli bellek | |
dc.subject.lcsh | Genel tıp. Sağlık mesleği | tr_TR |
dc.title | Genç Yetişkinlerde Gürültü Türlerinin Bilişsel Becerilerin Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | ELSHARKAWY, A. Genç Yetişkinlerde Gürültü Türlerinin Bilişsel Becerilerin
Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü, Odyoloji Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2021. Gürültü,
genellikle istenmeyen herhangi bir ses olarak adlandırılır. Gürültünün bilişsel
performans üzerindeki etkisi ile ilgili literatürde çelişkili raporlar olmakla birlikte,
bilişsel beceriler üzerinde etkisi olduğu gösterilmiştir. Bu çalışmada, normal işitmeye
ve normal genel zekâ puanına sahip 18-39 yaş aralığındaki 47 genç yetişkinde, gürültü
türlerinin bilişsel beceriler üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Katılımcılara öncelikle
odyolojik değerlendirme yapılmıştır. Normal işitmeye sahip olan katılımcılara Raven
Standart Progresif Matrisler Testi uygulandıktan sonra çalışmanın temel
uygulamasında katılımcılar sessiz kabine alınarak sessizlik, beyaz gürültü ve konuşma
gürültüsü koşullarında sırasıyla Sayı Dizisi Öğrenme Testi, Stroop Testi ve Sözel
Akıcılık Testi uygulanmıştır. Testlerin sonrasında katılımcılardan Konuşma, Uzaysal
Algı ve İşitme Kalitesi Ölçeği’ni doldurmaları istenmiştir. Kısa süreli bellek
becerilerinin değerlendirildiği Sayı Dizisi Öğrenme Testi’nde sessizlik ve anlamsız
konuşma gürültüsü koşulları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gözlenmiştir
(p<0.001). Yürütücü işlev performansının değerlendirildiği Stroop Test’inde üç
dinleme koşulunda da Stroop performansı açısından anlamlı farklılık elde
edilememiştir (p<0.001). Uzun süreli bellekten geri çağırma becerisi ve sözel akıcılık
becerisini değerlendirdiğimiz Sözel Akıcılık Test’inde tüm koşulların birbiri arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir (p<0.05). KUİK ölçeğinde
konuşma algısı ve genel puan arttıkça konuşma gürültüsü koşulundaki Stroop uyaran
kartı düzeltme sayısının azaldığı gözlenmiştir (p<0.001).
Anahtar Kelimeler: Beyaz gürültü, konuşma gürültüsü, genç yetişkin, yürütücü
işlevler, sözel akıcılık, kısa süreli bellek. | tr_TR |
dc.contributor.department | Odyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-04-30T13:29:01Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | medicineThesis | tr_TR |