dc.contributor.advisor | Metin, E. Nilgün | |
dc.contributor.author | Yüksel Doğan, Raziye | |
dc.date.accessioned | 2021-08-02T12:19:13Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-07-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25162 | |
dc.description.abstract | This
research aimed to determine whether mindfulness, self-esteem, life satisfaction, and
self-competence are related to resilience for adolescents having experienced risky
life events and test whether these variables have a role in explaining resilience. The
sample of this correlational research was determined using the criterion sampling
method. In this context, the study included 416 adolescents aged 14-18 years who
attended secondary education institutions in Çankaya and Yenimahalle districts of
Ankara and, as a criterion, reported to have experienced at least one risk factor in a
certain period of their lives. In the study, the “Personal Information Form,” “Risky Life
Events Form,” “Mindful Attention and Awareness Scale-A,” “Adolescent
Psychological Resilience Scale,” “Rosenberg Self-Esteem Scale,” “Perceived
Competence Scale,” and “Satisfaction with Life Scale” were used as data collection
tools. The results revealed a significant positive relationship between psychological
resilience and mindfulness, self-esteem, life satisfaction, and academic and social
competence. Also, it was determined that 48.7% of the change in psychological
resilience of the participants could be explained by self-esteem, social competence,
satisfaction with life, academic competence, and mindfulness and that the effects of
these variables were in the positive direction. At the same time, it was explored
whether resilience, mindfulness, self-esteem, satisfaction with life, and academic and
social competence levels of adolescents varied by gender, school type, grade level,
number of siblings, birth order, parental union, family structure, parental education
level, employment status of parents, and perceived income. The results obtained
were discussed and interpreted in light of the literature. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | ergenlik dönemi | tr_TR |
dc.subject | psikolojik dayanıklılık | tr_TR |
dc.subject | benlik saygısı | tr_TR |
dc.subject | yaşam doyumu | tr_TR |
dc.subject | yeterlik algısı | tr_TR |
dc.subject | bilinçli farkındalık | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Ergenlerin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerini Etkileyen Bireye Özgü Çeşitli Değişkenlerin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu
araştırmada, riskli yaşam olayı deneyimleyen ergenlerde; bilinçli farkındalık, benlik
saygısı, yaşam doyumu ve yeterlik algısının psikolojik dayanıklılıkla ilişkili olup
olmadığının belirlenmesi ve bu değişkenlerin psikolojik dayanıklılığı açıklamada
rolünün olup olmadığının test edilmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelindeki
araştırmanın, çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Bu kapsamda
araştırmaya Ankara ili, Çankaya ve Yeni Mahalle ilçelerinde ortaöğretim kurumlarına
devam eden ölçüt olarak yaşamlarının belirli bir döneminde en az bir risk faktörü
yaşadığını bildiren 14-18 yaş aralığındaki 416 ergen dahil edilmiştir. Veri toplama aracı
olarak, “Kişisel Bilgi Formu”, “Riskli Yaşam Olayları Formu”, “Ergenler İçin Bilinçli
Dikkat ve Farkındalık Ölçeği”, “Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği”, “Rosenberg Benlik
Saygısı Ölçeği”, “Ergenler İçin Yeterlik Algısı Ölçeği” ve “Yaşam Doyumu Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bilinçli farkındalık, benlik saygısı, yaşam doyumu,
akademik ve sosyal yeterlik değişkenleri ile psikolojik dayanıklılık arasında pozitif
yönde anlamlı düzeyde ilişki bulunmuştur. Ayrıca, riskli yaşam olayı deneyimleyen
ergenlerde psikolojik dayanıklılık düzeyindeki değişimin %48,7’si benlik saygısı, sosyal
yeterlik, yaşam doyumu, akademik yeterlik ve bilinçli farkındalık üzerinden
açıklanabileceği tespit edilmiş olup söz konusu değişkenlerin etkisinin pozitif yönde
olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda araştırmada, ergenlerin psikolojik dayanıklılık,
bilinçli farkındalık, benlik saygısı, yaşam doyumu, akademik ve sosyal yeterlik
düzeylerinin cinsiyete, okul türü, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, doğuş sırası, ebeveyn
birliktelik durumu, aile yapısı, anne-baba öğrenim düzeyi, anne baba çalışma durumu
ve algılanan gelire farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiş olup elde edilen sonuçlar
alanyazın ışığında tartışılmış ve yorumlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-02-04T12:19:13Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |