dc.contributor.advisor | düger, tülin | |
dc.contributor.author | Yurdakul, Elif | |
dc.date.accessioned | 2021-07-09T10:06:04Z | |
dc.date.issued | 2021-07-09 | |
dc.date.submitted | 2021-06-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25017 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is, to compare the activity and participation levels children
with Cerebral Palsy (CP) and typically developing children in preschool period and
investigate the factors which affects the level of activity and participation children with
CP in preschool period. In our study 60 children with CP between 2-6 ages and 30
children between 2-6 ages typically developing without chronic illness and their
families were included. Functional status has been determined in children with CP with
gross motor function level (Gross Motor Function Classification System – GMFCS),
fine motor function level (Manual Ability Classification System-MACS),
communication function level (Communication Function Classification System CFCS) and eating drinking ability level (Eating Drinking Ability Classification
System-EDACS).The factors were examined (functional level, problems which
accompany to CP, CP type and extremity involvement, number of siblings, parents
education level and age) which affecting the activity and participation evaluation
results in children with CP. Activities and participation of children with CP in
preschool period have been evaluated with; Pediatric Disability Assesment
Inventory(PÖDE), Pediatric Functional Independence Measurement(WeeFIM), Child
and Adolescent Participation Survey(CASP)and activities and participation of
typically developing children have been evaluated with applying CASP and WeeFIM
surveys. Surveys have been answered by the mothers of the children. Consequently;
the activity and participation levels of children with CP was found lower than the
activity and participation levels of typically developing children. Preschool period is
one the most important factors that affecting functional case activity and participation
level children with CP. According to extremity involvement in preschool children with
CP there are differences between CP types in terms of activity and participation. It was
found that the participation levels of children with hemiplegic CP better than the
children with diplegic and quadiplegic CP, and that qudriplegic children experienced
the most activity and participation restriction. In preschool period children with CP,
vision problems that accompany to CP, hearing problems and epilepsy causes activity
and participation restriction in child. We can say that it is important to determine the
personal and familial factors that can affect the activity and participation in preschool
children with CP, in structuring the rehabilitation program to increase the activity and
participation in clinical practices and to increase the school and community
participation in later ages. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Serebral Palsi | tr_TR |
dc.subject | Aktivite | |
dc.subject | Katılım | |
dc.subject | Okul Öncesi Dönem | |
dc.title | Okul Öncesi Dönem Serebral Palsili Çocuklarda Aktivite ve Katılım Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, Okul öncesi dönemdeki tipik gelişen çocuklar
ile serebral palsili (SP) çocukların aktivite ve katılım düzeyini karşılaştırmak ve okul
öncesi dönemdeki SP’li çocukların aktivite ve katılım düzeyini etkileyen faktörleri
incelemektir. Çalışmamıza; 2-6 yaş arası 60 SP’li çocuk ve 2-6 yaş aralığında kronik
rahatsızlığı olmayan, tipik gelişen 30 çocuk ve ailesi dahil edildi. SP’li çocukların
Kaba motor fonksiyon seviyesi (Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi GenişletilmiŞ –GMFCS), ince motor fonksiyon seviyesi (El Becerisi Sınıflandırma
Sistemi-MACS), iletişim fonksiyonu seviyesi (İletişim Fonksiyonu Sınıflandırma
Sistemi- CFCS) ve yeme içme beceri seviyesi (Yeme İçme Becerisi Sınıflandırma
Sistemi-EDACS) ile fonksiyonel durum belirlendi. SP’li çocuklarda aktivite ve katılım
değerlendirme sonuçlarına etki eden faktörler (fonksiyonel seviye, SP’ye eşlik eden
problemler, SP tipi ve ekstremite etkilenimi, kardeş sayısı, anne baba eğitim düzeyi ve
yaşı) incelenmiştir. Okul öncesi SP’li çocukların aktivite ve katılımları; Pediatrik
özürlülük değerlendirme envanteri (PÖDE), Pediatrik Fonksiyonel Bağımsızlık
Ölçümü (WeeFIM), Çocuk ve Adelösan Katılım Anketi (CASP) anketleri, tipik
gelişen çocukların aktivite ve katılımları ise WeeFIM ve CASP anketleri uygulanarak
değerlendirilmiştir. Anketler çocukların anneleri tarafından cevaplanmıştır. Sonuç
olarak; SP’li çocukların aktivite ve katılım seviyesinin tipik gelişen çocukların aktivite
ve katılım seviyesinden daha düşük olduğu bulundu(p<0,01). Okul öncesi dönem SP’li
çocuklarda fonksiyonel durum aktivite ve katılım düzeyini etkileyen en önemli
faktörlerden biridir. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda ekstremite etkilenimine göre
SP tipleri arasında aktivite ve katılım açısından farklılık vardır(p<0,01). Hemiplejik
SP’li çocukların katılım seviyeleri diplejik ve quadiplejik SP’li çocuğa göre daha iyi
durumda olduğu ve qudriplejik çocukların en fazla aktivite ve katılım kısıtlılığı
yaşadığı bulundu. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda SP’ye eşlik eden görme
problemi, işitme problemi ve epilepsi çocukta aktivite ve katılım kısıtlılığına neden
olur. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda aktivite ve katılımı etkileyebilen kişisel
faktörler ve ailesel faktörlerin belirlenmesi, klinik uygulamalarda aktivite ve katılımı
artırmaya yönelik rehabilitasyon programının yapılandırılmasında ve ileriki yaşlarda
okul ve toplum katılımını artırmak için önemli olduğunu söyleyebiliriz. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-07-09T10:06:04Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |