Show simple item record

dc.contributor.advisordüger, tülin
dc.contributor.authorYurdakul, Elif
dc.date.accessioned2021-07-09T10:06:04Z
dc.date.issued2021-07-09
dc.date.submitted2021-06-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25017
dc.description.abstractThe aim of this study is, to compare the activity and participation levels children with Cerebral Palsy (CP) and typically developing children in preschool period and investigate the factors which affects the level of activity and participation children with CP in preschool period. In our study 60 children with CP between 2-6 ages and 30 children between 2-6 ages typically developing without chronic illness and their families were included. Functional status has been determined in children with CP with gross motor function level (Gross Motor Function Classification System – GMFCS), fine motor function level (Manual Ability Classification System-MACS), communication function level (Communication Function Classification System CFCS) and eating drinking ability level (Eating Drinking Ability Classification System-EDACS).The factors were examined (functional level, problems which accompany to CP, CP type and extremity involvement, number of siblings, parents education level and age) which affecting the activity and participation evaluation results in children with CP. Activities and participation of children with CP in preschool period have been evaluated with; Pediatric Disability Assesment Inventory(PÖDE), Pediatric Functional Independence Measurement(WeeFIM), Child and Adolescent Participation Survey(CASP)and activities and participation of typically developing children have been evaluated with applying CASP and WeeFIM surveys. Surveys have been answered by the mothers of the children. Consequently; the activity and participation levels of children with CP was found lower than the activity and participation levels of typically developing children. Preschool period is one the most important factors that affecting functional case activity and participation level children with CP. According to extremity involvement in preschool children with CP there are differences between CP types in terms of activity and participation. It was found that the participation levels of children with hemiplegic CP better than the children with diplegic and quadiplegic CP, and that qudriplegic children experienced the most activity and participation restriction. In preschool period children with CP, vision problems that accompany to CP, hearing problems and epilepsy causes activity and participation restriction in child. We can say that it is important to determine the personal and familial factors that can affect the activity and participation in preschool children with CP, in structuring the rehabilitation program to increase the activity and participation in clinical practices and to increase the school and community participation in later ages.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSerebral Palsitr_TR
dc.subjectAktivite
dc.subjectKatılım
dc.subjectOkul Öncesi Dönem
dc.titleOkul Öncesi Dönem Serebral Palsili Çocuklarda Aktivite ve Katılım Etkileyen Faktörlerin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, Okul öncesi dönemdeki tipik gelişen çocuklar ile serebral palsili (SP) çocukların aktivite ve katılım düzeyini karşılaştırmak ve okul öncesi dönemdeki SP’li çocukların aktivite ve katılım düzeyini etkileyen faktörleri incelemektir. Çalışmamıza; 2-6 yaş arası 60 SP’li çocuk ve 2-6 yaş aralığında kronik rahatsızlığı olmayan, tipik gelişen 30 çocuk ve ailesi dahil edildi. SP’li çocukların Kaba motor fonksiyon seviyesi (Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi GenişletilmiŞ –GMFCS), ince motor fonksiyon seviyesi (El Becerisi Sınıflandırma Sistemi-MACS), iletişim fonksiyonu seviyesi (İletişim Fonksiyonu Sınıflandırma Sistemi- CFCS) ve yeme içme beceri seviyesi (Yeme İçme Becerisi Sınıflandırma Sistemi-EDACS) ile fonksiyonel durum belirlendi. SP’li çocuklarda aktivite ve katılım değerlendirme sonuçlarına etki eden faktörler (fonksiyonel seviye, SP’ye eşlik eden problemler, SP tipi ve ekstremite etkilenimi, kardeş sayısı, anne baba eğitim düzeyi ve yaşı) incelenmiştir. Okul öncesi SP’li çocukların aktivite ve katılımları; Pediatrik özürlülük değerlendirme envanteri (PÖDE), Pediatrik Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçümü (WeeFIM), Çocuk ve Adelösan Katılım Anketi (CASP) anketleri, tipik gelişen çocukların aktivite ve katılımları ise WeeFIM ve CASP anketleri uygulanarak değerlendirilmiştir. Anketler çocukların anneleri tarafından cevaplanmıştır. Sonuç olarak; SP’li çocukların aktivite ve katılım seviyesinin tipik gelişen çocukların aktivite ve katılım seviyesinden daha düşük olduğu bulundu(p<0,01). Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda fonksiyonel durum aktivite ve katılım düzeyini etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda ekstremite etkilenimine göre SP tipleri arasında aktivite ve katılım açısından farklılık vardır(p<0,01). Hemiplejik SP’li çocukların katılım seviyeleri diplejik ve quadiplejik SP’li çocuğa göre daha iyi durumda olduğu ve qudriplejik çocukların en fazla aktivite ve katılım kısıtlılığı yaşadığı bulundu. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda SP’ye eşlik eden görme problemi, işitme problemi ve epilepsi çocukta aktivite ve katılım kısıtlılığına neden olur. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda aktivite ve katılımı etkileyebilen kişisel faktörler ve ailesel faktörlerin belirlenmesi, klinik uygulamalarda aktivite ve katılımı artırmaya yönelik rehabilitasyon programının yapılandırılmasında ve ileriki yaşlarda okul ve toplum katılımını artırmak için önemli olduğunu söyleyebiliriz.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-07-09T10:06:04Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record