dc.contributor.advisor | Yasa Yaman, Zeynep | |
dc.contributor.author | Çetinkök Afşar, İsmet Meltem | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T08:27:19Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-05-31 | |
dc.identifier.citation | Çetinkök Afşar, İ.M. (2021). Erken Cumhuriyet dönemi fotoğraf Sanatı: İdeoloji ve İnşa, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/24921 | |
dc.description.abstract | The continuation of the legacy inherited from the Ottoman Empire, with the use of
photography that supports the state policies of the Early Republican Period, has been
effective in the spread of photography in Turkey and its becoming visible as an art
discipline.
Art has been one of the dominant instruments in forming the ideals and narrative of the
Republic of Turkey and in the construction of the nation state and social memory. Within
the scope of the thesis, the role of photography in this construction process was
investigated, and the contributions of the works to amateur photography and the art of
photography were examined. Studies on photography, especially through state
institutions, are handled by making use of the synthesis of semiotic and contextual
methods. Due to the relationship of photography with the socio-cultural context, the
photographic understanding of the Early Republican Period has been evaluated in
connection with concepts such as cultural and social memory, ideology, power and
discourse.
The investments and social policies of the Republic of Turkey in fields such as industry,
agriculture, defense, aviation and education, almost all of which were "new", were
attempted to be introduced. On the other hand, photographers contributed both to this
process and to amateur photography and art of photography with the photographs they
took.
In addition to state institutions, newspapers and periodicals of the period also attempted
to make photography visible and widespread in Turkey as an art discipline. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Erken Cumhuriyet Dönemi | tr_TR |
dc.subject | Fotoğraf | |
dc.subject | İdeoloji | |
dc.subject | İnşa | |
dc.subject | Toplumsal bellek | |
dc.subject | Ulus devlet | |
dc.subject.lcsh | A - Genel konular | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Gazeteler | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Süreli Yayınlar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Türk tarihi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | H- Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Görsel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Erken Cumhuriyet Dönemi Fotoğraf Sanatı: İdeoloji ve İnşa | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türkiye’de fotoğrafın yaygınlaşması ve bir sanat disiplini olarak görünür hale
gelmesinde, Osmanlı İmparatorluğu’ndan devralınan mirasın, Erken Cumhuriyet Dönemi
devlet politikalarını destekler nitelikteki fotoğraf kullanımıyla sürmesi etkili olmuştur.
Türkiye Cumhuriyeti’nin ideallerini ve anlatısını oluşturmakta, ulus devletin ve toplumsal
belleğin inşasında sanat, başat aygıtlardan biri olmuştur. Tez kapsamında, bu inşa
sürecinde, fotoğrafın rolü araştırılarak, gerçekleştirilen çalışmaların, amatör
fotoğrafçılığa ve fotoğraf sanatına katkıları irdelenmiştir. Fotoğrafa dair, özellikle devlet
kurumları aracılığıyla yapılan çalışmalar, göstergebilimsel ve içeriksel yöntemlerin
sentezinden yararlanılarak ele alınmıştır. Fotoğrafın sosyokültürel bağlamla ilişkisi
nedeniyle, Erken Cumhuriyet Dönemi’nin fotoğraf anlayışı, kültürel ve toplumsal bellek,
ideoloji, iktidar ve söylem gibi kavramlarla bağlantılı olarak değerlendirilmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti’nin, hemen hepsi “yeni” olan endüstri, tarım, savunma, havacılık,
eğitim gibi alanlardaki yatırımları ve sosyal politikaları tanıtılmaya çalışılmış, öte yanan,
fotoğrafçılar da kurguladıkları fotoğraflarla gerek bu sürece gerekse amatör fotoğrafçılığa
ve fotoğraf sanatına katkı sunmuştur.
Devlet kurumlarının yanı sıra, dönemin gazete ve süreli yayınları da Türkiye’de
fotoğrafın bir sanat disiplini olarak görünür olması ve yaygınlaşması için çalışmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.funding | Yok | tr_TR |