Show simple item record

dc.contributor.advisorAtıcı, Kazım Barıştr_TR
dc.contributor.authorToğrul, Ergültr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T07:27:42Z
dc.date.available2015-10-15T07:27:42Z
dc.date.issued2015tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/2451
dc.description.abstractEfficient operation of businesses in automotive industry has a great importance as well as in all sectors. Therefore, measuring the efficiency and knowledge of the source of inefficiency is also an important consideration. Data Envelopment Analysis which is based on linear programming is frequently used to measure efficiency.The purpose of this study is to calculate the relative efficiency of passenger car models are included in the research based on consumer s perspective, to identify efficient and inefficient units and to develop a decision support system can help consumers in purchasing decision. In other words, It is aimed to determine efficient automobile models in the various segments based on consumer s perspectives with Data Envelopment Analysis method with using economic burdens incurred by the consumers in order to use the car as input variables and automobile technical specifications as output variables. For this purpose, including 82 units from supermini car segment,tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectData envelopment analysis (dea)tr_TR
dc.titleTürk Otomotiv Sektöründe Otomobil Modeli Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2015/1917tr_TR
dc.contributor.departmentoldİşletmetr_TR
dc.description.ozetTüm sektörde olduğu gibi otomotiv sektöründe de işletmelerin etkin bir biçimde çalışmaları büyük önem taşımaktadır. Dolayısıyla, etkinliğin ölçülmesi ve etkinsizliğin kaynağının bilinmesi de önemli bir husustur. Etkinliğin ölçülmesinde ise doğrusal programlama tabanlı bir yöntem olan Veri Zarflama Analizi sıklıkla kullanılmaktadır.Bu çalışmanın amacı, araştırmaya dahil edilen binek otomobil modellerinin tüketici bakış açısına göre göreli etkinliklerinin hesaplanması, etkin olan ve olmayan birimlerin tespit edilmesi ve tüketicilerin satın alma kararlarında yardımcı olabilecek bir karar destek sisteminin geliştirilmesidir. Başka bir deyişle, tüketicinin otomobili kullanabilmesi için yüklendiği ekonomik külfetler girdi değişkenleri, otomobil teknik özellikleri ise çıktı değişkenleri olmak üzere Veri Zarflama Analizi yöntemi ile çeşitli segmentlerde tüketici bakış açısına göre etkin otomobil modellerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record