Show simple item record

dc.contributor.advisorDinç, Leyla
dc.contributor.authorBarış Eren, Nadiye
dc.date.accessioned2021-03-18T12:42:56Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-02-16
dc.identifier.citationBarış Eren N. Hemşirelik Lisans Programlarında Görevli Akademisyenlerin Duygusal Emek Düzeyleri ve Duygusal Emek, İş Doyumu ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Doktora tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi; 2021.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/23582
dc.description.abstractNursing education involves both theory and practice, which require nurse academics to interact face to face both with nursing students during teaching process, and individuals, families and other health care professionals in practice. Besides their educational responsibilities, nurse academicians have to conduct research, participate scientific meetings, publish and contribute to scientific knowledge, and perform administrative works to progress through their academic careers. Thus, emotional labor is an important part of the academic life. This descriptive and correlational study was conducted to investigate the relationship between emotional labor levels, job satisfaction and burnout of 474 nurse academicians working in nursing undergraduate programs of state universities located at seven geographical areas of in Turkey in 2019. Ethical approval, written permissions of Universities, authors’ permissions who conducted Turkish validity and reliability studies of instruments, and informed consents of participants were obtained. Data were collected through using “Descriptive Characteristics Form”, “Emotional Labor Scale”, “The Copenhagen Burnout Inventory” and the “Minnesota Satisfaction Questionnaire”. Data were analyzed using descriptive statistics, the Kolmogorov–Smirnov test, skewness and kurtosis, t test, one-way analysis of variance, Hierarchical regression model and path analysis which is a structural equation model. According to the results, nurse academicians mostly preferred to display genuine acting, (4.38±0.65), deep acting (2.89±1.22), and surface acting (1.84±0.79) respectively. Nurse academicians highest mean scores obtained from burnout and job satisfaction scales were work-related burnout (48.32±15.3) and internal job satisfaction (46.32±6.79). Emotional labor was a determinant factor on job satisfaction and burnout. Results indicated positive correlation between surface acting and all dimensions of burnout, and negative correlation between genuine acting and burnout. Working as a nurse academician in Faculty of Nursing increased work and student related burnout, while being a research assistant/lecturer and female gender increased personal burnout. Both deep acting and genuine acting have increased job satisfaction, while being a research assistant/lecturer, personal burnout and wok-related burnout have led to decrease in job satisfaction. Based on the results, scientific meetings towards increasing the awareness of nurse academicians on the importance of genuine acting and deep acting during their interactions between students, and further research on investigating factors that affect burnout and job satisfaction at academic institutions are suggested.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess*
dc.subjectAkademitr_TR
dc.subjectduygusal emektr_TR
dc.subjecthemşireliktr_TR
dc.subjecthemşirelik eğitimitr_TR
dc.subjectiş doyumutr_TR
dc.subjecttükenmişliktr_TR
dc.subject.lcshÜniversiteler ve Öğrenim kurumları (Genel)tr_TR
dc.titleHemşirelik Lisans Programlarında Görevli Akademisyenlerin Duygusal Emek Düzeyleri ve Duygusal Emek, İş Doyumu ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetHemşirelik eğitiminin teorik ve uygulamayı içermesi, hemşire akademisyenlerin hem öğretim sürecinde öğrenciler ile hem de uygulamada birey, aile ve diğer sağlık bakım profesyonelleri ile etkileşim içinde olmalarını gerektirmektedir. Hemşire akademisyenler, eğitimle ilgili sorumluluklarının yanı sıra, akademik kariyerlerinde ilerleyebilmek için araştırmalar yapmak, bilimsel toplantılara katılmak, yayınlarla bilimsel bilgiye katkıda bulunmak ve idari işleri de yerine getirmek zorundadırlar. Bu nedenle duygusal emek akademik yaşamın önemli bir parçasıdır. Bu tanımlayıcı ve ilişkisel araştırma, hemşirelik lisans programlarında görevli akademisyenlerin duygusal emek düzeyleri ve duygusal emek, iş doyumu ve tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla, Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesindeki devlet Üniversitelerinde çalışan 474 hemşire akademisyen üzerinde 2019 yılında yapılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik kurul onayı, ilgili Üniversitelerden resmi izin, ölçüm araçlarının Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapan yazarlar ve katılımcılardan aydınlatılmış onam alınmıştır. Veriler “Tanımlayıcı Özellikler Formu”, “Duygusal Emek Ölçeği”, “Kopenhag Tükenmişlik Envanteri” ve “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov Smirnov, skewness ve kurtosis değerleri, t testi, tek yönlü varyans analizi, Hiyerarşik regresyon modeli ve yapısal eşitlik modeli olan yol analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; akademisyenlerin en fazla doğal, samimi duyguları sergilediği (4,38±0,65), onu sırasıyla derinden rol yapma (2,89±1,22) ve yüzeysel rol yapmanın (1,84±0,79) takip ettiği belirlenmiştir. Hemşire akademisyenlerin, tükenmişlik ve iş doyumu ile ilgili elde ettiği en yüksek puan ortalamaları “İş ile ilgili tükenme” (48,32±15,3) ve “İçsel iş doyumu” (46,32±6,79) alt boyutlarındadır. Duygusal emeğin tükenmişlik ve iş doyumunu etkileyen bir belirleyici olduğu saptanmıştır. Sonuçlar, yüzeysel rol yapma ile tükenmişlik tüm alt boyutları arasında pozitif, doğal duygular ile tükenmişlik arasında negatif ilişki olduğunu göstermiştir. Hemşirelik Fakültesi’nde çalışmak iş ve öğrenci ile ilgili tükenmeyi artırmış iken; araştırma görevlisi/öğretim görevlisi unvanında çalışmak ve kadın olmak kişisel tükenmeyi artırmıştır. Derinden rol yapmanın ve doğal duyguların, iş doyumunu artırdığı; araştırma görevlisi/öğretim görevlisi unvanında çalışmanın, kişisel tükenmenin ve iş ile ilgili tükenmenin ise iş doyumunu azalttığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, akademisyenlerin öğrencileriyle etkileşimleri sürecinde derinden rol yapmanın ve doğal duyguların önemine ilişkin farkındalığının artırılmasına yönelik bilimsel etkinliklere yer verilmesi, akademik ortamda tükenmişlik ve iş doyumunu etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik ileriye dönük araştırmaların yürütülmesi önerilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentHemşirelik Esaslarıtr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2021-09-20T12:42:56Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypedatasettr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record