Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYasa Yaman, Zeynep
dc.contributor.authorAydın Altay , Suna
dc.date.accessioned2021-03-05T11:53:45Z
dc.date.issued2021-03-03
dc.date.submitted2021-01-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/23531
dc.description.abstractAYDIN-ALTAY, Suna. The Image of Ankara in the Artistic and Cultural Life in the Early Republican Period, Ph. D. Dissertation, Ankara, 2021. The reforms -mostly regarded as Turkish Modernization- were started to be seen from the first years of the Republic. Those reforms were not solely developed on the basis of Western superiority, there were also based on modernization which included cultural fields in many aspects (Yavuz, 1998, 116). Shortly before the proclamation of the Republic, Ankara was declared as the capital of Turkish Republic on October 13, 1923. Thus, the new capital became the intellectual and political center of modernity and formed the intellectual basis being as the center of Anatolia. The futuristic ideology of the Republic, the ideals of the new country and the way of life that was realized by the machine age were all projected in Ankara (Yasa-Yaman, 2009, 211). Modernization movements during the early Republican Turkey is a historical process that was developed in accordance with new state ideology, cultural and political discourse, and construction of new nation-state (İnalcık, 2004, 101). For this purpose, during the Republican Turkey many reforms were carried out in all fields of daily life that could be clearly observed in the capital city of Ankara. The scope of this doctoral thesis titled as “The Image of Ankara in the Artistic and Cultural Life in the Early Republican Period” is the the cultural and artistic policies carried out between the years of 1923-1950, which were radically changed with the change of the regime and the capital city after the proclamation of the Republic. This dissertation tries to analyze and discuss how all those policies clearly observed through all the branches of visual arts -concerts, theatre plays, opera and art exhibitions, institutions and daily life practised in Ankara formed the image/perception of Ankara. The transformation and change that were experienced in the process known as Turkish Modernization will be scrutinized in the relation to such following actors and institutions: state, local people, and elites.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAnkaratr_TR
dc.subjectErken Cumhuriyet Dönemi
dc.subjectKültür ve sanat etkinlikleri
dc.subjectİmge
dc.subjectSanat kurumları
dc.titleErken Cumhuriyet Dönemi Kültür ve Sanat Yaşamında Ankara İmgesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetAYDIN-ALTAY, Suna. Erken Cumhuriyet Dönemi Kültür ve Sanat Yaşamında Ankara İmgesi, Doktora Tezi, Ankara, 2021. Türkiye Cumhuriyeti’nin bir aydınlanma projesi olarak gerçekleştirilen reformların kapsamı büyük ölçüde kültürel alanda gerçekleştirilmiştir (Yavuz, 1998, 116). Cumhuriyet’in ilanından kısa süre önce, 13 Ekim 1923’te başkent ilan edilen Ankara, Cumhuriyet modernleşmesinin düşünsel ve yönetsel mekânı olmuş, Anadolu üzerinden Türkiye’nin düşünsel temelini üstlenmiştir. Cumhuriyet’in gelecekçi/fütürist ideolojisi, projelendirildiği yeni ülke idealleri ve makine çağının yaşama biçimi Ankara’da konumlanmıştır (Yasa-Yaman, 2009, 211). Cumhuriyet dönemi modernleşme hareketleri, yeni devlet ideolojisine uygun, yeni kültür ve politika temelinde, milli bir devletin inşa edilme çabasında gelişen bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır (İnalcık, 2004, 101). Bu amaçla Cumhuriyet dönemi Türkiye’sinde başkent Ankara hayatın her alanına dair pek çok konuda reformun laboratuvarına dönüştürülmüştür. “Erken Cumhuriyet Dönemi Kültür ve Sanat Yaşamında Ankara İmgesi” konulu doktora tezinde amaç, Cumhuriyet’in ilanıyla İstanbul’dan Ankara’ya taşınan yeni başkentte 1923-1950 yılları arasında devletin yürüttüğü kültür ve sanat politikalarının şehir planlaması, eğitim, görsel sanatlar, sergiler, konser, tiyatro, opera vb, sahne sanatları, radyo ve iletişim, müzeler, vd. kurumlarıyla gündelik yaşamda nasıl bir Ankara imgesi/algısı yaratıldığını topluca araştırmak ve tartışmaktır. Çalışma kapsamında, Türk Modernleşmesi olarak adlandırılan bu süreçte yaşanan değişimler ve dönüşümler devlet- yerli halk-seçkin kesim ilişkisi çerçevesinde incelenecektir.tr_TR
dc.contributor.departmentSanat Tarihitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-03-05T11:53:45Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster