dc.contributor.advisor | Başlamışlı, Selahattin Çağlar | |
dc.contributor.author | Tarhan, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2021-03-03T13:11:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-01-28 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23511 | |
dc.description.abstract | In this thesis, the lateral dynamics of the three-wheeled hybrid vehicle were evaluated. Mechanical components and moving parts such as the vehicle chassis, suspensions, steering system, and tires are modeled on Adams/Car software. On the other hand, powertrain components such as ICE, electric motors, generators, transmissions, batteries, and controllers such as Energy Management System, Speed Controller and Direct Yaw Controller are modeled in MATLAB/Simulink software. The energy management system is designed according to the maximum SoC strategy and the direct yaw controller with torque vectoring and active braking is designed according to the LQR control strategy. Then, detailed system analyses were performed with the co-simulation technique. The effects of speed, acceleration, battery level, friction coefficient and torque transfer resulting from mode change on lateral dynamics have been investigated and the performance of the yaw controller has been observed against these effects. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Torque vectoring | tr_TR |
dc.subject | Hybrid vehicle | tr_TR |
dc.subject | Three wheeled vehicle | tr_TR |
dc.subject | Multibody dynamics | tr_TR |
dc.subject | Co-simulation | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Makina mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Yaw Dynamics Control of Three Wheeled Hybrid Vehicle by Torque Vectoring | tr_TR |
dc.title.alternative | Üç Tekerli Hibrit Aracın Tork Aktarımı ile Doğrultu Kontrolü | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sunulan tez kapsamında üç tekerlekli hibrit aracın yanal dinamikleri incelenmiştir. Şasi, süspansiyon, direksiyon sistemi ve tekerlekler gibi mekanik ve hareketli parçalar Adams/Car yazılımında modellenmiştir. Diğer yandan İYM, elektrik motorları, şanzıman, batarya gibi güç üretme ve aktarma aksamı ile enerji yönetim sistemi, hız kontrolcüsü ve doğrultu kontrolcüsü MATLAB/Simulink yazılımı ile modellenmiştir. Enerji yönetim sistemi maksimum batarya stratejisi ile doğrultu kontrolcüsü ise LQR control stratejisi ile tasarlanmıştı. Ardından eş benzetim tekniği ile detaylı benzetim çalışmaları gerçekleştirilmiş ve araç hızının, ivmelenmenin, batarya seviyesinin, sürtünme katsayısının ve hibrit aracın mod değişimlerinden kaynaklanan tork transferinin yanal dinamiklere etkisi incelenmiş, bu etkiler altında doğrultu kontrolcüsünün performansı izlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-03-03T13:11:23Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |