dc.contributor.advisor | Şimşek, Burcu | |
dc.contributor.author | Özcan, Erhan | |
dc.date.accessioned | 2021-02-23T11:23:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-01-25 | |
dc.identifier.citation | Ozcan, Erhan (2021). "Çevrimiçi Pazarda "Tüketici Üre-tüketim" ve Metalaştırma: Letgo'da Kullanıcı Deneyimleri | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23472 | |
dc.description.abstract | Taking a particular interest in the commoditization of online users’ prosumption
on Letgo consumer-consumer (C2C) marketplace application, this work inquires
mechanisms that enable the commoditization of prosumptive activities of second
hand buyers and sellers. Addingly, it seeks to pinpoint the underlying vector
behind this process. To generate answers, the study draws on a literature that
considers the notion of online prosumption with a cultural and political economy
perspective respectively, qualitative interviews with 22 Letgo users and a
walkthrough of Letgo application interface. It found out that second hand products
do not constitute the sole element that is commoditized on Letgo digital
marketplace. In fact, relevant to marketplace activity, users’ informational data is
monetized by way of online advertising while user communication, that underpins
second hand buying and selling, is commoditized through capital investments
Letgo received from varying investors in the market. The work also concludes
online user prosumption, that is employed in profit realization process, does not
appear in a way that production and consumption come into being on an equal
terms. Per contra, it finds expression in a way that is overwhelmingly
consumptive- thus in the form of a “consumptive prosumption”. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/us/ | * |
dc.subject | Tüketiciden-tüketiciye ikinci el pazaryeri platformu | tr_TR |
dc.subject | Letgo | |
dc.subject | Üre-tüketim | |
dc.subject | Tüketici üre-tüketim | |
dc.subject | Kullanıcı verisi | |
dc.subject | Kullanıcı iletişimi | |
dc.subject | Metalaştırma | |
dc.subject.lcsh | H- Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.title | Çevrimiçi Pazarda "Tüketici Üre-tüketim" ve Metalaştırma: Letgo'da Kullanıcı Deneyimleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bir ikinci el tüketiciden tüketiciye pazaryeri olan Letgo’yu kullanıcı üre-tüketimi ve
metalaştırma bağlamında ele alan bu çalışmada, Letgo pazaryeri uygulamasını
kullanan alıcı ve satıcıların üre-tüketim pratiklerinin ne şekilde metalaştırıldığı ve
metalaştırılan üre-tüketici pratiğin dayandığı temel vektörün ne olduğu sorularına
yanıt aranmaktadır. Söz konusu soruşturmanın gerçekleştirilmesinde çevrimiçi
kullanıcı üre-tüketimi etrafında öbeklenen kuramsal tartışmalar yanı sıra, 22
Letgo kullanıcısı alıcı ve satıcıyla yapılan nitel görüşmeler ve Letgo uygulama
arayüzünün walkthrough yöntemiyle analizine dayanılmaktadır. Çalışmada Letgo
dijital pazaryerinde mübadele edilerek metalaştırılan yegâne öğenin ikinci el
nesne olmadığı farkedilmiş; bu bağlamda, kullanıcıların Letgo pazaryeri
platformunda ikinci el alım-satımda bulunurken açığa çıkardığı enformasyonel
verinin çevrimiçi reklamcılık; alım-satım süreçlerini destekleyen kullanıcı
iletişiminin ise, platformun piyasada çeşitli yatırımcılardan sağladığı sermaye
enjeksiyonları yoluyla parasallaştırdığı tespit edilmiştir. Diğer yandan, meta
formuna dönüştürülerek kar realizasyonunda kullanılan çevrimiçi kullanıcı üretüketimin, Letgo örneği bağlamında üretim ve tüketimin eşdüzey biçimde ifade
bulduğu bir formda tezahür etmediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu manada,
platformda açığa çıkan kullanıcı üre-tüketimi daha çok tüketici pratikle öncelenen
bir “tüketici üre-tüketim“le kristalize olmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Açık erişim | tr_TR |
dc.funding | Yok | tr_TR |