dc.contributor.advisor | Gözen Ercan, Mine Pınar | |
dc.contributor.author | Kul, Selin | |
dc.date.accessioned | 2020-10-02T07:30:47Z | |
dc.date.issued | 2020-09 | |
dc.date.submitted | 2020-09-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22859 | |
dc.description.abstract | Although it has been almost 15 years after the adoption of the Responsibility to Protect (R2P) with the World Summit Outcome Document under Paragraphs 138 and 139, the implementation of the principle still raises controversy. Legality of coercive methods involving the use of force or the implementation phase underlies these discussions about the principle and disrupts the normative evolution of the concept. In this sense, it is necessary to highlight and enrich other methods under R2P framework whose legality is rather uncontested. This thesis, which critically approaches to the scope of R2P, examines and evaluates the legality of the tools under the principle in depth by addressing both peaceful and coercive measures in order to ensure a consistent implementation strategy. In this regard, in order to see the acceptability and success of the methods in R2P practice, Kenya and Guinea cases—which are commonly referred to as successful R2P implementations—as well as Libya and the Ivory Coast cases—which are examples of the implementation of the controversial measure of military intervention—are examined. In order to understand the negative criticisms to R2P, the assumptions of TWAIL and Feminist International Relations (IR) theory are utilized. In the light of the findings obtained by examining the legality of these tested methods, this thesis argues that enriching and deepening the peaceful elements in the toolbox of R2P with the participation of a variety of actors would help an undisputed implementation of the principle and contribute to the removal of the obstacles before R2P’s normative development. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Responsibility to Protect (R2P) | tr_TR |
dc.subject | International law | tr_TR |
dc.subject | Peaceful and coercive methods | tr_TR |
dc.subject | Use of force | tr_TR |
dc.title | Legal Aspects Of Protection Provided Within The Responsibility To Protect Framework | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Koruma Sorumluluğu’nun (R2P) Dünya Zirvesi Sonuç Belgesi’nin 138 ve 139’uncu paragrafları çerçevesinde kabulünün ardından yaklaşık 15 yıl geçmiş olmasına rağmen, prensibin uygulaması günümüzde hala tartışmalara neden olmaktadır. Güç kullanımı içeren zorlayıcı yöntemlerin yasallığı veya uygulama aşaması prensibe dair bu tartışmaların temelini oluşturmakta ve kavramın normatif gelişimini sekteye uğratmaktadır. Bu anlamda, R2P altındaki yasallığı daha tartışmasız diğer yöntemlerin vurgulanması ve prensip çerçevesinde tanımlanan korumanın yasal yönlerine bakılması gerekmektedir. R2P’nin kapsamına eleştirel yaklaşan bu tez, tutarlı bir uygulama stratejisi sağlamak için hem barışçıl hem de zorlayıcı yöntemleri ele alarak ilke kapsamındaki araçların yasallığını derinlemesine incelemekte ve değerlendirmektedir. Bu bağlamda, bu tezde yöntemlerin koruma sorumluluğunun yerine getirilmesinde kabul edilebilirliğini ve başarısını görmek için ekseriyetle başarılı R2P uygulamaları olarak anılan Kenya ve Gine vakaları ile tartışmalı askeri müdahale uygulanmasına örnek olan Libya ve Fildişi Sahili vakaları incelenmektedir. Zorlayıcı yöntemlere dair olumsuz eleştirileri anlamak adına, TWAIL ve Feminist Uluslararası İlişkiler teorisinin varsayımlarından yararlanılmaktadır. Test edilen bu yöntemlerin yasallığı incelenerek elde edilen bulgular ışığında bu tez, R2P’nin çerçevesi altındaki barışçıl unsurları çeşitli aktörlerin katılımıyla zenginleştirmenin ve derinleştirmenin prensibin tartışmasız uygulanmasına yardımcı olacağını ve R2P’nin normatif gelişiminin önündeki engelleri kaldıracağını savunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Uluslararası İlişkiler | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-10-02T07:30:47Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |