Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖge Güney, Pelin
dc.contributor.authorŞerifoğlu, Müzeyyen Merve
dc.date.accessioned2020-07-21T11:44:42Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-04-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/22453
dc.description.abstractSustainable economic growth is common problem for all countries. There are lots of variables affecting the process of economic development and growth. Human capital is considered as one of the most beneficial investment in the economic growth process (Mincer, 1958; Becker, 1960, 1964; Schultz, 1961, 1963). In the late 1980s and early 1990s, interest in human capital begins to evolve on economic growth axis. Many empirical researches have conducted to analyze this hypothesis through various education and health variables as a measure of human capital. However, there isn’t any systematic information on common indicator of human capital in modern economic growth theory. Recently, around the world, the importance of tertiary level education is started to reveal due to progress in technology. But, one of the key questions is that which graduates have a greater impact on growth. So, in this paper, in addition to other indicators, two variables are used to determine the contribution of human capital on growth: the share of graduates from each field over the total tertiary of graduates and dispersion of tertiary graduates by fields. For this purpose, the relationship between human capital composition and economic growth has been analyzed through System GMM method over the 1998-2012 periods for 54 countries. According to our results, graduates of the faculties from agriculture and engineering make the most contribution to growth in developed countries, while graduates of the faculties from health and science make a relatively greater contribution to economic growth in developing countries. Additionally, based on our results, the having human capital from different faculty graduates in both developed and developing countries positively affects economic growth. Also, dispersion of subgroup of tertiary graduates, except engineering, effects the economic growth positively for 28 countries including 27 OECD countries and Bulgaria.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectHuman capital compositiontr_TR
dc.subjectDispersiontr_TR
dc.subjectTertiary educationtr_TR
dc.subjectEconomic growthtr_TR
dc.subjectSystem GMMtr_TR
dc.titleThe Relationship between Human Capital and Economic Growth for Selected Countriestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetSürdürülebilir iktisadi büyüme, tüm ülkelerin ortak problemidir. Ekonomik kalkınma ve büyüme sürecini etkileyen çok fazla değişken vardır. Beşeri sermaye ekonomik büyüme sürecini etkileyen en etkili yatırımlardan biri olarak kabul edilmektedir (Mincer, 1958; Becker, 1960,1964; Schultz ,1961, 1963). 1980’lerin sonu ve 1990’ların ilk yıllarında beşeri sermayeye olan ilgi ekonomik büyüme ekseninde gelişmeye başlamıştır. Bu hipotezi beşeri sermayenin ölçütü olarak çeşitli eğitim ve sağlık değişkenleri aracılığıyla test etmek için birçok ekonomik araştırma yapılmıştır. Bununla birlikte, modern ekonomik büyüme teorisinde ortak bir beşeri sermaye göstergesine yönelik sistematik bir bilgi bulunmamaktadır. Son dönemde, teknolojik gelişmeler nedeniyle üniversite ve daha ileri düzey mezunların önemi açığa çıkmaya başladı. Fakat temel sorulardan biri hangi fakülte mezunlarının iktisadi büyüme üzerine etkisinin daha fazla olacağına ilişkindir. Dolayısıyla, bu tez çalışmasında, diğer değişkenlerin yansıra beşeri sermayenin büyüme üzerindeki katkısını belirlemek için iki farklı değişken kullanılmıştır: üniversite ve daha ileri düzey alanlara göre farklı fakülte mezunlarının toplam üniversite mezunlarına oranı ve alanlara göre mezunların dağılımı. Bu amaçla, beşeri sermaye kompozisyonu ve iktisadi büyüme arasındaki ilişki 1998-2012 yıllarında 54 ülke için Sistem GMM ölçüm yöntemi aracılığıyla analiz edilmiştir. Sonuçlarımıza göre gelişmiş ülkelerde tarım ve mühendislik fakülteleri mezunları ekonomik büyümeye en fazla katkı sağlarken, gelişmekte olan ülkelerde sağlık ve fen fakülteleri mezunları göreceli olarak ekonomik büyümeye daha fazla katkı sağlamaktadır. Ek olarak, sonuçlarımız, hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde insan sermayesinin farklı fakülte mezunlarından oluşmasının, ekonomik büyümeyi pozitif yönde etkilediğini göstermektedir. Ayrıca, mühendislik fakültesi hariç diğer fakülte mezunlarının alt grup dağılımı 27 OECD ülkesi ve Bulgaristan’ın dâhil olduğu 28 ülke için ekonomik büyümeyi olumlu etkilemektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİktisattr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2020-07-21T11:44:42Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster