dc.contributor.advisor | Şahin Kütük, Birsen | |
dc.contributor.author | Zhang, Yulan | |
dc.date.accessioned | 2020-02-26T06:35:06Z | |
dc.date.issued | 2020-01-24 | |
dc.date.submitted | 2020-01-09 | |
dc.identifier.citation | APA 6 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22194 | |
dc.description.abstract | In recent years, between Turkey and China economic and trade relations have been
increasing. It can be said that Turkey's "Central Corridor initiative’’ and China's "Silk
Road Economic Belt and 21. Century sea route Silk Road (B & R)” revival have
brought more Chinese students to Turkey. For Chinese students, Turkey offers a whole
new experience with language, culture, and lifestyle. In this study, the difficulties faced
by Chinese students in their educational life and daily lives, social communication
skills, financial difficulties and the worlds of thought and meaning related to the process
of integration with Turkish culture were discussed directly through their experiences
and discourses. The main purpose of the study was to determine the reasons why
Chinese students chose Turkey for their education. Additionally, the aim of the study is
to present the level of social integration of Turkish culture and their thoughts and
experiences about Turkey in the educational process of the Chinese students at a
descriptive level. As a result of the study, it was observed that the reasons why Chinese
students chose Turkey for education is to receive education in Turkish, that Turkey is a
secular and Muslim country, that they are interested in Turkey, that there is an
opportunity to change in life and education, scholarship and person proposal. It has been
observed that Chinese students with a low level of integration into Turkish culture
prefer a segre life among themselves. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çinli uluslararası öğrenciler | tr_TR |
dc.subject | Sosyal bütünleşme | |
dc.subject | Uluslararası öğrenci göçü | |
dc.subject.lcsh | Sosyoloji | tr_TR |
dc.title | Türkiye’ye Eğitim Amaçlı Gelen Uluslararası Çinli Öğrencilerin Sosyal Bütünleşmeleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Son yıllarda Türkiye ve Çin arasında ekonomi ve ticaret ilişkileri artmaktadır.
Türkiye'nin ‘‘Orta Koridor girişimi’’ ve Çin’in “İpek Yolu Ekonomik Kuşağı ve 21.
Yüzyıl Deniz Yolu İpek Yolu(B & R)”unu yeniden canlandırmasının daha fazla Çinli
öğrencinin Türkiye’ye gelmesini sağladığı söylenebilir. Çinli öğrenciler için Türkiye,
dili, kültürü ve yaşam tarzı ile yepyeni bir deneyim alanı sunmaktadır. Bu çalışmada
Çinli öğrencilerin eğitim hayatında ve günlük yaşamlarında karşılaştıkları zorluklar,
sosyal iletişim becerileri, finansal sıkıntılar ve Türk kültürü ile bütünleşmesi sürecine
ilişkin düşünce ve anlam dünyaları doğrudan onların deneyimleri ve söylemleri
üzerinden ele alınmıştır. Çalışmada temel amaç Çinli öğrencilerin eğitim için Türkiye’yi
seçme nedenlerini belirlemektir. Bunun yanı sıra Çinli öğrencilerin eğitim süreçlerinde
Türk kültürü ile sosyal bütünleşme düzeylerini ve Türkiye’ye ilişkin düşünce ve
deneyimlerini betimsel düzeyde ortaya koymak da çalışmanın bir diğer amacını
oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda, Çinli öğrencilerin Türkiye’yi eğitim için seçme
nedenlerinin Türkçeye ilişkin eğitim alması, Türkiye’nin laik ve müslüman ülke olması,
Türkiye'ye ilgi ve sempati duyması, hayat ve eğitimde bir değişim fırsatı olması, burs ve
kişi önersi olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra Türk kültürüne entegrayson düzeyi
düşük olan Çinli öğrencilerin daha çok kendi aralarında segre bir yaşamı tercih ettikleri
sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyoloji | tr_TR |
dc.funding | Yok | tr_TR |