dc.contributor.advisor | Metin, Nilgün | tr_TR |
dc.contributor.author | Sayın, Utku | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:34:00Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:34:00Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1600 | |
dc.description.abstract | This study was
carried out to aims to determine the effects of the Parent Training Program for
Prevention of Children‟s Aggressive Behavior (SADEP), which was developed
based on the needs of parents of children who shows aggressive behaviors, children
behaviours, difficulties, strengths, family functions and harmony of marriage.
In the study, focus group discussions were held with the mothers of children
with aggressive behavior and then needs analysis were conducted. Thus SADEP was
formed based emerging topics, literature data and experts‟ opinions.
The program was implemented on 20 mothers who applied to Children
Development Clinic of Ankara Training and Research Hospital who has children
with aggressive behavior and who participated in the program voluntarily for a
period of 13 weeks. In order to evaluate the effectiveness of the program, a control
group with equal number of mothers was established. In order to fully evaluate the
results of the program, Family Assessment Device, Marital Adjusment Scale,
Strenghts and Difficulties Questionarie, Preschool and Kindergarden Behavior Scale
were applied to mothers from both groups before and after training. Same materials
were also applied to only the experimental group as a monitoring study 2 months
after the training. Mann Whitney U Test with Bonferroni Adjustment, Kruskal Wallis
H test, Two-Factor Anova Test for Mixed Measures and Single Factor Anova Test
for Correlated Samplings, Pearson‟s Correlation Coefficient and effect size analyses
was used for analyzing data.
As a result of the present study it has been determined that application of
SADEP application, had significant effects on the internalized and externalized
behaviors of children as well as their social skills, strengths and difficulties. The
program showed statistically significant effects on the familial functions and it
further positively affected the marriage harmony between the parents. Positive
effects of SADEP continued during the monitoring period without any decrease. The
effect size of the program was determined as a large effect size.
It has been concluded that SADEP is a program that can be used as a method
to intervene the children with aggressive behavior. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Aggression | tr_TR |
dc.title | 48-72 Aylık Çocuklardaki Saldırganlık Davranışlarına Müdahale Yöntemi Olarak Ebeveyn Eğitim Programı Geliştirilmesi ve Etkililiğinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1034 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma saldırgan
davranışlar gösteren çocukların ailelerinin ihtiyaçlarından yola çıkılarak hazırlanan,
Çocuklarda Saldırgan Davranışları Önleme Ebeveyn Eğitim Programı‟nın (SADEP)
çocukların davranışları, güçlükleri, güçleri, ailelerin işlevleri ve evlilik uyumuna
etkilerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada öncelikle, saldırgan davranışlar sergileyen çocuğa sahip
annelerle odak grup görüşmeleri ve devamında ihtiyaç analizi çalışması
gerçekleştirilmiştir. Böylece, ortaya çıkan konu başlıkları, literatür verileri ve uzman
görüşlerinden faydalanılarak SADEP oluşturulmuştur.
Program Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Gelişim Polikliniği‟ne
başvuran, çocukları saldırgan davranışlar gösteren ve programa gönüllü olarak
katılmak isteyen 20 anneye 13 hafta süreyle uygulanmıştır. Programın etkililiğini
değerlendirmek amacıyla aynı sayıda annenin olduğu kontrol grubu oluşturulmuştur.
Programın sonuçlarını değerlendirebilmek için her iki gruptaki annelere, eğitim
öncesi ve sonrası Aile Değerlendirme Ölçeği, Evlilik Uyumu Ölçeği, Güç ve
Güçlükler Anketi ile Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçekleri uygulanmıştır. Aynı
ölçme araçları eğitim tamamlandıktan iki ay sonra izlem çalışması olarak sadece
deney grubuna uygulanmıştır. Verilerin analizinde Bonferroni Düzeltmeli Mann
Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi, Karışık Ölçümler İçin İki Faktörlü Anova
Testi, İlişkili Örneklemler için Tek Faktörlü Anova Testi, Pearson Korelasyon
Katsayısı ve etki büyüklüğü analizleri kullanılmıştır.
Çalışmanın sonucunda, SADEP uygulamasının, çocukların dışşallaştırılmış
ve içselleştirilmiş davranışlarının yanı sıra, sosyal becerileri, güçleri ve güçlükleri
üzerine anlamlı düzeyde etkileri olduğu görülmüştür. Program ailenin işlevleri ve
eşlerin evlilik uyumları üzerine de istatistiki düzeyde anlamlı etkileri göstermiştir.
SADEP‟in olumlu etkileri izlem sürecinde de azalma göstermeden devam etmiştir.
Programın etki büyüklüğü, geniş etki büyüklüğü olarak belirlenmiştir.
Sonuçta, SADEP uygulaması saldırgan davranışlar sergileyen çocuklara
müdahale yöntemi olarak uygulanabilir bir program olarak değerlendirilmiştir. | tr_TR |