Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErgün , Şule
dc.contributor.authorKaragöz , Refik
dc.date.accessioned2019-11-05T07:52:08Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/11909
dc.description.abstractBest estimate codes used in the safety analysis, licensing, research and development fields frequently are cost efficient, quick and reliable tools. For these codes which are widely used by the industry, universities and public intitutions, it is very important to validate the physical models against experimantal data which are obtained for wide range of conditions. Therefore, the modifications which improve solution methods, increase the accuracy in code predictions and performance are required by developing new models and adapting them to the codes. In this dissertation, reflood phase of postulated Loss of Coolant Accident in Pressurized Water Reactors is analyzed and modifications were performed to analyze the maximum clad temperature behaviour, one of the most important safety criterion. After specifiying weaknesses of reflood models in COBRA-TF and underlying compenents causing them and applying corrective and improving models to the code it is aimed to obtain better results with respect to FLECHT-SEASET (Full Length Emergency Core Heat Transfer-System Effects and Separate Effects Tests) and RBHT (Rod Bundle Heat Transfer) experimental data. In the study, it is observed that COBRA-TF calculates the Minimum Film Boiling Temperature (T_min) inconsistently when it’s compared with the experimantal data. Since T_min model affects the heat transfer behaviour completely, applying a more advanced T_min model, better code results and consistent fuel temperature behaviour were obtained. As the results of the analysis carried out after this modification, it is observed that the film entrainment in annular film flow and quench front entrainment generated on cooling fluid surface models existing in COBRA-TF have weaknesses on estimating some experimental conditions. Therefore, adding different models to available entrainment calculation had been applied to COBRA-TF code, additionally. The results of using new models, FLECHT SEASET and RBHT experimental data were compared, and significantly modified results were obtained in calculating quench front, fuel clad temperature and vapor temperature.tr_TR
dc.description.tableofcontentsABSTRACT iii TEŞEKKÜR v İÇİNDEKİLER vi ŞEKİLLER DİZİNİ viii ÇİZELGELER DİZİNİ x SİMGELER VE KISALTMALAR xi 1. GİRİŞ 14 1.1. Soğutucu Kaybı Kazası 15 1.2. Tezin Amacı ve Yöntem 18 2. LİTERATÜR TARAMASI VE COBRA-TF 21 2.1. Benzer Çalışmalar 22 2.2. COBRA-TF Yazılımı 23 2.2.1. Çok-Fazlı Akışın Modellenmesi 24 2.2.1.1. Çift-Fazlı Akış İntegral Denklemleri 24 2.2.1.2. Zaman Ortalamalı Denklemler 27 2.2.1.3. Yüzeyler Arası Geçiş Terimleri 29 2.2.1.4. Korunum Denklemleri 30 2.2.2. Sayısal Çözüm 32 2.2.3. COBRA-TF Isı Transferi Paketi 34 2.2.3.2. Minimum Film Kaynama Sıcaklığı 38 2.2.4. Damlacık Ayrılma ve Yeniden Bağlanma Olayları 43 2.2.4.1. Literatürde Damlacık Ayrılma ile İlgili Çalışmalar 46 2.2.4.2. Tezde Değerlendirilen Damlacık Ayrılma Çalışmaları 48 2.2.4.3. Orijinal COBRA-TF Sürümü Damlacık Ayrılma Modelleri 50 2.2.4.4. Eski COBRA-TF Sürümü Damlacık Ayrılma Modelleri 53 3. AYS DENEYLERİ VE COBRA-TF MODELLEMELERİ 56 3.1. AYS Deneyleri 56 3.1.1. FLECHT SEASET Deneyleri 57 3.1.2. RBHT Deneyleri 59 3.2. COBRA-TF Kod Girdileri 62 3.2.1. RBHT Deneyleri için COBRA-TF Modellemesi 62 3.2.2. FLECHT SEASET Deneyleri için COBRA-TF Modellemesi 64 4. Tmin MODEL DEĞİŞİKLİĞİ VE DENEYSEL VERİ İLE KARŞILAŞTIRMA 66 4.1. Mevcut Tmin Modelinin Geçerliliği 66 4.2 COBRA-TF Tmin Modelinin İyileştirilmesi 69 4.3 Yeni Tmin Modeli Sonuçları 71 5. DAMLACIK AYRILMA MODEL DEĞİŞİKLİKLERİ VE DENEY VERİSİ İLE KARŞILAŞTIRMA 81 5.1. COBRA-TF Çift-Kanal 31504 Tasarımı 81 5.2. Orijinal COBRA-TF’deki Damlacık Ayrılma Modellerinin Geçerliliği 82 5.3. COBRA-TF Ayrılma Modellerinin İyileştirilmesi 83 5.4. Damlacık Ayrılma Model Değişikliklerinin Sonuçları 84 6. YORUMLAR 96 7. KAYNAKLAR 99 EKLER 103 EK 1 – Örnek COBRA-TF Kod Girdisi (RBHT 1383) 103 EK 2 – Örnek COBRA-TF Kod Girdisi (FLECHT SEASET 31504) 111 EK 3 – Phyton Yazılımı 118 EK 6 - Tez Çalışması Orijinallik Raporu 120 ÖZGEÇMİŞ 120tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectCOBRA-TFtr_TR
dc.subjectMinimum film kaynama sıcaklığı
dc.subjectFilm damlacık ayrılma modeli
dc.subjectSoğutma suyu yüzeyinden damlacık ayrılma modeli
dc.subjectFLECHT-SEASET ve RBHT deneyleri.
dc.titleCobra-Tf Yazılımı ile Soğutucu Kaybı Kazasında Akışın Yeniden Sağlanması Fazının Modellenmesi ve Model Belirsizliklerinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeCobra-Tf Software Modelling Of Reflood Phase In Loss Of Coolant Accident And Investigation Of Model Uncertainitiestr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetEn-iyi tahmin yazılımları nükleer enerji alanında güvenlik, analiz, lisanslama ve araştırma-geliştirme konularında sıklıkla kullanılan düşük maliyetli, hızlı ve güvenilir araçlardır. Endüstri, üniversiteler ve resmi kurumlar tarafından kabul gören bu yazılımlar ile gerçek sistemleri temsilen yapılan modellemelerin farklı şartlarda gerçekleştirilen ve geniş çerçeveli deneysel bulgularla karşılaştırılarak doğrulanması önem arz etmektedir. Dolayısıyla en-iyi tahmin yazılımlarının çözüm yöntemlerini iyileştirecek, performanslarını ve deneysel veri karşısındaki tutarlılıklarını artıracak değişikliklerin yapılması, bünyesinde çalışarak fiziksel olayların tahmin edilmesinde kullanılan ve bilim çevrelerince her geçen gün iyileştirilen veya yenilenen modellerin de uyarlanması gerekmektedir. Bu tez çalışmasında çeşitli termal-hidrolik analizlerde sıkça kullanılan COBRA-TF (COolant Boiling in Rod Arrays-Two Fluid) yazılımı ile Basınçlı Su Reaktörlerinde (BSR) Soğutucu Kaybı Kazası (SKK) esnasında meydana gelen Akışın Yeniden Sağlanması (AYS) fazı incelenmiş ve önemli güvenlik ölçütlerinden yakıt yüzeyi sıcaklık davranışının iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapılmıştır. COBRA-TF yazılımının AYS modellerine ait zayıflıkların tespit edilmesi, bu zayıflıklara sebep olan bileşenlerin ortaya çıkarılması, düzeltici ve iyileştirici modellerin yazılıma uygulanarak FLECHT-SEASET (Full Length Emergency Core Heat Transfer-System Effects and Separate Effects Tests) ve RBHT (Rod Bundle Heat Transfer) deneyleri karşısında daha iyi sonuçların elde edilmesi hedeflenmiştir. Yapılan çalışmada COBRA-TF yazılımının ısı transferi davranışını bütünüyle etkileyecek öneme sahip Minimum Film Kaynama Sıcaklığı (T_min) modeli ile hesaplanan değerlerin deneysel veri ile tutarsız olduğu ve elde edilen sonuçların ise buna göre olumsuz bir şekilde etkilendiği tespit edilmiştir. Daha gelişmiş bir modelin uygulanması ile T_min değerleri ve yakıt sıcaklık değerlerinde ve davranışında iyileşme sağlanmıştır. Bu değişiklikten sonra yapılan analizler neticesinde orijinal COBRA-TF yazılımında çalışmakta olan dairesel akış rejiminde film tabakasından ve soğutma suyu yüzeyinden damlacık ayrılma modellerinin de bazı deneysel şartları tahmin etmekte zorlandığı anlaşılmıştır. Bu sebeple mevcut damlacık ayrılma modellerine farklı modeller de eklenerek COBRA-TF yazılımına ayrı ayrı uygulanmıştır. Yeni sürüm COBRA-TF tahminleri ile FLECHT-SEASET ve RBHT’nin çeşitli deney verileri ile karşılaştırılmış, önemli ölçüde iyileştirilen sonuçlar yakıt ıslanma, yakıt yüzeyi sıcaklığı ve buhar sıcaklığı bazında sunularak değerlendirilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentNükleer Enerji Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster