dc.contributor.advisor | Atmacayan, Garbis | tr_TR |
dc.contributor.author | Ekber, Kerem | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T11:30:45Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T11:30:45Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1070 | |
dc.description.abstract | Until the nineteenth century, the violoncello was primarily considered as background accompaniment instrument. The answer to how the cello was emancipated from its ties to the bass line is found in Dresden, Germany. A group of cellists, who came to be known as the Dresden School, led the crusade to bring the cello into the realm of virtuosity. In second and third sections of this study, after a short glance at the development of cello, life and works of Bernhard Romberg, who is accepted as the father of German Cello School, and composer cellists of Dresden School were examined.In fourth, fifth and sixth sections the development of German Cello School in Germany and the methods used were researched. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Violoncello | us_US |
dc.subject | Bernhard romberg | us_US |
dc.subject | Hugo becker | us_US |
dc.title | Romberg'den Klengel'e 19. Yüzyıl Alman Viyolonsel Okulunda Besteci Viyolonselciler ve 20. Yüzyıl Viyolonselcilerine Etkileri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1449 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Yaylı Çalgılar | tr_TR |
dc.description.ozet | 19. yüzyıla kadar hemen her zaman geri planda bir eşlik çalgısı olarak kabul edilen viyolonselin, bir bas partisi çalgısı olmaktan kurtuluşu, Almanya nın Dresden şehrinde başlamıştır. Sonraları Dresden Viyolonsel Okulu olarak adlandırılacak bir grup viyolonselci, viyolonselin virtüöz çalgılar arasına girmesinin öncülüğünü yapmıştır.Bu çalışmanın 2. ve 3. bölümlerinde, viyolonselin gelişimine kısa bir bakışın ardından Alman Viyolonsel Okulu nun babası olarak kabul edilen Bernhard Romberg in yaşamı, eserleri ve Dresden Okulu nun besteci viyolonselcileri incelenmiştir. 4., 5. ve 6. bölümlerde Alman Viyolonsel Okulu nun gelişimi, kullanılan metotlar araştırılmıştır. | tr_TR |