dc.contributor.advisor | Ezici, Türel | tr_TR |
dc.contributor.author | Buzcu, Hasan İrfan | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T11:27:41Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T11:27:41Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1066 | |
dc.description.abstract | Memet Baydur was one of the most productive playwrights of the 20th century Turkish Theater. Not only living in many different countries for several years, but also closely following the societal and historical changes in Turkey would be the key points of his choice of the themes and also his character building approach for his plays. In his plays Baydur had goals on reaching the universal level of understanding the reality while he analyzed his own country s reality based on the reflections on the lives of individuals. In terms of writing technique, Baydur has three important common essentials: situation, time and place that he took into consideration. In his plays, while Baydur developed his characters based on those three essentials, he created a play area in the play for himself as the writer. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Memet Baydur | tr_TR |
dc.subject | actor, play-life relationship | us_US |
dc.subject | theater | us_US |
dc.subject | yangın yerinde orkideler | tr_TR |
dc.subject | oyun-yaşam ilişkisi | tr_TR |
dc.subject | tiyatro | tr_TR |
dc.title | Memet Baydur Tiyatrosunda Yaşam-Oyun İlişkisinin İrdelenmesi ve Bir Eserinde Reji Uygulaması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1000 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Tiyatro | tr_TR |
dc.description.ozet | Memet Baydur, 20. yüzyıl Türk tiyatrosuna sunduğu eserleriyle yaşadığı dönemin en üretken oyun yazarlarından biri olmuştur. Eserlerini verdiği süre boyunca bir yandan dünyanın farklı ülkelerinde yaşaması bir yandan da Türkiye de olup bitenleri takip etmesi, eserlerinin konu seçiminde ve karakterlerinin inşaasında belirleyici olmuştur. Baydur, oyunlarında ele aldığı konularla ülke gerçeklerini bireylerin yaşamlarına yansımaları üzerinden irdelerken evrensel olanı da yakalama kaygısındadır. Eserlerine yazım stratejisi açısında bakıldığında zaman, mekan, eylem (durumlara sıkışmış eylem) üçgeninde tasarımlar yaptığını gördüğümüz Baydur, oyun kişilerini bu üçgende var ederken -oynatırken- kendine de yazar olarak oyun oynama alanı bırakır. | tr_TR |