dc.contributor.advisor | Berki, Osman Türev | tr_TR |
dc.contributor.author | Koçaslan, Giray | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T11:07:59Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T11:07:59Z | |
dc.date.issued | 2015 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1047 | |
dc.description.abstract | Possibly the most disputed feature which even keeps theorists in a dilemma, on Brahms’s second piano concerto, opus 83, is the formal structure of the last movement, Allegretto grazioso: “Sonata-rondo or sonata-allegro?” An interesting case at this point is the existence of a similar dilemma on sonata-rondo itself. Yet, there have been theorists formulating the form in a large range of diversity as well as some disregarding the existence of the form. Such a frame forms the launchpad of this study and an analysis suggesting the formal structure of Allegretto grazioso precisely is aimed.As a result of the analysis consisting of five main dimensions and detecting every single unit from phrase to section on each layer thoroughly, the following main results have been carried out:• The movement is not a sonata-allegro, but a sonata-rondo. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Brahms | us_US |
dc.subject | opus 83 | us_US |
dc.subject | allegretto grazioso | us_US |
dc.subject | form analysis | us_US |
dc.subject | form analizi | tr_TR |
dc.title | Bir Form İkilemi: Brahms , Opus 83, IV | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2015/2233 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Müzik Teorileri | tr_TR |
dc.description.ozet | Brahms’ın Opus 83 piyano konçertosunun, üzerinde belki de en çok tartışılan, hatta teorisyenleri ikileme düşüren özelliği, dördüncü ve son bölümü olan Allegretto grazioso’nun biçimsel yapısıdır: “Sonat-rondo mu, yoksa sonat-allegro mu?” Burada ilginç olan husus, benzer bir ikilemin, sonat-rondonun kendisi için de geçerli oluşudur. Zira, formu bambaşka şekillerde formüle eden teorisyenler olduğu gibi, sonat-rondoyu yok sayan görüşlere de rastlanır.Böylesi bir tablo, bu çalışmanın çıkış noktasını teşkil etmiş ve Allegretto grazioso’nun formunu net biçimde ortaya koyan bir analiz gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Beş ana boyuttan oluşan ve bölmeden cümleye dek farklı düzeylerde form öğelerinin saptandığı analiz sonucunda, aşağıdaki temel sonuçlara ulaşılmıştır: • Bölüm, bir sonat-allegro değil, sonat-rondodur. | tr_TR |