dc.contributor.advisor | Gökmen, Rengim | |
dc.contributor.author | Göktaş, Murat | |
dc.date.accessioned | 2019-10-08T10:52:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-25 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9182 | |
dc.description.abstract | In this study, the development of the Contemporary Turkish Music was explained, and the
work titled “Music for the Shaken”, composed by Semih Korucu, one of the Contemporary
Turkish Music composers, was analyzed and studied in terms of form and conducting
technique.
The composer, created his own music from the point of an idea or a concept/concepts. This
is how “Music for the Shaken” arose. Program notes that were written by the composer
himself and information about “Haiku (Poems)” and “Firmament”, which were composed
after “Music for the Shaken” and form a trilogy along with it, were included.
The use of the pitch set of “A-B-C-(B-D)”, it’s different appearances; the motivic
structuring, and the techniques that were used by the composer were examined and
comprehensively explained.
Necessary information for conductor candidates to be able to realize the work, and how a
conductor could apply it on an orchestra during a rehearsal were asserted. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Osmanlı Türk Müziği | tr_TR |
dc.subject | Çağdaş Türk Müziği | tr_TR |
dc.subject | Semih Korucu | tr_TR |
dc.subject | Sarsılmışlar için müzik | tr_TR |
dc.subject | Orkestra Şefliği | tr_TR |
dc.title | Çağdaş Türk Müziği Bestecilerinden Semih Korucu'nun "Sarsılmışlar için Müzik" Adlı Eserinin Form Analizi ve Orkestra Şefliği Tekniği Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, Osmanlı’dan günümüze çağdaş Türk müziği’nin oluşum süreci anlatılmış,
çağdaş Türk müziği bestecilerinden Semih Korucu’nun “Sarsılmışlar için Müzik” adlı
eserinin form analizi ile orkestra şefliği tekniği açısından incelendiği bir çalışma olmuştur.
Besteci, bir fikir ya da kavram veya kavramlardan yola çıkarak kendi müziğini
oluşturmuştur. “Sarsılmışlar için Müzik” adlı eseri de bu yolla ortaya çıkmıştır.
Bu eserin temelini oluşturan “la-si-do-(si-re)” dizisinin kullanımı, değişik şekillerdeki
görünümleri, dizi ile birlikte yer alan motifsel örgütlenme ve bestecinin kullandığı teknikler
incelenmiştir.
Orkestra şefi adayları açısından eserin ortaya çıkabilmesi için gereken bilgiler, orkestra ile
gerçekleşecek provalar esnasında orkestra şefinin müziği orkestraya nasıl ve ne şekilde
aktarabileceği ortaya konmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Kompozisyon ve Orkestra Şefliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.funding | Yok | tr_TR |