Show simple item record

dc.contributor.advisorKanneci , Ahmet
dc.contributor.authorUrganioğlu , Fahrettin Onur
dc.date.accessioned2019-10-08T10:39:32Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-22
dc.identifier.urihttp://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9179
dc.description.abstractThe most prominent reasons for the emergence of musculoskeletal system disorders are incorrect sitting-holding and posture. Playing a guitar includes fast and repetitive use of the instrument as a result of sensorimotor conditioning of subtle and complicated movements of fingers. On the other hand, special postures that are specific to the instrument lead to adverse effects on the whole musculoskeletal system. Therefore, musicians experience musculoskeletal disorders which, in turn, affect their performance. Studies indicate that guitarists are under a great risk among other musicians. This study analyses the musculoskeletal disorders experienced by the students of Guitar Department of Ankara State Conservatory, Hacettepe University due to guitar rehearsals. 18 (2 female and 16 male) undergraduate students were included in this study from , Hacettepe University Ankara State Conservatory in order to determine the postural problems they undergo due to playing the instrument. The students were required to play a 5-minute composition which was chosen from their examination curriculum while they were being filmed from the same distance and angle. Subsequently, the videos were analysed, and pain, musculoskeletal pain and its intensity were evaluated with the Musculoskeletal Pain Intensity and Interference Questionnaire for Musicians (MPIIQM). In the light of this study and analyses, certain recommendations were given with potential to prevent musculoskeletal disorders that may be faced by guitar students during their musical careers.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖZ………………………………………………………………………………………..i ABSTRACT……………..……………………………………………………..…….………...ii TEŞEKKÜRLER…………………………………….…………………..……………………iii İÇİNDEKİLER DİZİNİ…………………………………………………………………iv TABLOLAR DİZİNİ ………………………………………………….…………….…..x GÖRSELLER DİZİNİ ………………………………………………………………....xi 1.BÖLÜM: GİRİŞ …………………………………………………………………….1 1.1. Araştırmanın Konusu…………………………………………………...2 1.2. Araştırmanın Amacı……………………………………………………..2 2.BÖLÜM: YÖNTEM………….……………………………………………………..4 2.1. Evren ve Örneklem………………………………………….................4 2.2. Verilerin Toplanması ve Analizi …………….……………………….4 3. BÖLÜM: KAVRAMSAL ÇERÇEVE ……………………………….…………….5 3.1. Müzisyenlerde Görülen Fiziksel Rahatsızlıkların Genel Belirtileri…..5 3.2. Enstrüman Çalmaktan Kaynaklanan Fiziksel Rahatsızlıklar………...6 3.2.1. Aşırı Kullanım Sendromu……………………………………...6 3.2.2. Yanlış kullanım sendromu……………………………………..7 3.3. Gitaristlerde Görülen Fiziksel Rahatsızlıklar…………………………..8 3.3.1. De Quervain’s Sendromu……………………………………..8 3.3.2. Tendinit ve Tenosnovit………………………………………...9 3.3.3. Fokal Distoni………………………………………………….10 3.3.4. Karpal Tünel Sendromu……………………………………..11 3.3.5. Kübital Tünel Sendromu………………………………….....12 3.3.6. Tetik Parmak (Trigger Finger)………………………………13 3.3.7. Tenisçi Dirseği………………………………………………..14 3.3.8. Torasik Outlet Sendromu……………………………………15 3.4. Klasik Gitar Kullanımına Ergonomik Açıdan Bakış……………..….16 3.4.1. Genel Oturuş ve Tutuş Tekniği……………………………..16 3.4.2. Üst Beden Duruşu…………………………………………...16 3.4.3. Gitar Tutuşu…………………………………………………..17 3.4.4. Bilek ve Parmaklar…………………………………………..18 3.4.5. Parmakların Konumu……………………………………….19 3.4.6. Gitar Çalmada Ergonomi ile İlgili Bazı Pozisyonlar………19 3.4.7. Sağ El Kullanımı…………………………………………….20 3.4.8. Apoyando Vuruş (Destekli Vuruş)……………………...…21 3.4.9. Tirando Vuruş……………………………………………….21 3.4.10. Pizzicato (Apagado) Vuruş…………………………........22 3.4.11. Armonikler……………………………………………….…22 3.4.12. Sağ El Baş Parmak Tekniği………………………….…..23 3.4.13. Arpej………………………………………………………..23 3.4.14. Tremolo…………………………………………………....23 3.4.15. Rasquado………………………………………………….24 3.4.16. Tambora…………………………………………………...24 3.4.17. Sol El Kullanımı………………………………………..….24 3.4.18. Bare Tekniği……………………………………………....24 3.4.19. Legato……………………………………………………..25 3.4.20. Glissando………………………………………………....25 3.4.21. Vibrato…………………………………………………….25 3.5. Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Gitar Lisans Programı…………………………………………………………………………..26 3.5.1. Hazırlık Sınıfı Gitar Dersi (GHR 101)………………..….27 3.5.2.Lisans 1. Sınıf 1. Dönem Gitar Dersi (GTR 111)…….…29 3.5.3. Lisans 1. Sınıf 2. Dönem Gitar Dersi (GTR 112)……...31 3.5.4. Lisans 2. Sınıf 1. Dönem Gitar Dersi (GTR 211)……...32 3.5.5. Lisans 2. Sınıf 2. Dönem Gitar Dersi (GTR 212)……...34 3.5.6. Lisans 3. Sınıf 1. Dönem Gitar Dersi (GTR 311)………35 3.5.7. Lisans 3. Sınıf 2. Dönem Gitar Dersi (GTR 312)……...37 3.5.8. Lisans 4. Sınıf 1. Dönem Gitar Dersi (GTR 411)……38 3.5.9. Lisans 4. Sınıf 2. Dönem Gitar Dersi (GTR 412)……39 4. BÖLÜM: BULGULAR VE YORUMLAR …….………………………….41 4.1. Öğrencilerin Ayakta Dururken ve Gitar Çalma Esnasındaki Postür Analizlerine İlişkin Bulgular…………………………………………………..41 4.2. Öğrencilerin Teknik ve Müzikal Becerilerine İlişkin Bulgular………..42 SONUÇ VE ÖNERİLER ……..……….……………………………………..44 KAYNAKLAR…………………………………………………………………..48 EK 1. MPIIQM ANKETİ………………………………………………..…….53 ETİK KURUL FORMU………………………………………………………..60 ETİK BEYAN ………………………………………………………………60 YÜKSEK LİSANS ORJİNALLİK RAPORU………………………..60 MASTER’S ORIGINALITY REPORT……………………………………60 YAYINLANMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI…………….60tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKas-iskelet sistemi rahatsızlıklarıtr_TR
dc.subjectKlasik gitar
dc.subjectOturuş-tutuş
dc.subjectErgonomi
dc.subjectKas-tendon
dc.titleGitar Çalışmada Sorun Oluşturan Fiziksel Etkenler Üzerine Bir Araştırmatr_TR
dc.title.alternativeA Research on The Physical Factors May Create Problems on Studying Guitartr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKas-iskelet sistemi rahatsızlıklarının görülmesindeki en önemli neden yanlış oturuş-tutuş ve duruştur. Gitar çalmak, ince, karmaşık parmak hareketlerinin duyu-motor programlanması ile hızlı ve tekrarlı kullanımını içermekle beraber; enstrümana özel vücut pozisyonlarının olması nedeniyle tüm kas-iskelet sistemini olumsuz yönde etkilemektedir ve müzisyenlerin performanslarını ciddi şekilde etkileyen kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları yaşamalarına neden olmaktadır. Yapılan çalışmalara göre müzisyenler arasında, gitaristlerin yüksek risk altında olduğu görülmüştür. Bu araştırmada, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Gitar Bölümü öğrencilerinin gitar çalmadan kaynaklanan kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları üzerine araştırma yapılmıştır. Enstrüman çalmaktan kaynaklı postüral problemleri belirlemek amacı ile Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı'ndan 18 gitar lisans öğrencisi (2 kadın, 16 erkek) dinamik duruş analizi için sınav müfredatlarında bulunan eserler üzerinden 5’er dakika aynı mesafe ve açılardan video ile kaydedilmiş, bu video kayıtları incelenmiştir. Ağrı, kas iskelet ağrısı, yoğunluğu ve müzisyenler için girişim anketi (MPIIQM) ile değerlendirilmiştir. Yapılan bu araştırma ve incelemeler ışığında, gitar öğrencilerinin müzik hayatlarında karşılaşabilecekleri kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarını önleyebilecek bazı önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentPiyanotr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2020-04-11T10:39:32Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record