Show simple item record

dc.contributor.advisorErtek, Mehmet Hakan
dc.contributor.authorÖlmez Topçu, Çiğdem
dc.date.accessioned2019-10-08T08:20:01Z
dc.date.issued2019-09-27
dc.date.submitted2019-09-16
dc.identifier.urihttp://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9177
dc.description.abstractThe technology developed by the industrial revolution has reshaped urbanization by affecting social and economic structure, daily life and consumption habits. In 20th and 21st century, consumer products began to be designed according to the demands and tastes of different economic and social classes. The concept of branding and branding has emerged in order to differentiate institutions from others within this diversity. The first impression on the customer is provided through corporate identity studies and it is maintained by creating a brand image. The quality of service and the brand value formed with satisfaction turn into customer loyalty. Organizations and brands believe in the power of design to reach their target audiences. The principles of visual expression, graphic design, product design and interior design are utilized. The store is where the brand meets and communicates with the customer. For this reason, corporate identity works are also reflected in the store interior designs where the product is presented to the customer. The criteria such as the location of the stores, store window, material, texture, color selection, furniture and fittings elements, lighting design, ventilation and air conditioning affect the perception and comfort of the customers. As a result, the profession of interior architecture and interior design plays an important role in reflecting the corporate identity. In corporate identity studies, significant recognition and retention are provided by using interior design elements. The field study includes brand identity anaysis and interior analysis of an international brand. All the subjects discussed in the research were evaluated and sampled by field work. As a result, although multiple disciplines that make up the store space work technically meticulously, it is job of the interior architecture discipline to combine them with a design language integrity.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKurum kimliğitr_TR
dc.subjectMarka kimliği
dc.subjectTüketim
dc.subjectTicari iç mekan
dc.subjectMağaza tasarımı
dc.subjectModa
dc.subjectİç mekan tasarımı
dc.titleKurum Kimliği ve İç Mekan Tasarımının Etkileşimleri: Bir Mağaza İncelemesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetEndüstri devrimi ile gelişen teknoloji kentleşmeyi, sosyal ve ekonomik yapıyı, günlük yaşam ve tüketim alışkanlıklarını etkileyerek yeniden biçimlendirmiştir. 20. ve 21. yy. da çeşitlenen tüketim ürünleri farklı ekonomik ve sosyal sınıfların talep ve beğenilerine göre tasarlanmaya başlanmıştır. Kurumların bu çeşitlilik içinde diğerlerinden ayrılması için marka ve markalaşma kavramı ortaya çıkmıştır. Müşteri üzerinde ilk izlenim kurum kimliği çalışmaları ile sağlanmakta ve marka imajı oluşturarak sürdürülmektedir. Hizmet kalitesi ve memnuniyetle oluşan marka değeri müşteri sadakatine dönüşmektedir. Kurum ve markalar hedef kitlelerine ulaşabilmek için tasarımın gücüne inanmaktadır. Görsel anlatımın grafik tasarım, ürün tasarımı ve iç mekan tasarımı ilkelerinden faydalanılmaktadır. Markanın müşteri ile buluştuğu ve iletişime geçtiği alan mağazadır. Bu sebeple, kurumsal kimlik çalışmaları ürünün müşteriye sunulduğu mağaza iç mekân tasarımlarına da yansıtılmaktadır. Mağazaların konumu, vitrini, malzeme, doku, renk seçimi, mobilya ve donatı elemanları, aydınlatma tasarımı, havalandırma ve iklimlendirme gibi kriterler müşterilerin mekan algısını ve konforunu etkiler. Sonuç olarak, kurum kimliğini yansıtmada iç mekan tasarımı ve iç mimarlık mesleği önemli bir rol almaktadır. Kurumsal kimlik çalışmalarında, iç mekan tasarım öğelerinden yararlanılarak önemli ölçüde tanınırlık ve akılda kalıcılık sağlanmaktadır. Alan çalışması uluslararası bir markanın marka kimliği incelemesi ve iç mekan analizini kapsamaktadır. Araştırmada ele alınan tüm konular alan çalışması ile değerlendirilmiş ve örneklenmiştir. Sonuç olarak, mağaza mekanını oluşturan birden çok disiplin teknik olarak titizlikle çalışsa da tüm bunları bir tasarım dili bütünlüğü ile bir araya getirip sunmak iç mimarlık disiplinin işidir.tr_TR
dc.contributor.departmentİç Mimarlık ve Çevre Tasarımıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record