Show simple item record

dc.contributor.advisorGelbal, Selahattin
dc.contributor.authorYılmaz, Gözde
dc.date.accessioned2019-09-16T06:18:15Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-07-10
dc.identifier.citationAktan Çobanoğlu, D., Aksu, G., & Eser, M. T. (2018). Türkiye ve Amerika’da engelli öğrenciler için yapılan geniş ölçekli sınavların yasal sorumluluklar, uygulama yöntemleri ve geçerlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14(1), 69-83. Atılgan, H. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Balta, E. (2016). Maddelerin güçlüklerine göre farklı sıralamanın birey tepkilerine etkisinin değişen madde fonksiyonuyla incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi. Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem. Burcu, E. (2006). Özürlülük kimliği ve etiketlemenin kişisel ve sosyal söylemleri. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 23(2), 61-83. Buzick, H., & Stone, E. (2011). Recommendations for conducting differential item functioning (dif) analyses for students with disabilities based on previous dif studies. Princeton, New Jersey: ETS. Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Camilli , G., & Shepard, L. A. (1994). Methods for identifying biased test items. London: Sage. Clauser, B. E., & Mazor, K. M. (1988). Using statistical procedures to identify differentially functioning test items. Educational Measurement Issues and Practice, 17(1), 31-44. Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and moddern test theory. Orlando: Holt,Rinehart and Winston. Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row Publishers. De Ayala, R. J. (2009). Methodology in the social sciences. The theory and practice of item. New York: Guilford. Engelliler Hakkında Kanun. (2005, Temmuz 7). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 25868). Erdem, K. D. (2014). Değişen madde fonksiyonunu belirlemede Mantel-Haenszel ve Lojistik Regresyon tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 12-25. Gorsuch, R. (1983). Factor analysis. Hillsdale, NJ: LEA. . Gürgür, H., Akçamete, G., & Vuran, S. (2005). İşitme engelliler ilköğretim okulu I. kademede uygulanan eğitim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 69-91. Hidalgo, M. D., & Lopez-Pina, J. A. (2004). Differential item functioning detection and effect size: A comparison between Logistic Regression and Mantel-Haenszel procedures. Educational and Psychological Measurement, 64(6), 903-915. Holland , P. W., & Wainer, H. (1993). Differantial item functioning (ss. 35-66 ). Lawrence Erlbaum: Hillsdale,NJ. Holland, P. W., & Thayer, D. T. (1988). Differential item performance and the Mantel-Haenszel procedure. I. H. (Eds.) içinde, Test validity (s. 129-145). Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Holland, P. W., & Wainer, H. (2012). Differential item functioning. Educational Testing Service,New York: Routledge. İnsan Hakları Beyannamesi. (1949, Mayıs 27). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 7217). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/7217.pdf adresinden alınmıştır Jodoin, M. G., & Gierl, M. J. (2010). Evaluating type I error and power rates using an effect size measure with the logistic regression procedure for DIF detection. Applied Measurement in Education, 14(4), s. 329-349. Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Kalaycıoğlu, D. B., & Kelecioğlu, H. (2011). Öğrenci seçme sınavının madde yanlılığı açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 3-13. Kamış, Ö., & Demir, E. (2018). Görme yetersizliği olan lisans öğrencilerinin sınıf içi ölçme-değerlendirme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423-450. Karakaya, İ. (2012). Seviye belirleme sınavındaki fen ve teknoloji ile matematik alt testlerinin madde yanlılığı açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 215-219. Kline, R. (2011). The SAGE handbook of innovation in social research methods. M. Williams, & W. P. Vogt (Dü) içinde, Convergence of structural equation modeling and multilevel modeling (s. 562-589). London: SAGE Publications Ltd. Laitusis, C. C., Cook, L., & Aicher, C. (2004, April). Examining test items for students with disabilities by testing accommodation on assessments of English language arts. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education,San Diego, CA. Magis, D., Beland, S., & Raiche, G. (2016). difR, version 4.7:Collection of methods to detect dichotomous differential item functioning (DIF). https://cran.r-project.org/web/packages/difR/index.html adresinden alınmıştır MEB. (2016). 2016-2017 Öğretim yılı 1. dönem ortak sınavlarda dikkat edilecek hususlar. http://tut.meb.gov.tr/www/2016-2017-ogretim-yili-1-donem-ortak-sinavlarda-dikkat-edilecek-hususlar/icerik/585 adresinden alınmıştır MEB. (2016). 2016-2017 Öğretim yılı ortak sınavlar e-kılavuzu. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07062150_20162017retimylortaksnavlareklavuzu.pdf adresinden alınmıştır Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, Mayıs 27). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 7217). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/7217.pdf adresinden alınmıştır Narayanon, P., & Swaminathan, H. (1996). Identification of items that show nonuniform DIF. Applied Psychological measurement, 20(3), s. 257-274. Osterlind, S. J. (1983). Test item bias. Beverly Hills and London: Sage. Osterlind, S. J., & Everson, H. T. (2009). Differenatial item functioning. Thousand Oaks: CA: Sage. Özarkan, H. B., Kucam, E., & Demir, E. (2017). Merkezi ortak sınav matematik alt testinde değişen madde fonksiyonunun görme engeli durumuna göre incelenmesi. Curr Res Educ, s. 3(1),24-34. Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (1997, Haziran 6). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 23011 (Mükerrer). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/23011_1.pdf adresinden alınmıştır Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2006, Mayıs 31). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 26184). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/05/20060531-2.htm adresinden alınmıştır Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu. (1983, Ekim 15). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 18192). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18192.pdf adresinden alınmıştır Penfield, R., & Camilli, G. (2007). Test fairness and differantial item functioning.C.R. Rao (ed). Handbook of statistic:Psychometrics, 26, 125-167. Sarıkaya, B., & Börekçi, M. (2016). İşitme engelli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri:Erzurum ili örneği. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 177-194. Sevinç, Ş., Aslan, F., & Özkan, B. (2013). İşitme engelli öğrenciler için öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: TC.Milli Eğitim Bakanlığı. Spratt, C., & Lajbcygier, P. (2009). E-learning technologies and evidence based assessment approaches. Hershey: New York. Stone, E., Cook, L., Laitusis, C. C., & Frederick, C. (2010). Using differential item functioning to investigate the impact of testing accommodations on an English-language arts assessment for students who are blind or visually impaired. Applied Measurement in Education, 23(2), 132-152. Sünbül, S. Ö., & Sünbül, Ö. (2016). Değişen madde fonksiyonunun belirlenmesinde kullanılan yöntemlerde I. tip hata ve güç çalışması. Elementary Education Online, 15(3), 882-897. Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1990). Detecting differential item functioning using logistic regression procedures. Journal of Education Measurment, 27(4), 361-370. Şenel, S. (2015). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavı deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1). Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Osterlind, S. J. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Kitap ve Yayın Evi. Turgut, M. F. (1995). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Yargıcı. Turgut, M. F., & Baykal, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982, Kasım 7). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 2709). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/17844.pdf adresinden alınmıştır Aktan Çobanoğlu, D., Aksu, G., & Eser, M. T. (2018). Türkiye ve Amerika’da engelli öğrenciler için yapılan geniş ölçekli sınavların yasal sorumluluklar, uygulama yöntemleri ve geçerlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14(1), 69-83. Atılgan, H. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Balta, E. (2016). Maddelerin güçlüklerine göre farklı sıralamanın birey tepkilerine etkisinin değişen madde fonksiyonuyla incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi. Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem. Burcu, E. (2006). Özürlülük kimliği ve etiketlemenin kişisel ve sosyal söylemleri. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 23(2), 61-83. Buzick, H., & Stone, E. (2011). Recommendations for conducting differential item functioning (dif) analyses for students with disabilities based on previous dif studies. Princeton, New Jersey: ETS. Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Camilli , G., & Shepard, L. A. (1994). Methods for identifying biased test items. London: Sage. Clauser, B. E., & Mazor, K. M. (1988). Using statistical procedures to identify differentially functioning test items. Educational Measurement Issues and Practice, 17(1), 31-44. Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and moddern test theory. Orlando: Holt,Rinehart and Winston. Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row Publishers. De Ayala, R. J. (2009). Methodology in the social sciences. The theory and practice of item. New York: Guilford. Engelliler Hakkında Kanun. (2005, Temmuz 7). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 25868). Erdem, K. D. (2014). Değişen madde fonksiyonunu belirlemede Mantel-Haenszel ve Lojistik Regresyon tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 12-25. Gorsuch, R. (1983). Factor analysis. Hillsdale, NJ: LEA. . Gürgür, H., Akçamete, G., & Vuran, S. (2005). İşitme engelliler ilköğretim okulu I. kademede uygulanan eğitim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 69-91. Hidalgo, M. D., & Lopez-Pina, J. A. (2004). Differential item functioning detection and effect size: A comparison between Logistic Regression and Mantel-Haenszel procedures. Educational and Psychological Measurement, 64(6), 903-915. Holland , P. W., & Wainer, H. (1993). Differantial item functioning (ss. 35-66 ). Lawrence Erlbaum: Hillsdale,NJ. Holland, P. W., & Thayer, D. T. (1988). Differential item performance and the Mantel-Haenszel procedure. I. H. (Eds.) içinde, Test validity (s. 129-145). Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Holland, P. W., & Wainer, H. (2012). Differential item functioning. Educational Testing Service,New York: Routledge. İnsan Hakları Beyannamesi. (1949, Mayıs 27). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 7217). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/7217.pdf adresinden alınmıştır Jodoin, M. G., & Gierl, M. J. (2010). Evaluating type I error and power rates using an effect size measure with the logistic regression procedure for DIF detection. Applied Measurement in Education, 14(4), s. 329-349. Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Kalaycıoğlu, D. B., & Kelecioğlu, H. (2011). Öğrenci seçme sınavının madde yanlılığı açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 3-13. Kamış, Ö., & Demir, E. (2018). Görme yetersizliği olan lisans öğrencilerinin sınıf içi ölçme-değerlendirme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423-450. Karakaya, İ. (2012). Seviye belirleme sınavındaki fen ve teknoloji ile matematik alt testlerinin madde yanlılığı açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 215-219. Kline, R. (2011). The SAGE handbook of innovation in social research methods. M. Williams, & W. P. Vogt (Dü) içinde, Convergence of structural equation modeling and multilevel modeling (s. 562-589). London: SAGE Publications Ltd. Laitusis, C. C., Cook, L., & Aicher, C. (2004, April). Examining test items for students with disabilities by testing accommodation on assessments of English language arts. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education,San Diego, CA. Magis, D., Beland, S., & Raiche, G. (2016). difR, version 4.7:Collection of methods to detect dichotomous differential item functioning (DIF). https://cran.r-project.org/web/packages/difR/index.html adresinden alınmıştır MEB. (2016). 2016-2017 Öğretim yılı 1. dönem ortak sınavlarda dikkat edilecek hususlar. http://tut.meb.gov.tr/www/2016-2017-ogretim-yili-1-donem-ortak-sinavlarda-dikkat-edilecek-hususlar/icerik/585 adresinden alınmıştır MEB. (2016). 2016-2017 Öğretim yılı ortak sınavlar e-kılavuzu. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07062150_20162017retimylortaksnavlareklavuzu.pdf adresinden alınmıştır Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, Mayıs 27). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 7217). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/7217.pdf adresinden alınmıştır Narayanon, P., & Swaminathan, H. (1996). Identification of items that show nonuniform DIF. Applied Psychological measurement, 20(3), s. 257-274. Osterlind, S. J. (1983). Test item bias. Beverly Hills and London: Sage. Osterlind, S. J., & Everson, H. T. (2009). Differenatial item functioning. Thousand Oaks: CA: Sage. Özarkan, H. B., Kucam, E., & Demir, E. (2017). Merkezi ortak sınav matematik alt testinde değişen madde fonksiyonunun görme engeli durumuna göre incelenmesi. Curr Res Educ, s. 3(1),24-34. Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (1997, Haziran 6). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 23011 (Mükerrer). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/23011_1.pdf adresinden alınmıştır Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2006, Mayıs 31). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 26184). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/05/20060531-2.htm adresinden alınmıştır Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu. (1983, Ekim 15). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 18192). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18192.pdf adresinden alınmıştır Penfield, R., & Camilli, G. (2007). Test fairness and differantial item functioning.C.R. Rao (ed). Handbook of statistic:Psychometrics, 26, 125-167. Sarıkaya, B., & Börekçi, M. (2016). İşitme engelli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri:Erzurum ili örneği. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 177-194. Sevinç, Ş., Aslan, F., & Özkan, B. (2013). İşitme engelli öğrenciler için öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: TC.Milli Eğitim Bakanlığı. Spratt, C., & Lajbcygier, P. (2009). E-learning technologies and evidence based assessment approaches. Hershey: New York. Stone, E., Cook, L., Laitusis, C. C., & Frederick, C. (2010). Using differential item functioning to investigate the impact of testing accommodations on an English-language arts assessment for students who are blind or visually impaired. Applied Measurement in Education, 23(2), 132-152. Sünbül, S. Ö., & Sünbül, Ö. (2016). Değişen madde fonksiyonunun belirlenmesinde kullanılan yöntemlerde I. tip hata ve güç çalışması. Elementary Education Online, 15(3), 882-897. Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1990). Detecting differential item functioning using logistic regression procedures. Journal of Education Measurment, 27(4), 361-370. Şenel, S. (2015). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavı deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1). Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Osterlind, S. J. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Kitap ve Yayın Evi. Turgut, M. F. (1995). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Yargıcı. Turgut, M. F., & Baykal, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982, Kasım 7). T.C. Resmi Gazete (Sayı: 2709). http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/17844.pdf adresinden alınmıştır World Health Organization (WHO). (2011). World report on disability. Geneva: World Health Organization (WHO). Yıldırım, H. (2015). 2012 yılı seviye belirleme sınavı matematik alt testinin madde yanlılığı açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara:Gazi Üniversitesi. Zieky, M. (1993). Practical questions in the use of DIF statistics in test development. In P. W. Holland & H. Wainer (Eds.). Differential item functioning (pp. 337-347). Zumbo, B. D. (1999). A Handbook on the theory and methods of differential item functioning (DIF):Logistic Regression modeling as a unitary framework for binary and likert-type(ordinal) item scores. Ottawa, ON: Directorate of Human Resources Research and Evaluation, Department of National Defense. Zumbo, B. D., & Thomas, D. R. (1996). A measure of DIF effect size using logistic regression procedures. Paper presented at the National Board of Medical Examiners,Philadelphia.tr_TR
dc.identifier.urihttp://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8917
dc.description.abstractIn Turkey, there are exams known as Central Joint Exams for the eighth grade students in primary education. These exams are held twice a year for the eighth grade for six main courses. In this study, the selection test is conducted in mathematics and science. It was aimed to investigate whether the materials of have substance bias according to the disability status of the students with disabilities. For this purpose, Mantel-Haenszel (MH), Logistic Regression (LR) methods were used to determine whether the items of the selection exam contain differantial item functioning (DIF). The study group consistes of 1753 candidates for mathematics subtest and science subtest. The analyzes were conducted on 19 items for mathematics subtest and 20 items for science subtest. In the mathematics test, it was found that total of 2 items showed more than one comparison and 5 different items showed DIF in only one of the sub problems. In the science test, it was determined that 9 items had more than one comparison and 5 different items had DIF in only one of the sub-problems. It was decided whether or not the DIF-containing substances were biased by expert opinions. There was evidence of ıtem bias in 4 items in mathematics subtest and 8 items in science subtest.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini vii Şekiller Dizini ix Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 4 Araştırma Problemi 7 Sayıltılar 7 Sınırlılıklar 8 Tanımlar 8 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9 İlgili Araştırmalar 12 Bölüm 3 Yöntem 17 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 17 Veri Toplama Süreci 18 Veri Toplama Araçları 18 Verilerin Analizi 18 Kayıp veri ve uç değer incelemesi 19 Faktör Analizi 19 Betimsel İstatistikler 22 Madde İstatistikler 24 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 28 Alt Problem 1a’ya İlişkin Bulgular ve Yorumlar 28 Alt Problem 1b’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 30 Alt Problem 1c’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 31 Alt Problem 2a’ya İlişkin Bulgular ve Yorumlar 33 Alt Problem 2b’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 34 Alt Problem 2c’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 36 Alt Problem 3’e İlişkin Bulgular ve Yorumlar 37 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 66 Sonuçlar 66 Tartışma 70 Öneriler 72 Kaynaklar 74 EK-A:UZMAN GÖRÜŞ FORMU 79 EK-B: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 103 EK-C: Etik Beyanı 104 EK-Ç: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 105 EK-D: Thesis Originality Report 106 EK-E: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 107tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMadde yanlılığıtr_TR
dc.subjectSeçme sınavıtr_TR
dc.subjectEngel durumlarıtr_TR
dc.subjectMantel-haenszel yöntemitr_TR
dc.subjectLojistik regresyontr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleSeçme Sınavlarının Engel Durumlarına Göre Madde Yanlılığının İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeAn Investigation Of Item Bias For Selection Exams According To Disability Situationstr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetTürkiye’de ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerine yönelik olarak Merkezi Ortak Sınavlar olarak bilinen sınav yapılmaktadır. Bu sınavlar, altı temel ders için sekizinci sınıflara yılda iki defa yapılır. Bu çalışmada seçme sınavının matematik ve fen bilimleri alt testlerinin maddelerinin engelli öğrencilerin engel durumlarına göre madde yanlılığının olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, seçme sınavı maddelerinin değişen madde fonksiyonu (DMF) içerip içermediği Mantel-Haenszel (MH), Lojistik Regresyon (LR) yöntemleri kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma grubu matematik alt testi ve fen bilimleri alt testi için 1753 adaydan oluşmaktadır. Analizler matematik alt testi için 19 madde, fen bilimleri alt testi için 20 madde üzerinden yürütülmüştür. Matematik testinde alt problemlerde toplam 2 maddenin birden fazla karşılaştırmada, 5 farklı maddenin ise alt problemlerin yalnız birinde DMF gösterdiği belirlenmiştir. Fen bilimleri testinde alt problemlerde toplam 9 maddenin birden fazla karşılaştırmada, 5 farklı maddenin ise alt problemlerin yalnız birinde DMF gösterdiği belirlenmiştir. DMF içeren maddelerin yanlı olup olmadıklarına uzman görüşleri alınarak karar verilmiştir. Matematik alt testinde 4 maddede, fen bilimleri alt testinde 8 maddede yanlılık olduğuna dair kanıtlar bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record