dc.contributor.advisor | Uysal Gürdal, Hacer Hande | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Nihan | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T06:10:47Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-07-12 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8900 | |
dc.description.abstract | This qualitative study analyzed 47 L2 English argumentative essays written by Turkish students enrolled in the Department of English Language Teaching at Gazi University, Ankara, Turkey; in terms of the Toulmin's model of argument structure, the position of main and sub claims, the evidence types used, coherence, possible reasons that break coherence and fallacies. The results showed that participants use data and claim as the most dominant Toulmin model elements, and they use much fewer counterargument claims, counterargument data, rebuttal claims and rebuttal data. The results also showed that most participants in the study had a deductive pattern in their essays, with the main claim and sub claims in the initial position. Moreover, the evidence type that is mostly used was revealed to be logical evidence. Incoherence was found to be low and mostly at micro (paragraph) level. The major reasons behind this incoherence were found to be mentioning something totally irrelevant and wrong word choice. Finally, the fallacy that is done most was found to be amphibology. The results indicate the need for a thorough instruction on Toulmin model, evidence types and incoherence reasons for ELT students. | tr_TR |
dc.description.sponsorship | TÜBİTAK Doktora Bursu | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Toulmin model | tr_eng |
dc.subject | Toulmin's model of argument structure | tr_eng |
dc.subject | Coherence | tr_eng |
dc.subject | Incoherence | tr_eng |
dc.subject | Evidence types | tr_eng |
dc.subject | Argumentative writing | tr_eng |
dc.subject | Argumentative essays | tr_eng |
dc.subject | Fallacies | tr_eng |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Dil ve edebiyat | tr_TR |
dc.title | Textual Analysis Of Argumentative Essays According To
Toulmin Model, Position Of Claims, Evidence Types And
Coherence | tr_eng |
dc.title.alternative | Tartışmacı Kompozisyonların, Toulmin Modeli'ne, Savların
Yerlerine, Kanıt Türlerine ve Tutarlılığa Göre Metin Düzeyinde İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu nitel çalışma, Gazi Üniversitesi'nde İngilizce Öğretmenliği Bölümü'nde kayıtlı 47 öğrencinin İngilizce yazdığı tartışmacı kompozisyonları, Toulmin'in argüman yapısı modeline göre, ana ve yardımcı savların yerine göre, kullanılan kanıt türlerine göre ve tutarsızlığa, muhtemel tutarsızlık nedenlerine ve muhakeme yanlışlarına göre metin düzeyinde incelemiştir. Sonuçlar, katılımcıların en fazla kullandığı Toulmin modeli elementinin kanıt ve sav olduğunu ve karşı argüman savlarını, karşı argüman kanıtlarını, çürütücü savlarını ve çürütücü kanıtlarını çok daha az kullandıklarını göstermiştir. Sonuçlar ayrıca, katılımcılarının çoğunun kompozisyonlarında tümdengelimci bir desen olduğunu ve ana savların ilk paragrafta bulunduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, en çok kullanılan kanıt türünün, mantıksal kanıt olduğu ortaya çıkmıştır. Tutarsızlık seviyesi düşük ve çoğunlukla mikro (paragraf) düzeyinde çıkmıştır. Bu tutarsızlığın temel nedenleri, tamamen alakasız bir şeyden bahsetme ve yanlış kelime kullanımı olarak bulunmuştur. Son olarak, en çok yapılan muhakeme yanlışı, belirsizlik olarak bulunmuştur. Sonuçlar, İngilizce öğretmenliği öğrencileri için, Toulmin modeli'nde, kanıt türlerinde ve tutarsızlık nedenlerinde sıkı bir eğitime ihtiyaç olduğunu göstermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-09-16 | |