Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErkan, Nefise Semra
dc.contributor.authorKent Kükürtcü, Sevi
dc.date.accessioned2019-07-26T08:42:40Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-06-12
dc.identifier.citationKent Kükürtcü, S. (2019). Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Çocukların Demokratik Davranışlarına Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8107
dc.description.abstractThis research is conducted to analyze the effect of children's rights and democracy education on children's democratic behavior levels. A semi-experimental pre-test / post-test model with control group was used to assess the effect children's rights and democracy education. The study group of the research consisted of 53 children, in which 28 are in the experimental group (14 girls, 14 boys) whereas the other 25 are in the control group (11 girls and14 boys), were educated in the two preschools located in Kayseri. Democratic behavior Scale, which is developed by the researcher is used to determine democratic behavior levels of children. Data collections tools were implemented before and after the experimental process and implemented again to experimental group 4 weeks after the end of education program. Data were analyzed with SPSS 21 software package. Frequency (f) and percentage (%) are used in description of demographic information. The normality tests of the data were analyzed by the Shapiro-Wilk Test. The differences between the two groups that did not come from the normal distribution were analyzed by Mann Whitney U and the differences between the dependent variables that were not from the normal distribution were examined by Wilcoxon Test. At the end of the research, it is found that Child Rights and Democracy Education applied to experimental group children made a statistically significant difference on democratic behavior levels of children (O 1.1.: 118, O 1.2.: 182 , p <0.001). In addition, one month after the end of the program, the follow-up test results showed that the training program remained permanent (O 1.2.: 182, O 1.3.:187, p> 0.001)tr_TR
dc.description.tableofcontentsİçindekiler Öz ii Abstract iii TEŞEKKÜR v Tablolar Dizini x Şekiller Dizini xi Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 2 Araştırmanın Amacı ve Önemi 3 Araştırma Problemi 6 Sayıltılar 7 Sınırlılıklar 7 Tanımlar 7 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9 Demokrasi, İnsan Hakları ve Çocuk Hakları Sözleşmesi 9 BM Çocuk Hakları Sözleşmesinin Yapısı, Temel İlkeleri ve Sınıflandırılması 11 İnsan Hakları- Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi 16 Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Gelişimi 20 Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Önemi ve Amacı 23 Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi 25 Erken Çocukluk Döneminde Ç.H.D.E’nin Bileşenleri 27 Erken Çocukluk Döneminde Ç.H.D.E’nin Kapsamı ve Boyutları 44 İlgili Araştırmalar 48 Bölüm 3 Yöntem 69 Araştırmanın Çalışma Grubu 70 Veri Toplama Süreci 72 Veri Toplama Araçları 73 Verilerin Analizi 100 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 101 Ç.H.D.E Deney ve Kontrol Gruplarının Denklik Düzeylerine İlişkin Bulgular 101 Ç.H.D.E Deney ve Kontrol Grupları Ön Test Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 102 Ç.H.D.E Deney ve Kontrol Grubu Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 104 Ç.H.D.E Deney Grubu Kalıcılık Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 105 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 106 Sonuçlar 106 Tartışma 107 Öneriler 116 Kaynaklar 119 EK-A: Çocuk Veli Gönüllü Katılım Formu 146 EK-B: Çocuk Ebeveyn Demografik Bilgi Formu 148 EK-C: Demokratik Davranış Ölçeği Örnek Maddeler 149 EK-D: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Kazanım ve Göstergeleri 150 EK-E: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Temalar ve Kazanımlar 152 EK-F: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Etkinlik Takvimi 154 EK-G: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Temalarına Etkinliklerde Yer Verilme Durumu 155 EK-H: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Materyal Listesi 157 EK-I: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Örnek Etkinlik Planları 159 EK-J: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 170 EK-K: Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü Uygulama İzni 171 EK-L: ETİK BEYANI 172 EK-M: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 173 EK-N: Dissertation Originality Report 175 EK-O: Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı 176tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectErken çocukluk eğitimitr_TR
dc.subjectOkul öncesi
dc.subjectİnsan hakları eğitimi
dc.subjectÇocuk hakları eğitimi
dc.subjectDemokrasi eğitimi
dc.subjectDemokratik davranışlar
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimlertr_TR
dc.titleÇocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Çocukların Demokratik Davranışlarına Etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe Effect Of Children's Rights And Democracy Education On Children's Democratic Behaviortr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma, çocuk hakları ve demokrasi eğitiminin çocukların demokratik davranışlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön-test /son-test ve kontrol gruplu yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri ilinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı iki okulun anasınıfına devam eden 60- 72 aylık 28’i deney (14 kız, 14 erkek), 25’i kontrol (11 kız, 14 erkek) olmak üzere toplam 53 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, kontrol grubundaki çocuklar okul öncesi eğitim programına devam ederken, deney grubunda yer alan çocuklara okul öncesi eğitim programına ek olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitim’i uygulanmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Demokratik Davranış Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama aracı, deneysel işlem öncesinde ve sonrasında, ayrıca deney grubuna eğitim programının bitiminden 4 hafta sonra yeniden, uygulanmıştır. Veriler SPSS 21 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada, demografik bilgilerin betimlenmesinde; frekans (f) ve yüzde (%) kullanılmıştır. Verilere ilişkin normallik testleri Shapiro-Wilk Testi aracılığı ile analiz edilmiştir. Normal dağılımdan gelmeyen ikili gruplar arasındaki farklılıklar Mann Whitney U, normal dağılımdan gelmeyen bağımlı değişkenler arasındaki farklılık ise Wilcoxon Testi ile incelenmiştir. Araştırma sonunda, deney grubu çocuklarına uygulanan Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi’nin, çocukların demokratik davranış düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark yarattığı görülmüştür (O1.1. :118, O1.2. :182, p<0.001). Ayrıca program bitiminden bir ay sonra yapılan kalıcılık testi sonuçlarında da eğitim programının kalıcılığını koruduğu tespit edilmiştir (O1.2. :182, O1.3. :187, p>0.001)tr_TR
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-7738-4274tr_TR
dc.subject.ericERIC Thesaurus::Educational Process: Classroom Perspectivestr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster