Show simple item record

dc.contributor.advisorÇakmakcı, Gültekin
dc.contributor.authorŞardağ, Metin
dc.date.accessioned2019-07-26T08:25:20Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-03
dc.identifier.citationŞardağ, M. (2019). Argümantasyon tabanlı bilim eğitiminde biçimlendirici değerlendirme: Bir konuşma çözümlemesi araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8040
dc.description.abstractIn this study, the participant teachers' pedagogical aims and interactive resources, and the questions that teachers use as an interactional resource in the informal formative assessment process and purposes of using these questions were investigated with conversation analysis method at seventh-grade secondary school science classes in which argumentation-based science education approach was used. As a result of the study, it was determined that the teachers adopted a) introducing the activity, b) getting student attention, c) expressing what is expected from the students in the process, and d) checking the understanding of the explanations as pedagogical aim in the initialization phase of the course. In the process of argumentation, it was also found that teachers adopted various pedagogical aims in 10 different patterns. These are the patterns that encourage processes of claim, justification, explanation, clarification and situation of asking for an additional response, identifying and discussing the opposing views, the transition to the sub-topic, referring to the past, and highlighting the primary purpose of the activity and argumentation. In addition to these, both explicit and implicit positive and negative assessment patterns, and the pedagogical objectives exhibited in these designs were determined in the informal formative assessment process. In the interactional resources, it was determined that the teachers used extended turns, transition markers, verbal getting attention tools and comprehension check questions in the initialization phase of the course. As the process of argumentation and informal formative assessment progressed in a convergent manner, 12 different interactional resources were identified without any distinction in terms of interactional resources. By eliciting to the use of epistemic and echoic questions that are prominent among these interactional resources it was determined; what kind of epistemic and echoic questions were used, in which structures these questions were addressed and for which purposes the questions were used. It was shown that these questions served different purposes even though they were in the same structure in terms of informal formative assessment process.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür v Tablolar Dizini ix Şekiller Dizini x Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi Bölüm 1 Giriş 12 Problem Durumu 14 Araştırmanın Amacı ve Önemi 16 Araştırma Problemi 18 Sayıltılar 18 Sınırlılıklar 18 Tanımlar 19 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 20 Argüman ve Argümantasyon 20 Fen Eğitimi ve Argümantasyon 22 Fen Eğitiminde Kullanılan Argümantasyon Modelleri 24 Biçimlendirici Değerlendirme 34 Sınıf İçi Etkileşimde İnformal Biçimlendirici Değerlendirme ve Argümantasyon 38 Sınıf İçi Etkileşimde Sorular 40 İlgili Çalışmalar 42 Bölüm 3 Yöntem 57 Araştırmanın Yöntemi 57 Kurumsal Bir Ortam Olarak Sınıfta Konuşma Çözümlemesi 59 Araştırmanın Bağlamı 63 Araştırmanın Çalışma Grubu 67 Veri Toplama Süreci 68 Veri Transkripti 70 Verilerin Analizi 72 Etik Durumlar 74 Güvenirlik ve Geçerlik 74 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 77 Argümantasyon Tabanlı Bilim Eğitiminde Öğretmenlerin Pedagojik Amaçları 77 Argümantasyon Tabanlı Bilim Eğitiminde Öğretmenlerin Kullandığı Etkileşimsel Kaynaklar 133 İnformal Biçimlendirici Değerlendirme Sürecinde Etkileşimsel Kaynak Olarak Bilgi İstem Durumlarındaki Sorular 164 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 197 Sonuç ve Tartışma 197 Öneriler 217 Kaynaklar 219 EK-A Sözlük 247 EK-B Jefferson Transkripsiyon Sistemi 249 EK-C: Etkinlikler 250 EK-Ç: IDEAS Materyal Kullanımı İzni ve Etkinlik İzinleri 275 EK-D: Öğretmen Gönüllü Katılım Formu 281 EK-E: Veli Onay Formu 282 EK-F: Öğrenci Gönüllü Katılım Formu 283 EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 284 EK-Ğ: Van İl Milli Eğitim İzni 285 EK-H: Etik Beyanı 288 EK-I: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 289 EK-İ: Dissertation Originality Report 290 EK-J: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 291tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectArgümantasyon sürecitr_TR
dc.subjectBiçimlendirici değerlendirme süreci
dc.subjectİnformal biçimlendirici değerlendirme
dc.subjectSınıf konuşmalarının değerlendirmesi
dc.subjectKonuşma çözümlemesi
dc.titleArgümantasyon Tabanlı Bilim Eğitiminde Biçimlendirici Değerlendirme: Bir Konuşma Çözümlemesi Araştırmasıtr_TR
dc.title.alternativeFormative Assessment In Argumentation Based Science Education: A Conversation Analytic Researchtr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada, argümantasyon tabanlı bilim eğitimi yaklaşımının kullanıldığı ortaokul yedinci sınıf fen derslerinde, katılımcı öğretmenlerin kullandıkları pedagojik amaçlarının, etkileşimsel kaynakların ve informal biçimlendirici değerlendirme sürecinde etkileşimsel kaynak niteliğinde olan soruların ve bu soruların amaçlarının neler olduğunu konuşma çözümlemesi yöntemiyle araştırılmıştır. Araştırma neticesinde öğretmenlerin dersin başlatma aşamasında a) etkinliği tanıtma, b) öğrenci dikkatlerini toplama, c) süreçte öğrencilerden beklenileni ifade etme ve d) yapılan açıklamaların anlaşılıp anlaşılmadığını kontrol etmeyi pedagojik amaç olarak benimsedikleri tespit edilmiştir. Argümantasyon sürecinde ise öğretmenlerin 10 farklı desende çeşitli pedagojik amaçlar benimsedikleri bulunmuştur. Bu desenler iddia, gerekçe, açıklama, netleştirme ve ek yanıt isteminde bulunulan durumlar, karşıt görüşleri tespit etme ve tartıştırma, alt konuya geçiş yapma, geçmişe referans verme, etkinliğin temel amacını vurgulama ve argümantasyon sürecine teşvik desenleridir. Bunların yanı sıra informal biçimlendirici değerlendirme sürecinde ise hem belirgin hem de belirgin olmayan pozitif ve negatif değerlendirme desenleri ve bu desenlerde sergilenen pedagojik amaçlar tespit edilmiştir. Etkileşimsel kaynaklarda ise öğretmenlerin dersin başlangıç aşamasında genişletilmiş sözceler, geçiş belirteçleri, sözel dikkat toplama araçları ve anlamanın kontrolü sorularını kullandıkları belirlenmiştir. Argümantasyon ve informal biçimlendirici değerlendirme süreci birbirine binişik bir şekilde ilerlediğinden dolayı etkileşimsel kaynaklar açısından bir ayrıma gidilmeden 12 farklı etkileşimsel kaynak tespit edilmiştir. Bu etkileşimsel kaynaklar içerisinde ön plana çıkan epistemik ve yankı soruları kullanımı detaylandırılarak ne tür epistemik ve yankı sorusu kullanıldığı, bu soruların hangi kalıplarda ele alındığı ve hangi amaç doğrultusunda kullanıldığı belirlenmiştir. İnformal biçimlendirici değerlendirme süreci açısından bu soruların aynı yapıda olmasına rağmen farklı amaçlara hizmet ettikleri ortaya konulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.contributor.authorID17673tr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2020-01-28T08:25:20Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record