dc.contributor.advisor | KUBLAY, Gülümser | |
dc.contributor.author | ASLAN, Funda | |
dc.date.accessioned | 2019-01-22T11:19:46Z | |
dc.date.issued | 2019-08-23 | |
dc.date.submitted | 2018-11-23 | |
dc.identifier.citation | Numbered | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5720 | |
dc.description.abstract | This study was aimed to determine the effect of solution oriented health locus of control and self-efficacy empowering interviews on adolescents’ health promotion lifestyle behaviours. During research pretest/posttest, semi experimental pattern with control group was applied. The intervention group of the study was consisting of 28 students from 1. school, 30 students from 2. school. As data collection tool personal information form and health promotion behaviour scale were applied. Between the dates of 6th of February – 12th of May, 2017 for 9 weeks, each in every week 9 sessions of interviews with solution oriented approach were conducted. After the interviews scales has been applied to both groups. During the evaluation of data, Statistical Package for Social Science (SPSS) 22.0 software was used. For definitive statistics average and standart deviation, demographic attributes, pretest posttest and for comparisons Independent Sampling t Test, for two categorical independent variable relationships Chi-Square and ANCOVA analysis were applied. In the study after the solution oriented health control focus and self efficacy empowering interviews, it was determined that according to the general grades that obtained from health promotion behaviour scale and average pretest grades obtained from whole lower group scales; they are increasing with statistically meaninful pattern. At the end of the study, it is recommended that the use of solution-oriented approach by nurses in the practices to be planned within the scope of health promotion in schools; to conduct randomized control group research for different sample groups and different subjects.. | en |
dc.description.tableofcontents | ONAY SAYFASI iii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv
ETİK BEYAN v
TEŞEKKÜR vi
ÖZET vii
ABSTRACT viii
İÇİNDEKİLER ix
ŞEKİLLER xii
TABLOLAR xiii
1. GİRİŞ 1
1.1. Problem Tanımı ve Önemi 1
1.2. Araştırmanın Amacı 6
1.3. Araştırmanın Hipotezi 6
2. GENEL BİLGİLER 7
2.1. Adolesan Sağlığı 7
2.1.1. Adolesan Sağlığı Kavramsal Çerçeve 7
2.1.2. Adolesan Sağlığının Geliştirilmesi 9
2.2. Sağlık Kontrol Odağı 10
2.2.1. Sağlık Kontrol Odağı ve Sağlığın Geliştirilmesi 11
2.3. Öz Yeterlilik 11
2.3.1. Öz Yeterlilik ve Sağlığın Geliştirilmesi 12
2.4. Sağlığın Geliştirilmesi, Sağlık Kontrol Odağı ve Öz Yeterlilik 13
2.5. Çözüm Odaklı Yaklaşım 14
2.5.1. Çözüm Odaklı Yaklaşım Nedir? 14
2.5.2. Çözüm Odaklı Yaklaşımla İlgili Temel Kavramlar 14
2.5.3. Çözüm Odaklı Yaklaşım ve Sağlığın Geliştirilmesi 15
2.5.4. Çözüm Odaklı Yaklaşım ve Hemşirelik 18
2.5.5 Okul Sağlığı Hizmetleri 20
3. BİREYLER VE YÖNTEM 22
3.1. Araştırmanın şekli 22
3.2. Araştırmanın yapıldığı yer ve özellikleri 22
3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklem 23
3.4. Verilerin Toplanması 28
3.4.1.Veri Toplama Araçları 28
3.5. Araştırmanın Uygulanması 30
3.5.1. Ön Uygulama Süreci 30
3.5.2. Araştırmanın Uygulanması 30
3.5.3. Uygulanan Girişim 34
3.6. Araştırmanın Etik Boyutu 42
3.7. Verilerin Değerlendirilmesi 42
4. BULGULAR 43
5. TARTIŞMA 48
5.1. Öz Yeterlilik ve İçsel Sağlık Kontrol Odağını Geliştirmeye Yönelik Çözüm Odaklı Yaklaşımın Sağlığı Geliştirme Davranışlarına Etkisi 48
6. SONUÇ ve ÖNERİLER 53
6.1. Sonuçlar 53
6.2. Öneriler 54
7. KAYNAKÇA 55
8. EKLER
Ek 1. Kişisel Bilgiler Formu
Ek 2. Sağlığı Geliştiren Davranışlar Ölçeği
Ek 3. Öz Yeterlilik Ölçeği
Ek 4. Çok Boyutlu Sağlık Kontrol Odağı Ölçeği
Ek 5. Etik Kurul İzni
Ek 6. Ölçek İzni
Ek 7. Adolesanların En Çok Değiştirmek İstedikleri Özellikleri - Araştırma Sırasında Araştırmacının Gözlemleri
Ek 8. Ekstra Analiz Tabloları ve Açıklamalar
Ek 9. Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü İzin Yazısı
Ek 10. Çözüm Odaklı Yaklaşım Kursu Katılım Belgesi
Ek 11. Araştırma Amaçlı Çalışma için Çocuk Rıza – Aile Bilgilendirme Formu
Ek 12. Derecelendirme Sorusu Skala
Ek 13. Mucize Soru Tekniği
Ek 14. Amaç Belirleme Formu
Ek 15. Orjinallik Ekran Çıktısı
Ek 16. Dijital Makbuz
9. ÖZGEÇMİŞ | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çözüm odaklı yaklaşım | tr_TR |
dc.subject | sağlığı geliştirme | |
dc.subject | sağlık kontrol odağı | |
dc.subject | öz yeterlilik | |
dc.subject | hemşirelik | |
dc.subject | okul | |
dc.title | Adölesanlarda Sağlık Kontrol Odağı ve Öz Yeterliliği Güçlendirmeye Yönelik Yapılan Çözüm Odaklı Görüşmelerin Sağlığı Geliştiren Yaşam Biçimi Davranışlarına Etkisinin Belirlenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | en |
dc.description.ozet | Bu çalışma, sağlık kontrol odağı ve öz yeterliliği güçlendirmeye yönelik yapılan çözüm odaklı görüşmelerin, sağlığı geliştiren yaşam biçimi davranışlarına etkisinin değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel düzen kullanılmıştır. Çalışmanın müdahale grubunu 1. Okulda öğrenim gören 28 öğrenci, kontrol grubunu ise 2. okulda öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve sağlığı geliştiren davranışlar ölçeği kullanılmıştır. Müdahale grubundaki katılımcılarla 6 Şubat-12 Mayıs 2017 tarihleri arasında hafta bir gün toplamda 9 oturum olacak şekilde çözüm odaklı yaklaşım kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Uygulama sonrası her iki grubada sağlığı geliştiren davranışlar ölçeği tekrar uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Statistical Package for Social Science (SPSS) 22.0 programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler için ortalama ± standart sapma, demografik özellikler ile ön test–son test ve karşılaştırmalarında Bağımsız Örneklem t Testi, Bağımsız iki kategorik değişken arasında ilişki olup olmadığını belirlemek için Ki-Kare Testi ve ANCOVA analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada sağlık kontrol odağı ve öz yeterliliği güçlendirmeye yönelik yapılan çözüm odaklı görüşmeler sonrasında, müdahale grubunu oluşturan adolesanların sağlığı geliştiren yaşam biçimi davranışları ölçeğinden aldıkları genel ve tüm alt boyutlara ilişkin puanların ön test puanlarına kıyasla istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde arttığı belirlenmiştir. Çözüm odaklı yaklaşım ile yapılacak olan görüşmelerin okullarda sağlığı geliştirme kapsamında planlanacak uygulamalarda hemşireler tarafından kullanılması; farklı örneklem grupları ve farklı konular için, randomize kontrol gruplu araştırmaların yapılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Halk Sağlığı Hemşireliği | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 51585 | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-07-27T11:19:46Z | |