Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDUYGULU, Sergül
dc.contributor.advisorELÇİN, Melih
dc.contributor.authorARSLAN, Sevda
dc.date.accessioned2018-12-19T07:51:12Z
dc.date.issued2018-12-17
dc.date.submitted2018-12-10
dc.identifier.citationArslan, S., Hemşirelik öğrencilerinin yönetimsel problem çözme ve karar verme becerilerinin geliştirilmesinde senaryo temelli simülasyon yönteminin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Esasları ve Yönetimi Bütünleşik Doktora Programı Tezi, Ankara, 2018.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5451
dc.description.abstractThis research was carried out as a quasi-experimental and qualitative study in order to determine the effect of scenario-based simulation method on the level of managerial problem solving and decision making skills of senior year nursing students. The sample of the study consisted of 91 students enrolled in HEM 422 Nursing Services Administration at Hacettepe University Nursing Faculty in 2016- 2017 Academic Year Spring Semester. In the research, students in intervention group 1 did case study, intervention group 2 students did scenario based simulation and control group students did their training classical teaching method. “Introductory Information Form”, “Problem Solving Inventory”, “Clinical Decision Making in Nursing Scale” and “Pre-Post Information Test” were used as data collection tools. Shapiro Wilk, One Way Anova and paired sample t test were used for the statistical analysis of data. According to the study results, post information test mean scores of the students in the intervention group 2 were significantly higher than the pre-test mean scores (p <0.05). When three teaching methods were compared, it was determined that there was no difference between the methods in gaining the managerial problem solving and decision making skills. In the focus group interviews, students expressed that they were very pleased with the scenario-based simulation method, that the theory was transformed into practice, that it strengthened learning, and they expressed an opinion about the integration of scenario-based simulation into management courses. Based on the results of the research, using case study and scenario based simulation in nursing management courses are suggested.en
dc.description.sponsorshipTÜBİTAK 1002 Hızlı Destek Programı NO: 117S401tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER VE KISALTMALAR xii ŞEKİLLER xiii TABLOLAR xiv 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 8 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 9 2. GENEL BİLGİLER 10 2.1. Problem Çözme ve Karar Verme Kavramları 10 2.2. Hemşirelik Hizmetleri Yönetiminde Problem Çözme ve Karar Verme 13 2.3. Hemşirelik Eğitimi 14 2.3.1. Bilişsel Alan 15 2.3.2. Tutumsal (Duyuşsal) Alan 16 2.4. Bilişsel ve Tutumsal Alan Geliştirilmesinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri 16 2.4.1. Vaka Çalışması 17 2.4.2 Simülasyon 18 2.5. Simülasyon Sınıflandırmaları 20 2.5.1. Standart Hasta 22 3. GEREÇ ve YÖNTEM 23 3.1. Araştırmanın Şekli 23 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 23 3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 24 3.4. Verilerin Toplanması 26 x 3.4.1. Tanıtıcı Özellikler Formu 26 3.4.2. Ön Test Bilgi Formu 26 3.4.3. Son Test (Ekran Temelli Simülasyon) 27 3.4.4. Problem Çözme Envanteri 28 3.4.5. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği 28 3.4.6. Yarı Yapılandırılmış Odak Grup Görüşme Formu 29 3.4.7. Araştırmanın Uygulanması 30 3.4.8. Araştırmanın Etik Boyutu 38 3.4.9. Araştırmanın Sınırlılıkları ve Güçlükleri 39 3.5. Verilerin Değerlendirilmesi 39 4. BULGULAR 41 4.1. Katılımcıların (tanıtıcı) Özellikleri 42 4.2. Katılımcıların Ön Test-Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 43 4.3. Katılımcıların Problem Çözme Envanterinden Aldıkları Puanlara İlişkin Bulgular 45 4.4. Katılımcıların Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeğinden Aldıkları Puanlara İlişkin Bulgular 52 4.5. Öğrencilerin Kullanılan Öğretim Yöntemleri ile İlgili Görüşleri 57 4.5.1. Simülasyon Grubu Öğrencilerinin Öğretim Yöntemi ile İlgili Görüşlerine İlişkin Bulgular 60 4.5.2. Vaka Çalışması Grubu Öğrencilerinin Öğretim Yöntemi ile İlgili Görüşlerine İlişkin Bulgular 68 4.5.3. Kontrol Grubu Öğrencilerinin Öğretim Yöntemi ile İlgili Görüşlerine İlişkin Bulgular 74 5. TARTIŞMA 77 5.1. Katılımcıların Ön Test-Son Testten Aldıkları Puanlara İlişkin Bulguların Tartışması 77 5.2. Katılımcıların Problem Çözme Envanterinden Aldıkları Puanlara İlişkin Bulguların Tartışması 79 5.3. Katılımcıların Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeğinden Aldıkları Puanlara İlişkin Bulguların Tartışması 85 xi 5.4. Katılımcıların Kullanılan Öğretim Yöntemleri İle İlgili Görüşlerinin Tartışması 89 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 96 6.1. Sonuçlar 96 6.2. Öneriler 98 7. KAYNAKLAR 100 8. EKLER EK-1. Öğrenci Tanıtıcı Özellikler Formu EK-2. Ön Test Bilgi Formu EK-3. Son Test (Ekran Temelli Simülasyon) EK-4. Problem Çözme Envanteri EK-5. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği EK-6. Eğitim Programı Uygulama Planı EK-7. Vaka Çalışması Grubuna Uygulanan Vaka Formu EK-8. Senaryo Temelli Simülasyon Grubu Senaryo Formu EK-9. Çözümleme Oturumu Rehberi EK-10. Öğrenci Rehberi EK-11. Standart Katılımcı Rehberi EK-12. Aydınlatılmış Onam Formu (Öğrenci ve Standart Katılımcı) EK-13. Katılım Belgesi EK-14. Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyon İzin Yazısı EK-15. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi İzin Yazısı EK-16. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi İzin Yazısı EK-17. Problem Çözme Envanteri İzin Yazısı EK-18. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği İzin Yazısı EK-19. Dijital Makbuz EK-20. Orjinallik Ekran Çıktısı 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectkarar verme
dc.subjectproblem çözme becerisi
dc.subjectsimülasyon
dc.subjectyönetim
dc.titleHemşirelik Öğrencilerinin Yönetimsel Problem Çözme ve Karar Verme Becerilerinin Geliştirilmesinde Senaryo Temelli Simülasyon Yönteminin Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.description.ozetBu araştırma, senaryo temelli simülasyon yöntemi kullanımının hemşirelik lisans son sınıf öğrencilerinin yönetimsel problem çözme ve karar verme becerilerini kazanma düzeylerine etkisini saptamak amacıyla yarı-deneysel ve niteliksel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016–2017 Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören HEM 422 Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi dersine kayıtlı 91 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada yönetimsel problem çözme ve karar verme becerisi eğitimlerini müdahale grubu 1’deki öğrenciler vaka çalışması, müdahale grubu 2’deki öğrenciler senaryo temelli simülasyon, kontrol grubu öğrencileri mevcut öğretim yöntemi ile almışlardır. Veriler, “Tanıtıcı Özellikler Formu”, “Problem Çözme Envanteri”, “Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği” ve “Ön-Son Bilgi Testi” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Shapiro Wilk testi, bağımlı örneklem t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, müdahale grubu 2’ deki öğrencilerin kendi içersinde son test bilgi puan ortalamalarının, ön-test bilgi puanlarına göre anlamlı düzeyde (p<0,05) yüksek olduğu saptanmıştır. Üç öğretim yöntemi karşılaştırıldığında, yönetimsel problem çözme ve karar verme becerilerinin kazandırılmasında yöntemler arasında fark olmadığı tespit edilmiştir. Odak grup görüşmelerinde öğrenciler, senaryo temelli simülasyon yönteminden çok memnun kaldıklarını, teorinin uygulamaya dönüştüğünü, öğrenmeyi pekiştirdiğini ifade etmişler, ve yönetim derslerine entegre edilmesi ile ilgili görüş belirtmişlerdir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda hemşirelikte yönetim derslerinde senaryo temelli simülasyon ve vaka çalışmasının kullanılması önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentHemşirelik Esaslarıtr_TR
dc.contributor.authorID108745tr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2019-06-23T07:51:12Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster