Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAKI, Esra
dc.contributor.authorÖZKAN, Esma
dc.date.accessioned2018-10-31T12:10:50Z
dc.date.issued2018-10-25
dc.date.submitted2018-10-22
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5335
dc.description.abstractÖzkan, E., Investigation of Effectiveness of Postural Stability Trainings on Postural Stability and Activity Performance on Individuals with Visually Impaired, Hacettepe University, Occupational Therapy Program of the Institute of Health Sciences, PhD Thesis, Ankara, 2018. This study was aimed to evaluate postural stability and occupational participation in individuals with visually impaired who their visual acuity is worse than 6/60 and to examine the effect of postural stability trainings applied to them. Study included randomly chosen 34 individuals with visually impaired who applied to Hacettepe University Vocational Rehabilitation Center. The Socio-demographic Information Form, postural stability assessment with Biodex Balance System and Canada Occupational Performance Measurement (COPM) were applied. Occupation-based postural stability training intervention (Group 1, n=17) was performed for a total of 24 sessions for two sessions per week for 12 weeks, with approximately 60 minutes for each session. The Group 2 (n=17) was given postural stability training with BBS only for 24 sessions in total for two sessions per week for 12 weeks, each session about 20 minutes. The evaluations were repeated after the trainings and the results were compared. As a result of our study, statistically significant difference was found between pre- and post-training measures in terms of postural stability values in both Group 1 and Group 2 (p<0.05). In terms of activity performance and satisfaction, it was found that there was no significant improvement in the Group 2, it was found that there was a statistically significant increase in the activity performance and satisfaction of the individuals in the Group 1 (p<0.001). Occupation-based postural stability training positively improves the level of postural stability and the performance and satisfaction levels of the activities experiencing performance problems in visually impaired individuals.en
dc.description.tableofcontentsONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER VE KISALTMALAR xii ŞEKİLLER xiii TABLOLAR xiv GRAFİKLER xv 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Görme Yetisi 3 2.2. Temel Görsel İşlevler 3 2.2.1. Görme Keskinliği 3 2.2.2. Kontrast Hassasiyeti 4 2.2.3. Görme Alanı 6 2.3. Görme Kaybının Tanımlanması ve Sınıflandırılması 6 2.3.1. Görme Keskinliği İle İlişkili Görme Kaybı Sınıflandırması 7 2.3.2. Görme İle İlişkili Beceri Kaybı Sınıflandırması 9 2.4. Görme Engeline Neden Olan Sağlık Sorunları 13 2.4.1. Retinitis Pigmentosa 13 2.4.2. Tümörler 14 2.4.3. Optik Nöropati 14 2.4.4. Glokom 15 2.4.5. Optik Atrofi 16 2.5. Motor Kontrol ve Görme 16 2.5.1. Somatosensoriyel Sistemin Motor Kontrole Etkisi 17 2.5.2. Vestibular Sistemin Motor Kontrole Etkisi 18 2.5.3. Görmenin Motor Kontrole Etkisi 20 2.6. Postüral Stabilite 28 2.6.1. Statik Postüral Denge 31 2.6.2. Reaktif Denge Kontrolü 31 2.6.3. Anteroposterior (AP) Stabilite 32 2.6.3.1. Ayak bileği stratejisi 32 2.6.3.2. Kalça stratejisi 33 2.6.3.3. Destekte değişim stratejisi 34 2.6.4. Medio-lateral (ML) ve Çok Yönlü Stabilite 34 2.6.5. Postüral Stabilitede Çoklu Duyusal Sistemler 35 2.7. Görme Engelli Bireylerde Postüral Stabilite 39 2.8. Görme Engelli Bireylerde Aktivite Performansı 43 2.9. Görme Rehabilitasyonunda Ergoterapinin Rolü 45 3. BİREYLER VE YÖNTEM 49 3.1. Bireyler 49 3.2. Yöntem 51 3.2.1. Gören Bireylerde Postüral Stabilite Norm Değerleri 52 3.3. Değerlendirme 54 3.3.1. Sosyodemografik Bilgi Formu 54 3.3.2. Postüral Stabilite Değerlendirmesi 54 3.3.3. Yarı-Yapılandırılmış Görüşme 55 3.3.4. Kanada Aktivite Performans Ölçeği 55 3.4. Eğitim 56 3.4.1. Aktiviteye Dayalı Postüral Stabilite Eğitimi 56 3.4.2. BBS ile Postüral Stabilite Eğitimi 58 3.5. İstatistiksel Analiz 59 4. BULGULAR 60 4.1. Sosyodemografik Bulgular 60 4.2. Postüral Stabilite Bulguları 61 4.3. Yarı-yapılandırılmış Görüşme Bulguları 72 4.4. Aktivite Performansı Bulguları 77 5. TARTIŞMA 86 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 93 7. KAYNAKLAR 95 8. EKLER 107 Ek-1: Etik Kurul Onayı 107 Ek-2: Dijital Makbuz 108 Ek-3: Orjinallik Raporu 108 Ek-4: Araştırma Amaçlı Çalışma İçin Aydınlatılmış Onam Formu (Grup 1) 110 Ek-5: Araştırma Amaçlı Çalışma İçin Aydınlatılmış Onam Formu (Grup 2) 113 Ek-6: Sosyodemografik Form 116 Ek-7: Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları 117 Ek-8: Kanada Aktivite Performans Ölçümü 118 9. ÖZGEÇMİŞ 121tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGörme engellitr_TR
dc.subjectpostüral stabilitetr_TR
dc.subjectaktivite performansıtr_TR
dc.titleGörme Engelli Bireylerde Postüral Stabilite Eğitimlerinin Postüral Stabilite ve Aktivite Performansına Etkisinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.description.ozetÖzkan, E., Görme Engelli Bireylerde Postüral Stabilite Eğitimlerinin Postüral Stabilite ve Aktivite Performansına Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı, Doktora Tezi, Ankara, 2018. Bu çalışmada görme keskinliği 6/60 ve daha az olan görme engelli bireylerin postüral stabiliteleri ve aktivite performans problemleri değerlendirilerek bu parametreleri geliştirmeye yönelik postüral stabilite eğitimlerinin etkinliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü Mesleki Rehabilitasyon Ünitesi’ne başvuran 34 görme engelli birey dahil edilmiştir. Bireylere Sosyo-Demografik Bilgi Formu, Biodex Balance System (BBS) ile postüral stabilite değerlendirmesi ve yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi ve Kanada Aktivite Performans Ölçümü (KAPÖ) uygulanmıştır. Grup 1’e 12 hafta boyunca haftada iki seans, her seans yaklaşık 60 dakika olmak üzere toplamda 24 seans BBS ile postüral stabilite eğitimi ve aktiviteye dayalı postüral stabilite eğitimi uygulanırken Grup 2’ye 12 hafta boyunca haftada iki seans, her seans yaklaşık 20 dakika olmak üzere toplamda 24 seans yalnızca BBS ile postüral stabilite eğitimi verilmiştir. Eğitimler sonrasında değerlendirmeler tekrar edilmiş ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Çalışmamızın sonucunda Grup 1’de tüm postüral stabilite değerlerinde, Grup 2’de anterior-posterior statik stabilite dışındaki diğer postüral stabilite değerleri açısından eğitim öncesi ve sonrası ölçümleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Her iki gruptaki bireylerin postüral stabilitelerinde gelişme olduğu görülmüştür. Aktivite performansı ve memnuniyeti açısından ise Grup 2’de anlamlı bir gelişme olmadığı belirlenirken, Grup 1’de bireylerin aktivite performansı ve memnuniyetlerinde istatistiksel olarak anlamlı artış olduğu bulunmuştur (p<0,001). Görme engelli bireylerin postüral stabilite ve aktivite performansını geliştirmede Grup 1’e uygulanan eğitimin, Grup 2’ye uygulanan eğitime göre klinik olarak daha etkili olduğu bulunmuştur. Aktiviteye dayalı postüral stabilite eğitimi, görme engelli bireylerde postüral stabilite seviyesinde ve performans problemi yaşanılan aktivitelerin performans ve memnuniyet düzeyinde olumlu gelişmeler sağlamaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2018-10-31T12:10:50Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster