Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖz, Hüseyin
dc.contributor.authorSarıyıldız, Gamze
dc.date.accessioned2018-10-30T12:40:57Z
dc.date.available2018-10-30T12:40:57Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-06-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5302
dc.description.abstractThis study aimed to investigate language assessment literacy of preservice English-as-a-foreign-language (EFL) teachers at a major state university in Turkey. The study also sought to find out their perceptions as regard to the extent of theoretical and practical training of assessment they received in their teacher education program, and also whether they perceived a need for further training in language assessment. Another aim of this study was to find out how preservice English language teachers evaluated school experience course in relation to English Language Testing and Evaluation (ELTE) course. The study used a mixed-methods research design in which both quantitative (questionnaire) and qualitative (interview) data were collected. A total of 101 4th grade preservice teachers enrolled in the ELT department of Middle East Technical University participated in the study. In addition, a total of 25 participants were involved in the qualitative part of the study. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics such as frequencies and percentages, and means. Qualitative data gathered through semi-structured interviews were analyzed using selective coding. The results indicated that the preservice EFL teachers perceived the training that they received in different domains of language testing and assessment not to be sufficient and they needed further basic training in these domains. The findings of the qualitative data revealed that participants did not have the chance to put theoretical knowledge of language testing and assessment into practice during teaching practicum, and the theory and practice of assessment was not covered much in their school experience course. In addition, the results showed that participants were aware of the importance and contributions of ELTE course to their professional development and future practices as language teachers.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectPre-Service Teacher Education
dc.subjectEFL Pre-Service Teachers
dc.subjectLanguage Testing And Assessment
dc.subjectLanguage Assessment Literacy
dc.titleA Study into Language Assessment Literacy of Preservice English as a Foreign Language Teachers in Turkish Contexteng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma Türkiye’deki bir devlet üniversitesindeki İngilizce öğretmen adaylarının dil değerlendirme okuryazarlığını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma ayrıca İngilizce öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programlarında değerlendirmenin teorisi ve uygulaması üzerine aldıkları eğitimin ne ölçüde olduğuna ilişkin görüşlerini ve dil değerlendirmesinde ek eğitimi ihtiyaç olarak görüp görmediklerini bulmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmanın bir diğer amacı da, İngilizce öğretmen adaylarının okul deneyimi dersini yabancı dil öğretiminde ölçme ve değerlendirme dersine bağlı olarak nasıl değerlendirdikleridir. Bu amaçlar doğrultusunda, bu çalışmada hem nicel araştırma (anket) hem de nitel araştırma (mülakat) yöntemlerinin kullanıldığı karma yöntemler araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmına Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı’nda 4.sınıfta olan toplam 101 öğretmen adayı, nitel kısmına ise 25 kişi katılmıştır. Nicel veriler sıklık, yüzdeler ve ortalama değer gibi betimsel istatistik yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen nitel verilerin seçici kodlama ile analizi yapılmıştır. Bulgular, İngilizce öğretmen adaylarının dil ölçme ve değerlendirmenin farklı alanlarında aldıkları eğitimi yeterli bulmadıklarını ve bu alanlarda ek eğitime ihtiyaç duyduklarını göstermiştir. Mülakat sonuçları, katılımcıların dil ölçme ve değerlendirmedeki teorik bilgilerini öğretmenlik uygulamasında pratiğe dönüştürme fırsatı bulamadığını ve değerlendirmenin teorisinin ve uygulamasının okul deneyimi dersinde çok işlenmediğini göstermiştir. Ayrıca, sonuçlar katılımcıların yabancı dil öğretiminde ölçme ve değerlendirme dersinin öneminin ve bu dersin onların profesyonel gelişimlerine ve dil öğretmenleri olarak gelecekteki uygulamalarına katkılarının farkında olduklarını ortaya çıkarmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.contributor.authorID240432tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster