Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKaptan, Fitnat
dc.contributor.authorEcevit, Tuğba
dc.date.accessioned2018-10-30T11:41:47Z
dc.date.available2018-10-30T11:41:47Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-03-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5278
dc.description.abstractThe aim of the study is to develop, implement and evaluate argumentation-based inquiry teaching practices. In this context, the practices based on argumentation-based inquiry have been developed to educate individuals who have mental flexibility, an ability to look at events from different perspectives, to think in alternative ways, have necessary skills for the 21th century. The planned argumentation-based inquiry teaching practices have been implemented for 14-weeks in the selective course of “Science Literacy” which is the part of 2016-2017 fall semester undergraduate departmant schedule of Science Education in Hacettepe University. In order to evaluate the effects of implementations, the influences of argumentation-based inquiry teaching practices on pre-service science teachers' 21st century skills and teaching-learning approach and also pre-service sicence teachers' views on these practices are examined. In the study as a mixed research methods research “Convergent parallel design” (QUALITATIVE+QUANTITATIVE) was used. The quantitative part of the study was designed as “one-group pretest-posttest poor experimental design” whereas the qualitative part was designed as “a case study”. The participants of the study were 39 pre-service teachers taking the course of “Science Literacy” at the division of Science Education. The quantitative data were collected by using following tools: Scientific Process Skills Test, Criticial Thinking Tendency Scale, Metacognitive Awareness Inventory, The Nature of Science Views Test and Teaching-Learning Conceptions Scale. The qualitative data were collected through semi-structures interview form, document analysis (experiment design studies, activity reports, learning diaries, reflective evaluation notes) and observation notes. Both qualitative and quantitative findings showed that 14 week argumentation-based inquiry teaching practices contributed to the pre-service teachers’ scientific process skills, crticial thinking skills, metacognitive awareness and the their views about the nature of science. While the quantitative findings also indicated that the views of the pre-service teachers about teaching-learning conceptions did not significantly improve. the qualitative findings illustrated that the experiences of pre-service teachers on class activities enabled them aware of the benefit og this approach and contributed to their vocational development. The code and categories obtained from the views of pre-service science teachers showed that the argumentation-based inquiry teaching practices contributed to many learning areas thus is one of the most influential teaching methods in educating individuals who have science literacy.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iv Teşekkür vi Tablolar Dizini xi Şekiller Dizini xiv Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xv Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 6 Araştırma Problemi 8 Sayıltılar 10 Sınırlılıklar 10 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 11 Geçmişten Günümüze Öğretmen Yetiştirme 11 Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme 14 Argümantasyona Dayalı Öğrenme 19 21. Yüzyıl Becerileri 23 İlgili Araştırmalar 31 Bölüm 3 Yöntem 43 Araştırmanın Yöntemi 43 Çalışma Grubu 46 Veri Toplama Araçları 47 Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 62 Araştırmanın Uygulanması 63 Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 72 Etik, Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 74 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 79 Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 79 İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 84 Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 96 Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 100 Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 109 Altıncı Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 114 Bölüm 5 Sonuçlar, Tartışma, Yorumlar ve Öneriler 157 Birinci Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 157 İkinci Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 160 Üçüncü Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 163 Dördüncü Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 166 Beşinci Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 170 Altıncı Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 173 Öneriler 185 Kaynaklar 187 EK-A: Gönüllü Katılım Formu 221 EK-B: Bilimsel Süreç Becerileri Testi 222 EK-C: Bilimsel Süreç Becerileri Testi Kullanma İzni 227 EK-Ç: UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği 228 EK-D: UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği Kullanma İzni 229 EK-E: Üst Biliş Farkındalık Ölçeği 230 EK-F: Üst Biliş Farkındalık Ölçeği Kullanma İzni 231 EK-G: Bilimin Doğası ile ilgili Görüşler Testi 232 EK-Ğ: Bilimin Doğası ile ilgili Görüşler Testi Kullanma İzni 234 EK-H: Öğrenme-Öğretme Anlayışları Ölçeği 235 EK-I: Öğrenme-Öğretme Anlayışları Ölçeği Kullanma İzni 236 EK-İ: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 237 EK-J: Yansıtıcı Değerlendirme Formu 240 EK-K: Yansıtıcı Günlük Soruları 241 EK-L: Fen Okuryazarlığı Ders İzlencesi 242 EK-M: Kavram Haritası Hazırlama Şablonu 244 EK-N: Etkinlik Rapor Formatı 245 EK-O: Etkinlik Sınıf Düzeni 249 EK-Ö: Etkinlik Raporu Değerlendirme Rubriği 250 EK-P: Etkinlik Planı Örneği 252 EK-R: Etkinlik Raporu Örneği 257 EK-S: Bir Öğretmen Adayının Uygulama Öncesi ve Uygulama Sonrası Deney Tasarımları 261 EK-Ş: Öğrenme Ortamına Ait Fotoraflar 262 EK-T: Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyon Onay Bildirimi 264 EK-U: Etik Beyanı 265 EK-Ü: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 266 EK-V: Dissertation Originality Report 267 EK-Y: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 268tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectFen Öğretmen Eğitimi
dc.subjectAraştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme
dc.subjectArgümantasyona Dayalı Öğrenme
dc.subjectFen Eğitimi
dc.subject21. Yüzyıl Becerileri
dc.subjectFen Okuryazarlığı
dc.subjectBilimsel Süreç Becerileri
dc.subjectÜst Düzey Düşünme Becerileri
dc.subjectBilimin Doğası Anlayışı
dc.subjectÖğretme-Öğrenme Anlayışı
dc.titleArgümantasyon Destekli Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğretim Uygulamalarının Fen Öğretmen Eğitimindeki Etkililiğitr_TR
dc.title.alternativeThe Effectıveness Of Argumentatıon Based Inquıry Teachıng Practıces In Scıence Teacher Educatıontr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada, argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, zihinsel esnekliğe sahip, olaylara farklı bakabilen, alışılmış kalıpların dışında düşünebilen, aynı sonuca değişik yollarla ulaşabilen 21. yüzyıl becerilerine sahip bireyler yetiştirilmesi için argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı uygulamalar geliştirilmiştir. Planlanan argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim uygulamaları 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Hacettepe Üniversitesi’nin Fen Bilimleri Öğretmenliği lisans programında yer alan “Fen Okuryazarlığı” seçmeli dersinde 14 hafta boyunca uygulanmıştır. Yapılan uygulamaların etkisini değerlendirmek amacıyla, argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ve öğretme-öğrenme anlayışlarına etkisi ve bu uygulamalar hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Araştırmada karma yöntemlerden “Yakınsayan paralel desen (NİTEL+NİCEL)” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel yöntem boyutunda “tek grup ön-test son-test zayıf deneysel desen” nitel yöntem boyutunda ise “durum çalışması deseni” eş zamanlı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Fen Bilimleri Öğretmenliği lisans programında “Fen Okuryazarlığı” seçmeli dersini seçen 38 öğretmen adayından oluşmaktadır. Nicel veri toplama araçları Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği, Üstbiliş Farkındalık Envanteri, Bilim Doğası Görüşleri Testi ve Öğretme-Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nde oluşurken nitel veri toplama araçları, yarı yapılandırılmış görüşme formu, dokümanlar (deney tasarlama çalışmaları, etkinlik raporları, öğrenme günlükleri, yansıtıcı değerlendirme yazıları) ve gözlem notlarından oluşmaktadır. Araştırma sonucunda hem nicel hem de nitel bulgulara göre 14 haftalık boyunca yapılan uygulamaların öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin, eleştirel düşünme eğilimlerinin, üst biliş farkındalık düzeylerinin, bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin gelişmesine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışlarında anlamlı bir gelişme olmadığını ortaya koysa da elde edilen nitel bulgular öğretmen adaylarının sınıfta yapılan uygulamaları deneyimlemeleri bu yaklaşımın faydalarını görmelerine ve benimsemelerine imkân tanıdığını ve mesleki gelişimlerine de katkı sağladığını göstermektedir. Öğretmen adaylarının görüşlerinden elde edilen kod ve kategoriler argümantasyon destekli araştırma sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının birçok öğrenme alanına hizmet ettiğini ve fen okuryazarı bireyler yetiştirmekte etkili bir öğretim yöntemi olduğunu göstermektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster