dc.contributor.advisor | Kaptan, Fitnat | |
dc.contributor.author | Ecevit, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T11:41:47Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T11:41:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-03-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5278 | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to develop, implement and evaluate argumentation-based inquiry teaching practices. In this context, the practices based on argumentation-based inquiry have been developed to educate individuals who have mental flexibility, an ability to look at events from different perspectives, to think in alternative ways, have necessary skills for the 21th century. The planned argumentation-based inquiry teaching practices have been implemented for 14-weeks in the selective course of “Science Literacy” which is the part of 2016-2017 fall semester undergraduate departmant schedule of Science Education in Hacettepe University. In order to evaluate the effects of implementations, the influences of argumentation-based inquiry teaching practices on pre-service science teachers' 21st century skills and teaching-learning approach and also pre-service sicence teachers' views on these practices are examined. In the study as a mixed research methods research “Convergent parallel design” (QUALITATIVE+QUANTITATIVE) was used. The quantitative part of the study was designed as “one-group pretest-posttest poor experimental design” whereas the qualitative part was designed as “a case study”. The participants of the study were 39 pre-service teachers taking the course of “Science Literacy” at the division of Science Education. The quantitative data were collected by using following tools: Scientific Process Skills Test, Criticial Thinking Tendency Scale, Metacognitive Awareness Inventory, The Nature of Science Views Test and Teaching-Learning Conceptions Scale. The qualitative data were collected through semi-structures interview form, document analysis (experiment design studies, activity reports, learning diaries, reflective evaluation notes) and observation notes. Both qualitative and quantitative findings showed that 14 week argumentation-based inquiry teaching practices contributed to the pre-service teachers’ scientific process skills, crticial thinking skills, metacognitive awareness and the their views about the nature of science. While the quantitative findings also indicated that the views of the pre-service teachers about teaching-learning conceptions did not significantly improve. the qualitative findings illustrated that the experiences of pre-service teachers on class activities enabled them aware of the benefit og this approach and contributed to their vocational development. The code and categories obtained from the views of pre-service science teachers showed that the argumentation-based inquiry teaching practices contributed to many learning areas thus is one of the most influential teaching methods in educating individuals who have science literacy. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iv
Teşekkür vi
Tablolar Dizini xi
Şekiller Dizini xiv
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xv
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 6
Araştırma Problemi 8
Sayıltılar 10
Sınırlılıklar 10
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 11
Geçmişten Günümüze Öğretmen Yetiştirme 11
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme 14
Argümantasyona Dayalı Öğrenme 19
21. Yüzyıl Becerileri 23
İlgili Araştırmalar 31
Bölüm 3 Yöntem 43
Araştırmanın Yöntemi 43
Çalışma Grubu 46
Veri Toplama Araçları 47
Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 62
Araştırmanın Uygulanması 63
Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 72
Etik, Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 74
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 79
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 79
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 84
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 96
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 100
Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 109
Altıncı Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 114
Bölüm 5 Sonuçlar, Tartışma, Yorumlar ve Öneriler 157
Birinci Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 157
İkinci Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 160
Üçüncü Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 163
Dördüncü Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 166
Beşinci Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 170
Altıncı Alt Probleme Yönelik Sonuçlar, Tartışma ve Yorumlar 173
Öneriler 185
Kaynaklar 187
EK-A: Gönüllü Katılım Formu 221
EK-B: Bilimsel Süreç Becerileri Testi 222
EK-C: Bilimsel Süreç Becerileri Testi Kullanma İzni 227
EK-Ç: UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği 228
EK-D: UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği Kullanma İzni 229
EK-E: Üst Biliş Farkındalık Ölçeği 230
EK-F: Üst Biliş Farkındalık Ölçeği Kullanma İzni 231
EK-G: Bilimin Doğası ile ilgili Görüşler Testi 232
EK-Ğ: Bilimin Doğası ile ilgili Görüşler Testi Kullanma İzni 234
EK-H: Öğrenme-Öğretme Anlayışları Ölçeği 235
EK-I: Öğrenme-Öğretme Anlayışları Ölçeği Kullanma İzni 236
EK-İ: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 237
EK-J: Yansıtıcı Değerlendirme Formu 240
EK-K: Yansıtıcı Günlük Soruları 241
EK-L: Fen Okuryazarlığı Ders İzlencesi 242
EK-M: Kavram Haritası Hazırlama Şablonu 244
EK-N: Etkinlik Rapor Formatı 245
EK-O: Etkinlik Sınıf Düzeni 249
EK-Ö: Etkinlik Raporu Değerlendirme Rubriği 250
EK-P: Etkinlik Planı Örneği 252
EK-R: Etkinlik Raporu Örneği 257
EK-S: Bir Öğretmen Adayının Uygulama Öncesi ve Uygulama Sonrası Deney Tasarımları 261
EK-Ş: Öğrenme Ortamına Ait Fotoraflar 262
EK-T: Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyon Onay Bildirimi 264
EK-U: Etik Beyanı 265
EK-Ü: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 266
EK-V: Dissertation Originality Report 267
EK-Y: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 268 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Fen Öğretmen Eğitimi | |
dc.subject | Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme | |
dc.subject | Argümantasyona Dayalı Öğrenme | |
dc.subject | Fen Eğitimi | |
dc.subject | 21. Yüzyıl Becerileri | |
dc.subject | Fen Okuryazarlığı | |
dc.subject | Bilimsel Süreç Becerileri | |
dc.subject | Üst Düzey Düşünme Becerileri | |
dc.subject | Bilimin Doğası Anlayışı | |
dc.subject | Öğretme-Öğrenme Anlayışı | |
dc.title | Argümantasyon Destekli Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğretim Uygulamalarının Fen Öğretmen Eğitimindeki Etkililiği | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effectıveness Of Argumentatıon Based Inquıry Teachıng Practıces In Scıence Teacher Educatıon | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, zihinsel esnekliğe sahip, olaylara farklı bakabilen, alışılmış kalıpların dışında düşünebilen, aynı sonuca değişik yollarla ulaşabilen 21. yüzyıl becerilerine sahip bireyler yetiştirilmesi için argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı uygulamalar geliştirilmiştir. Planlanan argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim uygulamaları 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Hacettepe Üniversitesi’nin Fen Bilimleri Öğretmenliği lisans programında yer alan “Fen Okuryazarlığı” seçmeli dersinde 14 hafta boyunca uygulanmıştır. Yapılan uygulamaların etkisini değerlendirmek amacıyla, argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ve öğretme-öğrenme anlayışlarına etkisi ve bu uygulamalar hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Araştırmada karma yöntemlerden “Yakınsayan paralel desen (NİTEL+NİCEL)” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel yöntem boyutunda “tek grup ön-test son-test zayıf deneysel desen” nitel yöntem boyutunda ise “durum çalışması deseni” eş zamanlı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Fen Bilimleri Öğretmenliği lisans programında “Fen Okuryazarlığı” seçmeli dersini seçen 38 öğretmen adayından oluşmaktadır. Nicel veri toplama araçları Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği, Üstbiliş Farkındalık Envanteri, Bilim Doğası Görüşleri Testi ve Öğretme-Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nde oluşurken nitel veri toplama araçları, yarı yapılandırılmış görüşme formu, dokümanlar (deney tasarlama çalışmaları, etkinlik raporları, öğrenme günlükleri, yansıtıcı değerlendirme yazıları) ve gözlem notlarından oluşmaktadır. Araştırma sonucunda hem nicel hem de nitel bulgulara göre 14 haftalık boyunca yapılan uygulamaların öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin, eleştirel düşünme eğilimlerinin, üst biliş farkındalık düzeylerinin, bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin gelişmesine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışlarında anlamlı bir gelişme olmadığını ortaya koysa da elde edilen nitel bulgular öğretmen adaylarının sınıfta yapılan uygulamaları deneyimlemeleri bu yaklaşımın faydalarını görmelerine ve benimsemelerine imkân tanıdığını ve mesleki gelişimlerine de katkı sağladığını göstermektedir. Öğretmen adaylarının görüşlerinden elde edilen kod ve kategoriler argümantasyon destekli araştırma sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının birçok öğrenme alanına hizmet ettiğini ve fen okuryazarı bireyler yetiştirmekte etkili bir öğretim yöntemi olduğunu göstermektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |