Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorUğurluoğlu, Özgür
dc.contributor.authorBulut, Sinan
dc.date.accessioned2017-07-28T13:15:36Z
dc.date.available2017-07-28T13:15:36Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3784
dc.description.abstractIn recent years, efforts have been made to develop and implement new policies in the health sector in Turkey, and with the Health Transformation Program, which started in 2003, regulatory arrangements have been made for the practice of family medicine and the implementation of family medicine has been introduced throughout Turkey in 2010. The referral, which is regarded as a prerequisite for family medicine and has an important influence on the use of health services, appears to be the only component that can not be put into practice even though it is included in the Health Transformation Program. It is considered that the examination of the referral, which can not be practiced in any way even though it has a considerable influence on the use of health services, will have important contributions to implementation. The aim of this study is to evaluate the views of family physicians who are the most important stakeholders in the referral and who initiate referral processes in the referral, about the effects, necessity, viability and sustainability of the referral. In this the study, 124 family physicians working in the central districts of Ankara province were interviewed face to face using a semi-structured interview form designed to reveal their thoughts on the referral. As a result of the analyzes, it was evaluated that the implementation of the referral would not be appropriate in the existing primary healthcare services. Especially the excess of the population dependent to a family physician appears as the biggest obstacle for the application of the referral and this dependent population has to be reduced. In addition to the effort to reduce the population dependent to a family physician, the standardization of Family Health Centers and the improvement of the physical and technical capacities of these centers are another requirement. On the other hand, the inadequacy of the health literacy level of the society also creates difficulties in the implementation and maintenance of the referral. In this context, in addition to the interventions that need to be done in terms of service provision, public-oriented activities should also be carried out. This study suggests that it is important to take the views of family physicians and all other stakeholders and take steps in the light of these opinions before implementing the referral.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY……………………………………………………………………..i BİLDİRİM……………………………………………………………………………...ii YAYIMLAMA VE MÜLKİYET HAKLARI BEYANI………………………….....iii ETİK BEYAN………………………………………………………………………….iv TEŞEKKÜR v ÖZET Vİ ABSTRACT Vİİ İÇİNDEKİLER Vİİİ KISALTMALAR DİZİNİ Xİİ TABLOLAR DİZİNİ XİV ŞEKİLLER DİZİNİ XVİ GİRİŞ 1 1.BÖLÜM…………………………………………………………………………….....4 TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ 4 1.1. Temel Sağlık Hizmetlerinin Tanımı 6 1.2. Temel Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri 7 1.3. Seçici Temel Sağlık Hizmetleri 9 1.4. Temel Sağlık Hizmetleri Yaklaşımındaki Değişimler 10 2.BÖLÜM……………………………………………………………………………...15 BİRİNCİ BASAMAK SAĞLIK HİZMETLERİ 15 2.1. Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Tanımı 16 2.2. Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi 17 2.3. Temel Sağlık Hizmetleri ve Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin İlişkisi 19 2.3.1. Toplum Katılımı 20 2.3.2. Sektörler Arası İşbirliği 21 2.3.3. Erişim 22 2.3.4. Güçlendirme 22 2.3.5. Gereklilik/Elzemlik 23 2.4. Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri 26 2.4.1. İlk Başvuru Noktası 26 2.4.2. Süreklilik 30 2.4.3. Kapsayıcılık 34 2.4.4. Koordinasyon 36 2.5. Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütüne (OECD) Üye Ülkelerde Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri Uygulamaları 39 2.6. Türkiye’de Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi 47 2.6.1. 1923-1937 Dönemi 47 2.6.2. 1938-1960 Dönemi 49 2.6.3. 1961-1980 Dönemi 50 2.6.4. 1980-2002 Dönemi 52 2.6.5. 2002 ve Sonrası 54 2.6.5.1. Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın Bileşenleri 56 2.6.5.2. Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetleri 61 3.BÖLÜM……………………………………………………………………………...65 AİLE HEKİMLİĞİ 65 3.1. Aile Hekimliğinin Tarihsel Gelişimi 65 3.2. Aile Hekiminin Tanımı 67 3.3. Aile Hekimliğinin İlkeleri 69 3.4. Türkiye’de Aile Hekimliği Uygulaması 70 4.BÖLÜM……………………………………………………………………………...77 SEVK UYGULAMASI 77 4.1. Hasta Sevkinin Tanımı 77 4.2. Hasta Sevkini Etkileyen Faktörler 78 4.3. Doğrudan 2. ve 3. Basamak Sağlık Hizmetlerine Başvuru 80 4.4. Sevk Sisteminin Bileşenleri 84 4.5. Sevk Sürecinde Hekim-Hekim ve Hasta-Hekim İletişimi 92 4.6. Sevk Süreci Yönetim Stratejileri 94 5.BÖLÜM……………………………………………………………………………...96 MATERYAL METOD 96 5.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi 96 5.2. Amaca Yönelik Sorular 100 5.3. Evren Örneklem 101 5.4. Veri Toplama Aracı 105 5.5. Verilerin Analizi 107 5.6. Kısıtlılıklar ve Varsayımlar 111 6.BÖLÜM…………………………………………………………………………….112 BULGULAR 112 6.1. TANIMLAYICI BULGULAR 112 6.1.1. Katılımcı Aile Hekimlerinin Tanımlayıcı Özellikleri 112 6.1.2. Katılımcıların Yürüttükleri İş ve İşlemlere İlişkin Tanımlayıcı Özellikler 113 6.1.3. Katılımcıların Sevk Uygulamasına İlişkin Genel Görüşleri 116 6.2. İÇERİK ANALİZİ BULGULARI 121 6.2.1. Sevk Zincirinin Aile Hekimliği Uygulaması İçin Acil ve Öncelikli Olma Durumu 121 6.2.2. Sevk Zincirinin Gerekliliğinin Değerlendirilmesi 125 6.2.3. Sevk Zincirinin Aile Hekimliği Uygulamasını Etkileme Durumu 128 6.2.4. Sevk Zinciri Uygulamasının Sağlık Hizmetlerinde Kaynak Kullanımını Etkileme Durumu 131 6.2.5. Uygulanabilir ve Sürdürülebilir Bir Sevk Zinciri İçin Yapılması Gerekenler 134 6.2.6. Sevk Zinciri Uygulamasında Kullanılacak Yazılım Programı Olanakları……………………………………………………………138 6.2.7. Aile Hekimlerine Kayıtlı Kişilerin Aile Hekimlerine Başvurmama Nedenlerinin Değerlendirilmesi 140 6.2.8. ASM’lere Hasta Başvurusunun Sağlanması 142 6.2.9. Aile Sağlığı Merkezlerinin Mevcut Kapasite İle Sevk Zinciri Uygulamasına Yeterlik Durumu 145 6.2.10. Sevk Zinciri Uygulamasının ASM’lerde Sunulan Hizmetlerin Kalitesini ve Memnuniyetini Etkileme Durumu 147 6.2.11. Sevk Zinciri Uygulamasından Muaf Olması Gereken Tanılar 150 6.2.12. Sevk Zincirinin Uygulanmasında 2. ve 3. Basamağa Sevkli ve Sevksiz Başvuru Yapan Hastalara Yönelik Yaptırımlar ve Kolaylaştırıcı Uygulamalar 152 7.BÖLÜM…………………………………………………………………………….155 TARTIŞMA 155 8.BÖLÜM………………………………………………………………………….....169 SONUÇ VE ÖNERİLER 169 KAYNAKÇA 176 EK-1 GÖRÜŞME FORMU 188 EK-2 MAXQDA PROGRAM ÇIKTILARI 193 EK-3 ORJİNALLİK RAPORU 195 EK-4 ETİK KURUL İZİN BELGESİ 197 ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSevk Zinciritr_TR
dc.subjectAile Hekimi
dc.subjectAile Hekimliği
dc.subjectBirinci Basamak Sağlık Hizmetleri
dc.subjectSağlık Sistemi
dc.titleAile Hekimlerinin Zorunlu Sevk Zinciri Uygulaması Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetSon dönemde Türkiye’de sağlık hizmetleri alanında yeni politikalar geliştirmeye ve uygulamaya yönelik çalışmalar başlatılmış ve 2003 yılında başlayan Sağlıkta Dönüşüm Programı ile birinci basamak sağlık hizmetleri sunumunda aile hekimliği uygulamasına yönelik mevzuat düzenlemeleri yapılarak 2010 yılında tüm Türkiye’de aile hekimliği uygulamasına geçilmiştir. Aile hekimliğinin ön koşul olarak görüldüğü ve sağlık hizmetlerinin kullanımında önemli bir etkiye sahip olacak sevk zinciri, Sağlıkta Dönüşüm Programında yer almasına rağmen programın hayata geçirilemeyen tek bileşeni olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile sağlık hizmeti kullanımında oldukça önemli bir etkiye sahip olup ancak bir türlü uygulanamayan sevk zincirinin irdelenmesinin uygulamaya yönelik önemli katkılar sağlayacağı düşünülmüştür. Bu araştırmanın amacı, sevk zincirinde sevk sürecini başlatacak olan ve uygulamanın en önemli paydaşı olarak görülebilecek aile hekimlerinin sevk zincirinin uygulanması durumunda olası etkilerini, gerekliliği, uygulanabilirliği ve sürdürülebilirliği hakkındaki görüşlerini değerlendirmektir. Araştırmada veriler aile hekimlerinin sevk zinciri konusundaki düşüncelerini ortaya koymak amacıyla oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak Ankara ilinde merkez ilçelerde görev yapan 124 aile hekimi ile yüz yüze yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucu, mevcut birinci basamak sağlık hizmetlerinin yapılanmasında sevk zincirinin uygulanmasının doğru olmayacağı değerlendirilmiştir. Özellikle aile hekimlerine bağlı nüfusun fazla olması sevk zincirinin uygulanması için en büyük engel olarak ortaya çıkmakta ve bağlı nüfusun düşürülmesi gerekmektedir. Ayrıca aile hekimlerine bağlı nüfusun düşürülmesinin yanında ASM’lerin standart bir yapıya kavuşturulması fiziki ve teknik kapasitelerinin iyileştirilmesi de bir diğer gereklilik olarak ortaya çıkmaktadır. Öte yandan, halkın sağlık okuryazarlık düzeyinin de yükseltilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda hizmet sunum yönünde yapılması gereken müdahaleler yanında topluma yönelik faaliyetlerinde yürütülmesi gerekmektedir. Bu çalışma sevk zincirinin uygulanmadan önce aile hekimlerinin ve diğer tüm paydaşların görüşlerinin alınması ve bu görüşler doğrultusunda adımlar atılmasının önemli olduğunu ortaya koymaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentSağlık Kurumları Yönetimitr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster